Robotlovat fejlesztett ki a Kawasaki

A Kawasaki olyan meglepő fejlesztést mutatott be, amely első pillantásra egy sci-fi filmből lépett elő. A CORLEO névre keresztelt eszköz nem motor, nem quad, nem robogó, hanem egy négy lábon járó robot, amelyet különleges műszaki megoldásokkal és futurisztikus dizájnnal ruháztak fel.
A jármű a 2025-ös oszakai világkiállításon lesz először látható, a Jövő városa pavilon részeként.
Újfajta mobilitási élmény nehéz terepeken
A japán gyártó évek óta dolgozik a motorkerékpáros technológiák és a robotika ötvözetén, a CORLEO pedig ennek egyik legmerészebb eredménye. Az eszköz egy újfajta off-road mobilitási forma: képes nehezebb terepeken haladni, még ott is, ahol egy hagyományos motor elakadna. A lábak végén csúszásmentes gumiból készült paták találhatók, amelyek alkalmazkodnak a környezethez, legyen az sár, kavics, homok vagy fű. A hátsó lábak független felfüggesztése lehetővé teszi, hogy a jármű elnyelje a terep egyenetlenségeit, akárcsak egy motorkerékpárnál, csak itt négylábas kivitellel.
Testtel vezérelt technológia
A CORLEO irányítása szintén egyedülálló. Nincs klasszikus kormány, a vezető a testsúlyának áthelyezésével és a fogantyúknál elhelyezett érzékelők segítségével szabályozza az irányt. A Kawasaki szándéka, hogy a vezérlési élmény a lovaglás érzését keltse, ahol a vezető testének mozgása szervesen összefonódik a jármű működésével.
Bár futurisztikusnak tűnhet, a CORLEO-t nemcsak tapasztalt terepjárók számára tervezték. A gyártó szerint a járművet azok is használhatják, akik korábban nem közlekedtek motorral vagy quaddal. A rendszer lényege, hogy minél intuitívabb legyen a használata, és azok is biztonsággal átkelhessenek vele hegyeken, folyókon, nehezen járható terepeken.
A legnagyobb technológiai érdekesség a meghajtásban rejlik. A CORLEO nem benzinnel, de még csak nem is hagyományos elektromossággal működik, hanem hidrogénnel. A hátsó részben egy hidrogénpatron kap helyet, amelyet egy 150 cm³-es motor alakít át elektromos árammá. Ez az áram működteti a négy lábban elhelyezett hajtási rendszert. Az üzemmód nemcsak tiszta és fenntartható, hanem csendes is: a mozgás hangtalanul zajlik, ami szokatlan élményt nyújt egy ilyen robusztus szerkezettől.

A jármű egy 150 köbcentis hidrogénmotorral van felszerelve, amely áramot termel. A hidrogént egy, a hátsó részre szerelt patronból kapja. Az így előállított elektromos energia hajtja meg a négy lábban elhelyezett meghajtóegységeket. (Fotó: www.khi.co.jp/expo2025/concept01/index_en.html)
Okos funkciók terepen
A roboton elhelyezett képernyő (vagy műszerfal, ha úgy tetszik) valós időben mutatja a hidrogénszintet, az útvonalat és a vezető testtartását, utóbbit a stabilitás érdekében. Sőt, éjszaka a rendszer fényjeleket vetít a talajra, hogy jelezze az irányt – ez kifejezetten hasznos alacsony láthatóság mellett.

A robot műszerfallal van felszerelve, amely kijelzi a hidrogénszintet, a csúcshoz vezető útvonalat, a súlypont helyzetét és egyéb információkat. Éjszaka a rendszer útvonaljelző fényeket vetít az útfelületre, ezzel is segítve az optimális haladást.

A négy láb végén olyan paták találhatók, amelyek bal-jobb irányban tagolt szerkezetű, gumiból készült felülettel rendelkeznek. Ez az anyag elnyeli a terep egyenetlenségeit, és csúszásmentes tapadást biztosít. A paták különféle terepekhez alkalmazkodnak, legyen szó füves területekről, sziklás vidékekről vagy törmelékes talajról. (Fotó: www.khi.co.jp/expo2025/concept01/index_en.html)
Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a CORLEO egyelőre nem kapható: a Kawasaki a 2050-es jövő mobilitási képének részeként mutatja be. Egyelőre nincs sorozatgyártási terv, de a prototípus már április 13-án debütál az oszakai expón. A gyártó szándéka nem kevesebb, mint megmutatni, hogyan lehet újraalkotni a közlekedés fogalmát.
Kawasaki szerint a CORLEO nem csupán jármű, hanem egy gondolat: a mozgás öröme, az emberi test és a gép kapcsolatának felszabadítása, egy olyan rendszer, mely révén az utazás célja ezután nem pusztán az úti cél elérése lesz, hanem az út élvezete is. A hangsúly azon van, hogy az ember valóban részese legyen az élménynek – érezze a terep változásait, a mozgás ritmusát, és közben kapcsolatba kerüljön a környezettel is. A CORLEO-val a megtett út maga válik élménnyé.
A robotika s az fenntartható meghajtás ötvözése nem csupán mérnöki bravúr, hanem társadalmi vízió is. A CORLEO egy olyan jövőt vetít elénk, ahol az egyéni mobilitás nem jár kompromisszumokkal sem a környezettel, sem az élménnyel szemben.