Hiába hosszabbított szerződést a Mozilla a Google-vel, óriási leépítés elé néz
A Mozilla és a Google meghosszabbította a megállapodását, miszerint legalább 2023-ig marad a Google alapértelmezett keresőmotorként a Firefox böngészőben. A két tech vállalat hivatalosan még nem jelentette be a szerződéshosszabbítást, aminek a források szerinti becsült értéke évi 400 és 450 millió dollár között van. A jelenlegi megállapodás 2020 év végén járt volna le. A hír nem sokkal azután érkezett, hogy a Mozilla óriási leépítést jelentett be, miszerint megválik alkalmazottjainak körülbelül egynegyedétől.
„A Mozilla és a Google közötti keresőmotor partnerség folytatódik, a világon sok helyen a Google a Firefox böngésző alapértelmezett keresőmotorja” – nyilatkozta a Mozilla szóvivője, Justin O’Kelly e-mailben a The Verge-nek. „Nemrég meghosszabbítottuk ezt a partnerséget, mely nem változik.”
A koronavírus miatt jelentős bevételcsökkenést tapasztalt a Mozilla
A Google-el való megállapodás hosszabbítását nem sokkal azután jelentették be, hogy a Mozilla nyilvánosságra hozta, hogy 250 alkalmazottat fog elbocsátani, amely munkaerejének körülbelül egynegyedét képviseli. A Mozilla vezérigazgatója, Mitchell Baker egy blogbejegyzésben azt írta, hogy a koronavírus járvány „jelentősen befolyásolta bevételünket”.
A böngésző bevételeinek nagy része olyan keresőmotor-cégektől származik, mint a Google, az orosz Yandex és a kínai Baidu, amelyek azért fizetnek, hogy keresőmotorjuk alapértelmezettként jelenjen meg a Firefoxban. Az elmúlt évtizedben a Firefox részesedése a böngészők piacán csökkent, miközben a cég olyan innovatívnak szánt termékei, mint a Firefox telefon vagy a Firefox operációs rendszer, soha nem láttak napvilágot.
Gyakorlatilag lehetetlen a big tech-el versenyezni
Mint ahogy nem rég mi is írtunk róla, a legnagyobb internetes cégeknek (Amazon, Apple, Alphabet (Google) és Facebook) egyre nagyobb hatalma és befolyása van a piacon, ami már az amerikai képviselőháznak is feltűnt. Ha pedig a legnagyobb technológiai cégeket vesszük (az előző négy plusz a Microsoft), azt látjuk, hogy a piaci részesedésük minden eddiginél nagyobb – az öt vállalat jelenleg az S&P 500 indexének mintegy 22%-át teszi ki. Amellett, hogy ezek a cégek (többek között) a Mozilla versenyképességét szinte ellehetetlenítik (az öt cégből négynek van saját böngészője), erősen kiszolgáltatottá is teszik a velük együttműködő kisebb vállalkozásokat – mint az látható a Mozilla mostani nagyobb Google megállapodásból is.