Hat év után bezárja kapuit a CCN híroldal
Jonas Borchgrevink, a CCN híroldal alapítója, tegnapi levelében részletesen beszámolt a híroldal bezárásának okáról, amely nem más, mint a Google júniusi algoritmus frissítése. Az olvasóihoz, illetve a világ többi híroldalához szóló levelét a következő kijelentéssel indította:
A Google június 3-ai algoritmus frissítése után a CCN Google keresésekből származó forgalma 71%-ot esett mobileszközökön.
Annak ellenére, hogy az oldal korábban is tapasztalt hasonló forgalomcsökkenéseket, a jelenlegi helyzet sokkal drasztikusabban érinti az oldalt és dolgozóit. A híroldal több mint 60 embert foglalkoztat, ami jelentős kiadásokkal jár. A CNN bevétele más híroldalakhoz hasonlóan többnyire hirdetésekből ered. A frissítés óta azonban napi bevételük 90 százalékkal csökkent, ami lehetetlenné teszi az oldal további fenntartását. Jonas többnyire a Google monopóliumáról ír levelében. Felhívja az emberek figyelmét arra, hogy a Google, algoritmusai által, képes dönteni bármelyik weboldal sorsáról egy egyszerű frissítéssel, továbbá arra biztat bennünket, hogy ne engedjük tovább folytatódni ezt a borzalmas gyakorlatot. Mindezzel összhangban 3 követelést fogalmazott meg:
- Figyelmeztessenek minden webmestert és hírszervezetet minden jelentősebb Google algoritmus frissítésről 3 hónappal korábban és fejtsék ki, hogy az mire lehet hatással.
- Ha egy hírszervezetet az a kockázat fenyeget, hogy forgalmának több mint 20 százalékát elveszítheti (a frissítés után), magyarázzák meg miért és, hogy min változtathat a fennmaradása érdekében.
- Vonják be az összes országot, ahol a Google a vezető internetes keresőrendszer és engedjék meg nekik, hogy politikailag független munkacsoportokat hozzanak létre, amelyek megvizsgálják az internetes keresésekben bekövetkező változásokat a demokrácia, szólásszabadság, sajtószabadság és információszabadság megőrzésének érdekében.
Az oldal megszűnésével a CCN egész csapata a HVY.com oldalra vándorol át, amely egy újságírók számára létrehozott felület.
>>>Érdekel az angol nyelvű kriptopénzes híroldal-kínálat?
A Google monopóliuma
A számítógépes keresések megközelítőleg 90 százalékát a Google uralja világszerte. Gondoljunk csak bele mit is jelent ez egy weboldal számára. Ha a Google úgy dönt, hogy a következő algoritmus frissítésében egy adott oldalt a keresési lista végére tesz, akkor az adott oldal forgalmának akár 90 százalékát is elveszítheti, ami a legtöbb esetben csőddel egyenlő. Ez ellen senki sem tehet semmit, ráadásul magyarázatot sem kapunk arra, hogy miért született az adott döntés. Másrészről pedig az általa támogatott oldalak és termékek mindig a keresési lista első helyeit fogják elfoglalni, amely tovább növeli a vállalat piacrészesedését. Ha figyelembe vesszük az internet szerepét a mai világban, akkor alaposan el kell gondolkoznunk azon, hogy milyen következményei lehetnek annak, ha egy vállalatnak monopóliuma van az internetes keresések eredményein. A CCN példája csak egy a sok közül. Nem az első és minden bizonnyal nem is az utolsó. Szerencsére a Google hatalmával való visszaélései az utóbbi években nem maradtak büntetlenül, hiszen az EU több ízben is hatalmas bírságokkal sújtotta a vállalatot különböző visszaélései miatt. Ezek a bírságok az utóbbi két évben összesen 8.24 milliárd eurót tettek ki.
Nem csak a CCN vesztett értékéből
Habár a júniusi algoritmus frissítés a CCN-t érintette leginkább, más kriptovalutákkal foglalkozó híroldal forgalma is jelentősen csökkent a frissítés után. A Coindesk és a Cointelegraph egyaránt több mint 20 százalékos visszaesést tapasztalt a mobileszközökön való keresések számában a sistrix.com adatai alapján. Azonban más híroldalak is megszenvedték a Google legújabb frissítését. A Daily Mail egyik dolgozója közel 50 százalékos esésről számolt be egy Google Webmester fórumon közzétett bejegyzésében. Vajon melyik oldal lesz a következő áldozat? A Google következő frissítéséből kiderül.