Goodyear, Continental, Audi: mi a fene történik a német autóiparral?
A Volkswagen az elektromos autók gyártását csökkenti, a Continental átszervezéseket hajt végre, a Goodyear bezár két üzemet. Mi a fene történik a német autóiparral?
A német gazdaság lassulása most már mindenki számára látható. Az Ifo gazdaságkutató intézet legfrissebb adatai szerint 6,8%-ra emelkedett a túlélési kockázatnak kitett vállalatok aránya, és egyes ágazatok jobban szenvednek, mint mások. Ezek között van a lakásépítés, valamint a logisztika és a vegyipar – figyelmeztet az intézet. Van azonban egy ágazat, amelynek eddig sikerült talpon maradnia, most viszont a helyzete egyre súlyosabb: a német autóipar.
Bye bye Goodyear
A legfőbb probléma a kereslet lassulása. Míg tavaly Németországban nyakra-főre adták a különböző támogatásokat az elektromos autót vásárlóknak, a támogatások idén megszűntek, így a kereslet a földbe állt. Ezt pedig jócskán megérezte a német autóipar. Több nagy vállalatnak szerkezetátalakítást kellett eszközölnie, ezek közé tartozik a Goodyear is, amely nemrég jelentette be, hogy két németországi üzemet is be akar zárni: a hesseni Fulda és a brandenburgi Fürstenwalde üzemeket. A fuldai dolgozók a 2019-es leépítések túlélői voltak, amikor az amerikai multinacionális vállalat 450 dolgozót hagyott otthon, cserébe – a helyi média jelentése szerint – hatalmas modernizációs beruházásokat ígért. Tavaly júniusban azonban újabb 550 munkahely leépítését jelentették be, de az ezzel kapcsolatos tárgyalásoknak hála, végül megmenekültek a dolgozók. Eddig. A Goodyear ugyanis végleg pontot tett az i-re, és bezárja az üzem kapuit.
Ennek oka a kereslet „jelentős és gyors csökkenése, amelyet tovább súlyosbít az Ázsiából érkező olcsó import növekedése” – állítja a Goodyear, hangsúlyozva, hogy a bezárás fokozatos lesz, és 2025 szeptemberére húzzák le végleg a rolót.
Hasonló sorsra jutnak a fürstenwaldi telephely dolgozói is, akiknél a tevékenység megszüntetésének időpontja 2027-ben lesz, és 750 munkavállaló elbocsátásával jár majd. „Ez egy nehéz, de szükséges döntés a túlkapacitás csökkentésére és a termelési struktúránknak a kereslethez való igazítására” – magyarázta az amerikai multinacionális vállalat, utalva arra, hogy a munkavállalók képviselőivel folytatott konzultáció csak rituális lépés lesz.
A Continental is köhög
A német autóipar nehéz helyzetéről árulkodik a német Continental döntése is, miszerint komoly átszervezést eszközöl, amelynek célja, hogy a gumiabroncsokat, fékrendszereket és járműstabilizáló rendszereket gyártó multinacionális vállalat a következő két évben legalább 400 millió eurót takarítson meg. A bejelentés szerint a terv „a szervezet minden részét és minden szintjét érinti, ezért az érintett munkahelyek pontos számát világszerte még nem határozták meg”. A német sajtóban azonban, amely folyamatosan figyelemmel kíséri a cég sorsát, ötezer munkahelyről, a jelenlegi globális létszám 3%-áról beszélnek. Philipp von Hirschheydt, a divízió vezetője kijelentette, hogy ezek „kezdeti intézkedések az ágazat versenyképességének javítására”.
A német autóipar fejét is utolérte a válság
A német autóipar legkiemelkedőbb szereplője sem menekülhet a válságtól. A Volkswagen-csoport a hírek szerint azt fontolgatja, hogy drasztikus leépítéseket fog kezdeményezni. A Handelsblatt című gazdasági lap szerint az irodai dolgozókat venné célkeresztbe a 10 milliárdos kiadási felülvizsgálattal küszködő vezetőség. Ennek nyomán az adminisztratív dolgozók legalább 20 százalékától válhat meg a vállalat.
A Volkswagen a napokban úgy döntött a jövő évben az ID.4, ID.5 és Q4 e-tron modellek – Suv és Sportback kivitelben egyaránt – gyártását három hétre leállítja. Hivatalosan az ok az, hogy váratlan zavar keletkezett az ellátási láncban.
Mi lehet a valós ok?
Vannak azonban, akik arra mutattak rá, hogy a Volkswagen hite az elektromos autókban teljesen értelmetlen volt. Embertelen összegeket öltek bele, ami nem tudni mikor térül meg. Megjegyzendő az is, hogy a konszern a kelet-németországi Zwickau városában lévő üzemében (ahol a konszern három márkájának – Volkswagen, Audi és Cupra – hat elektromos modelljét gyártják) létszámleépítést hajt végre a plug-in autók iránti alacsony kereslet miatt. Ennek oka pedig nem más, mint a szeptember 1-jén megszűnt állami támogatások. Amíg az állam komoly kedvezményeket adott azoknak, akik elektromos vagy plug-in modelleket vettek, támogatás hiányában, senki nem kapkod ezek után a járművek után.
A már említett üzemben augusztusban mintegy 10 700 alkalmazottból 2000 főt hagytak otthon. Mindezt annak ellenére, hogy a VW minden alkalommal megismételte, hogy a zwickaui üzem a német vállalat stratégiájának középpontjában marad. Elvégre egy gigagyárról van szó, amelybe a német márka 1,2 milliárdot fektetett műszaki átalakításra.
Az Audi is szenved
Az elmúlt órákban ráadásul újabb viharos hírek érkeztek a Handelsblatt című német üzleti napilaptól, amelynek forrásai szerint az Audi úgy döntött, hogy nemcsak a Q6, hanem az e-tron család több más modelljének bevezetését is elhalasztja.
Az ingolstadti székhelyű vállalat inkább várna az A6 és a jelenlegi Q8 e-tron utódjának debütálásával. A halasztások mögött ipari döntések állnak.
Mi lesz veled Ford?
Végül a Ford kölni gyára is aggodalomra ad okot, miután az amerikai vállalat úgy döntött, hogy lelassítja európai terveit, és felmondta a törökországi gigagyár építésére vonatkozó megállapodásokat.
Az év elején a Ford még fontos híreket jelentett be Németországgal, különösen a nyáron leállított, a legkelendőbb Fiesta gyártásától elárvult kölni üzemmel kapcsolatban. A tervek szerint az üzem lesz a bölcsője az Explorer elektromos terepjárónak, 2024-től pedig egy második, készülő járműnek, egy sportos crossovernek, amely a Volkswagen-csoporttal 2020-ban indított ipari szövetség eredménye, amelynek célja hat év alatt 1,2 millió elektromos autó összeszerelése. Mivel azonban a Volkswagen is lelassította terveit, sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon a Ford által Kölnben tervezett 1,8 milliárd eurós projekt, amelyet az elektromos autókra szántak, valaha is megvalósul-e?