Hogyan csináljunk nagy pénzt az NFTkből – Az NFT seftelés alapjai
Nem új keletű találmány az olcsón vett értékek magasabb áron történő értékesítése, de most már az NFTk piacán is megjelentek a haszonlesők.
Az NFT őrület tovább dübörög és úgy tűnik, hogy a megszállott gyűjtők mellett egyre több haszonleső is beszáll a buliba. Nem is csoda, hiszen egy-egy “műalkotás” akár több millió dolláros áron cserélhet gazdát. Na de mit csináljon az a mezei user, akinek éppen nem pihen ilyen tetemes összeg egyik walletjában se? Ők akár kis összeggel is beszállhatnak a kereskedésbe és pár trükkel megszokszorozhatják a befektetett pénzüket.
Egy nemrég megjelent Fortune cikk összegyűjtötte a kezdőlépéseket. Az NFT seftelés alapjai nagyban hasonlítanak az ingatlanpiacon is előszeretettel alkalmazott évezredes trükkökhöz. Az NFTk technikai háttere és körülöttük létrejövő közösségek azonban eltérnek a “valódi” piacoktól. Ezért is fontos pár dolgot megszívlelni mielőtt NFTkkel kezdenénk seftelni.
Lépésről lépésre
Az első lépésben meg kell nézni, hogy az NFThez jár-e valamilyen extra. Ez szinte bármi lehet, kezdve egy sima nyomtatott példánytól, valamilyen programra szóló belépőn át egészen az alkotóval való találkozóig. Az összes is ilyen bónusz arra szolgál, hogy minél nagyobb legyen a hájp és így akár magasabb áron keljen el a token.
Leinformálható háttér
Sajnos mint mindenhol, itt is könnyen belefuthatunk csalókba. Vásárlás előtt ezért mindenképpen nézzünk utána az alkotóknak és inkább kerüljük az olyan “művészeket” akikről alig vagy csak zavaros infókat találunk.
Mit mond a közösség
A közösség ebben az esetben nagyon nagy mértékben befolyásolhatja az NFT jövőbeli értékét. Az adott projekt közösségi oldalain érdemes kicsit körbeszimatolni, hogy milyen a token általános fogadtatása, mekkora pezsgés alakul ki körülötte, és mennyire találják a tagok vonzónak azt.
Virtuális mecénások
Természetesen az is nagyot dob egy NFT-kollekció értékén, ha hírességek is vásárolnak belőle. Ezt az ingyen reklámot maguk az alkotók ki is használják, így ilyenkor minél gyorsabban le kell csapni a még szabad NFTre, mielőtt végképp elszállnak az árak. Gondoljunk csak a Bored Ape Yacht Clubra, ahova már Eminem is bevásárolta magát.
Esztétika vagy menőség
Az NFTk esetében sokszor igencsak megkérdőjelezhető a klasszikus értelemben vett művészeti érték. A digitális környezet sajátossága itt is megjelenik: nem az esztétikum a lényeg, hanem az egyediség. A vásárlóknak sokkal fontosabb, hogy egy token jellegzetes és felismerhető legyen, mint szép. Így akár egy pixeles bálnákból álló sorozat egyes darabjai is hosszú távon komoly értéket képviselhetnek majd.
Mikor érdemes beszállni
A legnagyobb profitot akkor realizálhatjuk, ha közvetlenül a minting után megvesszük az NFT-t. Sőt, a szemfülesek már a tervezési szakaszban, támogatóként is beszállhatnak a projektbe. Így garantáltan részesülnek majd a tokenből, bár számolniuk kell azzal, hogy bukni fognak az ügylettel, ha nem fut az NFT.
Aki nem akar akkora kockázatot vállalni, azoknak még mindig lehetőségük van a másodlagos piacokon szétnézni. Jó példa erre az OpenSea, ahol ár szerint is szűrhetjük a felfutóban lévő NFTket. Itt már konkrét adatok is elérhetők az egyes projektek forgalmát illetően.