SpaceX járatot vásárolt egy kínai bitcoin befektető

Chun Wang, kínai bitcoin-befektető, SpaceX-járatot vásárolt magának és három társának. Ezzel április 1-jén felszállt az első olyan rakéta, amely embereket szállít az Északi és a Déli-sark fölé.

A SpaceX Falcon rakétája a NASA Kennedy Űrközpontjából indult, és dél felé vette az irányt az Atlanti-óceán felett. Ezzel olyan útvonalon indította útnak az űrturistákat, amelyen az emberes űrrepülés 64 éve alatt még soha nem repültek.

Wang 2013-ban alapította az F2Poolt, amely Kína egyik első Bitcoin-bányászpoolja volt, és jelenleg a mempool.space szerint a negyedik legnagyobb, 10%-os piaci részesedéssel. Ezt követően 2018-ban létrehozta az Ethereum staking pool szolgáltatót, a Stakefish-t, amely a beacon chain adatai szerint jelenleg a nyolcadik legnagyobb pool, és mintegy 2025 validátorral büszkélkedhet.

A küldetés tervezett hossza 3 és fél nap

A repülésük első szakasza – Floridából a Déli-sarkra – alig fél órát vett igénybe. A megcélzott mintegy 270 mérföldes (440 kilométeres) magasságból a teljesen automatizált kapszulájuk nagyjából 1,5 óra alatt kerüli meg a Földet, beleértve a 46 perces repülést a pólustól a pólusig.

„Élvezzétek a pólusok látványát és küldjetek nekünk képeket” – szólt a SpaceX indítóközpontja rádión, amint a kapszula elérte a pályát.

Wang 2023-ban vetette fel a sarki repülés ötletét a SpaceX-nek, két évvel azután, hogy Jared Isaacman amerikai technológiai vállalkozó létrehozta a két charter járat közül az elsőt Musk cégével. Isaacman most a NASA vezetői posztjára pályázik.

Hogyan kapta nevét a küldetés?

“Feküdtem a szállodai ágyamban, és azon gondolkodtam, hogy mi lenne a tökéletes neve a világ első, a sarkok körüli pályára állított űrrepülőgép-missziójának” – mondta Wang egy indulás előtti interjúban. „Eszembe jutott a Beagle2 nevű brit Mars leszállóegység, ami a Beagle-ről kapta nevét, arról a hajóról, amely az 1830-as években Charles Darwint szállította a világ körül. Ekkor döbbentem rá. Én is elnevezhetném a missziómat egy hajóról”.

A Fram sarki hajó volt az első, amelyet kifejezetten sarki kutatásra építettek. Három kulcsfontosságú expedícióra indult: 1893 és 1896 között a Jeges-tengerre, 1898 és 1902 között a Grönlandtól nyugatra fekvő sarkvidéki szigetvilágba, 1910 és 1912 között pedig az Antarktiszra sodródott.

„Legénységként alig várjuk, hogy megmutassuk felfedező szellemünket, és új szemszögből mutassuk meg a világnak a sarkvidékeket, miközben azt is bemutatjuk, hogy a technológia hogyan segíti a Föld és az űr megértésének határait” – mondta Chun. „Mindannyian annak szenteltük az életünket, hogy különböző módokon felfedezzük és megosszuk másokkal a sarkvidékeket, és most olyan léptékben tehetjük ezt meg, ahogyan eddig még senki másnak nem volt erre lehetősége.”

Wang nem árulja el, hogy mennyit fizetett Elon Musk SpaceX-ének a 3 és fél napos sarki kalandért.

A SpaceX dolgozik rajta, hogy hétköznapi emberek is űrutazhassanak

Kiko Dontchev, a SpaceX munkatársa a múlt hét végén azt mondta, hogy a vállalat folyamatosan finomítja a képzését, hogy a hagyományos űrkutatási háttérrel nem rendelkező „normális emberek” is „be tudjanak pattanni egy kapszulába, és nyugodtan tudják kezelni a dolgot”.

Wang személyesen már járt a sarkvidékeken, de szerette volna az űrből is megnézni azokat. Az utazás célja továbbá „a határok feszegetése, a tudás továbbadása” – mondta a repülés előtt.

Eddig még egyetlen űrutazó sem merészkedett az északi és déli szélesség 65 fokán túlra, ami éppen csak elmarad a sarkkörtől és az antarktiszi körtől. Az első nő az űrben, a szovjet Valentina Tereshkova 1963-ban állította be ezt a határt. Jurij Gagarin, az első ember az űrben, és más úttörő űrhajósok majdnem ugyanilyen közel jutottak, akárcsak a NASA űrsikló űrhajósai 1990-ben.

A Fram2 személyzete

Wang, aki jelenleg máltai állampolgár, három vendéget vitt magával kalandjára. Nyolc hónapos felkészülést követően Jannicke Mikkelsen 38 éves operatőr és rendező, Eric Philips 62 éves sarkkutató és Rabea Rogge 29 éves, sarkvidéki robotikai kutató kíséretében elindultak a “Fram2” névre keresztelt küldetésre.

Fram2

A Fram2 személyzete. Jobbról balra: Chun Wang, Jannicke Mikkelsen, Eric Philips, Rabea Rogge.

Mikkelsen, az első norvég, aki az űrbe utazik, már repült a sarkok felett, de jóval kisebb magasságban. Része volt annak a 2019-es rekordkísérletnek, amely Neil Armstrong és Buzz Aldrin holdraszállásának 50. évfordulója alkalmából egy Gulfstream repülőgéppel megkerülte a világot a sarkokon keresztül.

A legénység a túra során 24 kísérletet tervez végrehajtani. Ezek között olyan izgalmas projektek is vannak, mint az első emberi röntgenfelvételek készítése az űrben, és a gombatermesztés kísérlete, amely a Marsra utazó űrhajósok lehetséges táplálékforrását vizsgálja.