Gyártók az EU ellen: az elektromos autó a gazdagoknak szól
A Renault vezérigazgatója kikelt magából. Úgy véli, hogy legalább 2040-ig el kell halasztani a belső égésű motorral felszerelt autók értékesítésének leállítását.
Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója ez év eleje óta az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) elnöke is. Az autógyár feje súlyos kijelentéseket tett arról, ahogyan az ágazat jövőjét Brüsszelben kezelik. Véleménye szerint a belső égésű motorral rendelkező gépkocsik értékesítésének betiltása teljesen abszurd ötlet. De Meo pontos vádakat fogalmazott meg az EU Bizottságával szemben, kijelentve „Brüsszelben van egy csoport, mely az elektromos szélsőséget támogatja, és nem veszi észre – vagy nem akarja felismerni -, hogy a jövő ennél sokkal összetettebb.”
A vezérigazgató egyúttal beismerte saját bűnösségét is, miszerint nem volt elég bátor ahhoz, hogy a villamos energia alternatíváiról beszéljen, és elmagyarázza, hogy például az e-üzemanyagokat hogyan lehetne azonnal elérhetővé tenni. De Meo azt állította, hogy az ACEA élén álló elődjének nem volt ereje, akarata és bátorsága ahhoz, hogy határozottan állást foglaljon abban az ideológiai folyamatban, amelyet Frans Timmmermans, az EU Bizottság éghajlatváltozásért felelős alelnöke indított el, aki nemrég jelentette be, hogy indul a holland miniszterelnöki posztért.
De Meo hangsúlyozta, hogy az európai döntéshozóknak „nem szabad a jövő egy pillanatképére szorítkozniuk, hanem meg kell nézniük a teljes videót: csak így lehet megérteni, hogy az új technológiáknak milyen utat kell bejárniuk az elkövetkező években”.
A Renault feje attól tart, hogy az EU leküzdhetetlen nehézségekkel néz hamarosan szemben, ha nem változtat az elképzelésén. Majd hozzátette: „Pekingé az elektromos autók világpiacának oroszlánrésze, mert a ritkaföldfémek, a kobalt és az akkumulátorok építéséhez szükséges egyéb elemek az ő kezében vannak. Még az energiatermelés költségei is eltérőek, mert Európában a szabványoknak környezetbarátnak kell lenniük, míg Kínában még mindig szenet használnak, nincsenek szennyezési határértékek, és a munkaerőköltségek is alacsonyabbak. Az eredmény? Nálunk az elektromos autók a gazdagoknak szólnak.”
De Meo véleménye szerint a belső égésű motorokra vonatkozó tilalmat legalább 2040-re kellene kitolni. Úgy véli az elektromos átállásról már nincs visszaút, hiszen az európai gyártók az elmúlt években súlyos milliárdokat öltek a technológiába, ugyanakkor mindig kell egy B-terv. Az üzletember szerint mindig a piacé az utolsó szó, így abban bízik, hogy valamiféle pozitív változás következhet be a közeljövőben.