3D nyomtatással készült megint egy sugárhajtómű

A repülőgépekben használt sugárhajtóművek előállítása óriási gyártási és mérnöki teljesítmény. A Rolls-Royce gyártási folyamatát figyelembe véve, amely a világ vezető gyártójának számít sugárhajtóművek tekintetében, elmondható, hogy 8 lépésből áll az összeszerelés maga és csak az összeszerelés 20-30 napot vehet igénybe. És most kizárólag az összeszerelésről beszéltünk, minden egyes fázisban sok száz alkatrész kerül beépítésre, amelyek gyártása szintén komoly időt igényel. Az olyan apróságokról nem is beszéltünk, mint a tervezés, tesztelés, minőségellenőrzés és társai. Így nem csoda, hogy minden folyamatrészben, minden beszállító mindent elkövet azért, hogy gyorsítsa a gyártási folyamatát és időt, valamint költséget takarítson meg.

A 3D nyomtatás egy olyan eszköz, amely már hosszú ideje ígéretesnek tűnik a repülőgépgyártásban is. Egy sugárhajtómű-modell kinyomtatása viszont nem kis teljesítmény. De a németországi Karlsruhe mellett működő [linus3d] cége igen magasra emelte a lécet. Úgy akarta megtervezni, hogy legyen turbóhajtóműve, utánégetője és változtatható kipufogófúvókája is. Egy rövid YouTube-videóban be is mutatta, hogy épül fel az egész. És bár nem egy mindennapos repüléshez méretezett hajtóművet készített, az aprólékos és pontos kialakítás ígéretes jövőkép. A videó rövid, de maga a project és a hajtómű elkészítése hónapok munkájába került, és ez meg is látszik. Szinte minden alkatrész 3D nyomtatással készült, de ránézésre nem mondaná meg az ember.

Valódi sugárhajtóművet 3D nyomtatással készíteni valódi repüléshez még nem lehet

A valódi turbóhajtóművek leggyakrabban katonai repülőgépeken találhatók. Hangosak, alacsony sebességnél nem teljesítenek jól, és általában nem túl hatékonyak. A turbóventilátoros változatot használják az utasszállító repülőgépeken, mert ezek halkabbak és alacsony sebességen jobban működnek. Viszont ezért cserébe több alkatrészük van, így több karbantartást is igényelnek. A valódi sugárhajtóművekkel ellentétben a turbóventilátor-hajtóműveknek van egy hideg és egy forró része. A bypass-arány arra utal, hogy mennyi levegő áramlik át a hideg úton a forró úton áramló mennyiséghez képest. Ez a hideg levegő többlet tolóerőt biztosít, így a turbóventilátor-hajtómű hatékonyabbá válik, különösen alacsonyabb fordulatszámon. A forró levegő tolóerejére való csökkentett igény a zajszintet is csökkenti. Egy valódi sugárhajtóművet nem lehet műanyagból készíteni, bár néhány alkatrésze 3D nyomtatással is elkészíthető.

Nagyon sokan próbálkoztak már 3D nyomtatással sugárhajtóművet készíteni, ez látható egyetlen Google-keresés után is. Ott van például a PTC cége, amely a világ első teljesen 3D nyomtatással készült sugárhajtóművét a LiveWorx 2023 premier rendezvényén mutatta be. A körülbelül nyolc font súlyú, Inconelből nyomtatott mikro-turbóhajtómű egyetlen, teljes, az összes forgó és álló alkatrészt is tartalmazó szerelvény, amelyet a Creo CAD szoftverben terveztek. De rengeteg hasonló projekt van, a fő problémát azonban nem is a nyomtatás-tervezés jelenti, hanem az, hogy irtózatos igénybevételnek van kitéve egy ilyen hajtómű és ehhez megfelelő anyag is kellene a nyomtatóba.