Ha halott a bitcoin, miért akar a kínaiak 40%-a BTC-be fektetni?
A mágikus 40%-ot egy kutatás eredménye hozta ki, ahol 5000 kínait kérdeztek a kriptovalutákkal kapcsolatos élményeikről. Az eredmény pedig kifejezetten megnyugtató: az ötből minden második tervezi a bitcoin vásárlást, zuhanó árfolyamok ide, kormányzati ‘dádá lesz’ oda.
Mit tudnak a kínaiak a kriptopénzekről
A felmérés alapján a válaszolók 98%-a hallott vagy ismeri a kriptovaluta és blokkláncok koncepcióját.
50%-uk hallott már a kriptopénzekről, digitális pénzekről vagy bitcoinról és 42 százalékuk a blokkláncokról. Elsőre azt hinné az ember, hogy a kettő tartomány között nagy az átjárás, szóval az nem tiszta, hogy a fennálló 48% miről is hallott pontosan. Itt megjegyzendő, Kínában egyedi szleng alakult ki a kriptósok között, olyannyira, hogy a nocoinerek sokszor azt se tudják miről is beszélnek vagy írnak például a kriptotraderek.
A blokkláncról hallottak mindössze 20%-a jelezte, hogy nem csak hogy hallott róla, de tisztában is van a működésével. Felük a millenáris generáció tagja, ami konfirmációként szolgál arra, amit már korábban is sejtettünk: a kriptovaluta kereskedők legnagyobb csoportja a 80-as és 2000-es évek között születettek.
A millenárisok alapvetően bizalmatlanok a bankokkal szemben mialatt jól bánnak az online pénzügyi megoldásokkal. A bizalmatlanságra rájátszik a 2008-as világválság, mely az akkor többségében 20-as 30-as éveikben járó generációs csoportot súlyosan érintette (pl. lakásvásárlás elhalasztása, adósság-spirálba kerültek, devizahitel Magyarországon, elvesztették a munkahelyeiket stb.) és ennek tükrében a bitcoin vásárlás és használat természetes reakciónak tűnik.
A mára családod alapított millenárisok utódainak pedig már alapból természetes lesz a digitalizáció vívmányainak használata, beleértve a kriptovalutákét is. Azt is fontos megjegyezni, hogy a Z generáció tagjai minden korábbi generációnál többre tartják a privát adataik online védelmét és számukra az olyan értéktranszfer és értékőrző megoldások, ahol elég egy e-mail cím (vagy még az se), hogy globálisan értéket továbbíthassanak, mindennél többet fog érni.
És akik már beszálltak
A felmérésre válaszolók 14 százaléka már kriptókkal is rendelkezik. Közülük sokan alig rendelkeznek háttértudással a kriptovalutákról és úgy ahogy ismerik a bitcoint, a 40%-uk pedig hallott már a mainstream érmékről mint ether, EOS stb is.
Az influencerek óriási szerepet játszanak a kriptovaluta tudatosság terjesztésében még Kínában is. Közel 40%-a válaszolóknak online celebek által fedezte fel a kriptovalutákat. 25 százalékuk barátokon és rokonokon keresztül hallott róluk és 20% a médián keresztül kezdett el érdeklődni iránta.
Életkor
A kriptókkal rendelkezők 60 százaléka 19 és 28 év közötti és legtöbbjük 10 000 és 100 000 jüan közötti összeget (350 000 – 3 500 000 HUF) fektetett be. A csoport nagyobb része 2017-ben szállt be (FOMO) azaz, bizonyosan nagyobb veszteségen ülnek most.
Ennek ellenére 40 százalékuk a jövőben is tervezi a nagyobb összegű befektetést a kriptókba.
Nehéz elindulni
A válaszolók 60 százaléka ugyanakkor túlságosan bonyolultnak tartja a walletek és tőzsdék használatát és ezért nem tervezi a vásárlást. Ugyanennyien gondoljuk, hogy nincs szükségük kriptókra, mint fizetőeszközökre, köszönhetően a Kínában elterjedt mobilos fizetési megoldásoknak.
A kimutatás kitért a bitcoin és altok körülötti jogi hercehurcára is, de a válaszolók többsége emiatt különösebben nem aggódik Kínában.