Gyárbezárások és tömeges leépítések fenyegetnek a Volkswagennél
Oliver Blume, a Volkswagen vezérigazgatója a wolfsburgi központban tartott ülésen hangsúlyozta, hogy égető szükség van a vállalat jövőjének biztosítására. Beszéde során kitért az autóiparban tapasztalható súlyos visszaesésre és az egyre erősödő piaci versenyre.
A Wall Street Journal szerint Blume elmondta, hogy a német autóipari óriás már eddig is hatékonyabbá tette működését, és új szinergiákat alkalmazott, de még mindig rögös út áll előtte. A vezérigazgató szerint elengedhetetlen a munkabérköltségek csökkentése.
„A jelenlegi helyzet komoly. Új versenytársak példa nélküli erővel lépnek piacra. Az árkényszer rendkívül erős” – mondta a napokban Blume a dolgozóknak. Hozzátette: „Emellett a munkaerőköltségeink Németországban mára túl magasak lettek. Ezért van szükség sürgős intézkedésekre, hogy biztosítsuk a Volkswagen jövőjét.”
Gyárbezárások és tömeges leépítések fenyegetnek
Oktober végén Daniela Cavallo, a Volkswagen munkástanácsának vezetője, aki egyben a felügyelőbizottság tagja is, arra figyelmeztetett, hogy három gyár bezárására lehet számítani. Az is felmerült, hogy a vállalat több ezer állást szüntetne meg, valamint a fizetéseket 10%-kal, a munkaidőt pedig szintén csökkentenék.
A hét elején a WSJ beszámolt arról, hogy körülbelül 100 ezer dolgozó – a VW teljes németországi munkaerejének mintegy 33%-a – vett részt sztrájkokban kilenc gyárban. Ezeket a tiltakozásokat a gyárbezárási és tömeges leépítési fenyegetések váltották ki.
Az autóipari válság mélyülő hatásai
Szeptember óta több jelentés érkezett arról, hogy a Volkswagen jelentős gazdasági problémákkal küzd:
- Szeptember 3.: A Volkswagen először fontolgatta németországi gyárbezárások lehetőségét.
- Szeptember 10.: A vállalat megszüntette a harmincéves munkahely-védelmi megállapodásokat, ami jelentős konfliktusokat váltott ki a szakszervezetekkel.
- Szeptember 23.: Felmerült, hogy a cég akár 30 ezer dolgozót is elbocsáthat Németországban.
- Október 28.: A Bloomberg híradása szerint a Volkswagen ismét csökkentette nyereség-előrejelzését az autópiaci kereslet csökkenése miatt.
A közeljövő bizonytalansága
A december 4-ei ülésen Cavallo munkástanácsi vezető is megszólalt, kifejezve aggodalmát a Volkswagen és az autóipar egészét érő erős kihívások miatt. Reményét fejezte ki, hogy a vállalat olyan megoldásokat talál, amelyek nem járnak gyárbezárásokkal vagy tömeges leépítésekkel.
„Jó lenne, ha karácsony előtt sikerülne megoldani ezt a helyzetet” – mondta Cavallo a dolgozóknak.
A piacon a VW részvényárfolyama az év során 27,5%-kal csökkent, megközelítve a 2010-es mélypontokat.
Válságkezelés az ünnepi időszak előtt?
A karácsony előtti hetekben válságkezelési intézkedés végrehajtása PR-szempontból különösen fontos lehet a vállalat számára. Egy átgondolt stratégia nemcsak a dolgozók és a vezetőség közötti bizalom helyreállítását segítheti elő, hanem a nyilvánosság előtt is mérsékelheti a negatív megítélést. A Volkswagen vezetősége most azon dolgozik, hogy egyensúlyt találjon a költségek csökkentése és a vállalat hosszú távú növekedési stratégiájának fenntartása között.