Hogyan ragadják meg a kriptók a ’figyelemgazdaságot’?

Az emberi figyelem egy véges erőforrás. Minden reggel feltöltve energiával ébredünk fel, ami kitart a nap végéig, közben dolgozunk, szórakozunk, táplálkozunk, és sokat napközben, este az internetet böngésszük. Mivel korán felismerték az emberi érdeklődés végességét, ezért a ’figyelemközgazdászok’ egy ösztönző rendszert terveztek, amelyet kriptoeszközökkel működtetnek. Ezek a jutalmak a haszontalan klikkelgetést a neten profittermelő böngészéssé változtatják, és megteremtik a figyelemgazdaságot.

A BlockTV és a Brave a figyelemgazdaság vezetői

A szűkösség nemcsak a kriptoeszközökre vonatkozik, amelyek korlátozott kínálattal rendelkeznek. Az emberi figyelem ugyanúgy véges. Ez miatt védeni kell, hogy az emberi agy még fel bírja dolgozni az információt, és ne legyen információtúlcsordulás. A digitális médiacégek, amelyeknek legfőbb céljuk az emberi figyelem megragadása, nagy dilemmával állnak szemben tehát. Hogyan veszik rá a közönséget arra, hogy feladjanak egy kis momentumot az értékes idejükből az ő tartalmuk miatt. Az olyan cégek mint a Brave böngésző és a BlockTV számára a válasz a figyelemtokenekben rejlik: ezek a digitális eszközök, amelyek jutalomban részesítenek a figyelmünkért.

A modellt, amit a Brave sikeresen valósított meg a titoktartásra orientált webböngészőjével a BlockTV is sikeresen adoptálta. A BlockTV egy olyan média startup, amely elsősorban a kriptogazdasággal foglalkozik. A hangsúly a folyamatok egységesítésén van, amely által a felhasználók kapcsolatba lépnek a tartalommal és a reklámokkal. E célra a BlockTV a BLTV tokeneket fogja használni, ami november 21-étől lesz listázva a Bittrexen.

A tokenizáción keresztül mi össze tudjuk kapcsolni a hirdetőket a nézőkkel és a tartalomgyártókkal, miközben meg tudjuk tartani a felügyeletet az újságírói termék felett.” magyarázza a BlockTV operatív igazgatója Noa Tamir. „A hirdetők az elhelyezésért tokennel fizethetnek, amelyekből egy részt visszaosztunk a nézőknek, aki bizonyítják, hogy végignézték a reklámot.

A hirdetők iszonyat versenyben vannak a felhasználók figyelméért, ezért az olyan projektek mint a BlockTV és a Brave nagyon kedvezőek a kiadók és a fogyasztók számára is. Jutalomban részesülnek a felhasználók a figyelmükért cserébe (ahány reklámokat néznek meg), míg a hirdetők profitálnak a megragadó, aktív és érdeklődő fogyasztók által. Ez magasabb átkattintási aránnyal és átváltási aránnyal jár.

A ‘figyelemgazdaság‘ kifejezés Davenport és Beck szerzőpárostól származik még 2001-ből. A mai tokenizált projektek azonban a hozzáértő és információérzékeny felhasználóknak kedveznek, akik megértik, hogy a figyelmük most prémiumterméknek számít.

A Brave webböngésző momentuma most jött el

Talán a legismertebb ilyen jellegű projekt ezen a területen a Brave. Ez egy gyors, privát adatok védelmére fókuszáló webböngésző, amely megengedi a felhasználók számára, hogy blokkolják a hirdetéseket ás a nyomonkövető alkalmazásokat – vagy ezzel ellentétesen engedélyezni lehet ezeket. A Brave egy saját tokent, a Basic Attention Tokent (alap figyelem token) adott ki, amelyet a felhasználók és a hirdetők annak függvényében halmozhatnak fel, hogy mi a tartalom kapcsolati szint. 2019 közepén a Brave túllépte a havi 8 millió aktív felhasználót, pedig egy évvel korábban ez a szám még csak 1 millió volt. Ennél is nagyobb eredmény, hogy eddig már több mint 28 ezer hirdető szállt be a projektbe.

Óriási növekedés: a Brave már 100 ezer tartalomkészítőnél tart

A Brave tehát egyértelműen nagyon jó úton halad mind a felhasználás, mind pedig a figyelemre fókuszáló hirdetési modellje alapján.

Nem az egyetlen show a városban

A Verasity (VRA) egy másik projekt, amely szintén egy token alapú jutalommodellre épít. Míg a Brave az általános webböngészésre fókuszál, addig a Verasity a videótartalmakról szól. Ennek az üzleti modellje is nagyon egyszerű. Miután végignézték a videó 80%-át, egy trófea ikon jelenik meg a képernyőn, amire ha a nézők rákattintanak egy VRA tokent kapnak. Ezekkel aztán különféle stream kódokat vagy játékokat lehet vásárolni.

A videók mellet a Verasity mobiltelefonjáték kiadó cégekkel is együtt dolgozik. Velük pedig applikációkat fejlesztenek, amelyekben az üzleti modell ugyanaz mint a videók esetén. Mivel a Verasity technológiája ma már integrálva van a legnagyobb videómegosztó platformokkal mint a Youtube, Vimeo és Twitch, ezért a Verasity ma már több mint 2 millió videókiadó cég számára érhető el. Felhasználóik száma túllépte az 550 milliót, és több mint 110 milliárd havi megtekintésük van.

Már több mint három éve annak, hogy William Mougayar merészen kijelentette, hogy a kriptovaluták fogjak megtölteni értékkel a figyelemgazdaságot. Ha a projektek száma úgy fog nőni mint eddig, akkor ez a jóslás nagyon hamar pontossá válik. A figyelemre fókuszáló jutalmazást adó projekteknek mint a Brave is, egyetlen céljuk van. Elhagyni az irritáló, ismétlődő reklámokat és hirdetéseket, és helyettük az optimalizált hirdetésekre fókuszálni, amelyek ösztönzőket kínálnak. Végső soron azonban a hirdetőké, a tartalomgyártóké, és legfőképpen a felhasználóké lesz a végső szó.