Itt az új trend, a Fordított ICO, ahol “established” cégek/vállalkozások bocsátanak ki tokent
A tavalyi év az ICO-król szólt, bőségesen lehetett hallani induló vállalkozásokról, projektek igen színes kínálatáról, a tokenvásárókról és néhány nagy port kavaró csalásról is. Az idei évben sem lanyhult az ICO-k száma, azonban kezd elterjedni egy új trend, amelynek neve: fordított ICO.
Mi történt 2017-ben?
2017-ben az ICO vásárok összesen 5.6 milliárd dollárt gyűjöttek össze, és ezzel bekerültek a legnagyobb technológiai trendek közé. Az ICO, azaz a tokenek értékesítése egy olyan pénzgyűjtési módszer, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy induló tőkét szerezzenek a tokenek eladásából. Sok esetben a blokklánc startupok dollármilliókat gyűjtöttek össze és ehhez elég volt fehér könyvet, csilivili weboldalt, promóvideót és veterán mérnökök csapatát prezentálni. Ebből a módszerből azonban többször is problémák keletkeztek, mivel a kriptopiac még mindig rendkívül szabályozatlan. Számos projekt elbukott, vagy nem teljesítette az ígéreteket, mások nem érték el a soft capet, így nem tudott folytatódni a terv és nem szabad megfeledkezni a rengeteg csalásról sem. Ettől függetlenül azonban az ICO-k nem mennek sehova, mert a kripto tokenek egy új módot jelentenek a szervezetek és vállalkozások működtetésére és ennek fejlődésével az ICO-k és a token gazdaságok más területeken is terjeszkednek. A 2018-as év egyik figyelemre méltó tendenciája a fordított ICO-k, amelynek során a nem blokklánc vállalkozások elmozdulnak a központosított struktúrákból a tokenizált üzleti modellek felé.
Mi az a fordított ICO?
A blokklánc startupok az ICO-kat általában azelőtt tartják, hogy kész termékkel rendelkeznének, a vásár során összegyűjtött pénzt pedig a platformjuk fejlesztésére és telepítésére használják. Az ICO-kba történő befektetés bizalmi alapú és megköveteli a vállalkozás és a projekt részletekbe menő vizsgálatát annak biztosítására, hogy nem csalók vagy amatőrök zsebébe vándorolnak ezek az összegek.
A fordított ICO-kat ezzel szemben olyan vállalatok hajtják végre, amelyek decentralizálni akarják rendszerüket a versenyképesség fenntartása érdekében, mondja Jeremy Epstein blokklánc szakértő. Ezen cégek lehetnek akár olyan nagy nevek, mint az Über, a Facebook vagy az Amazon, vagy olyan startupok, amelyek működő és központosított üzleti modellel rendelkeznek, de szeretnének áttérni a tokenizált gazdasági modellre. A BigChainDB technológiai vezetője Trent McConaghy a következőképpen vázolja fel a fordított ICO működését: a vállalkozás fordított ICO-t tart, amelynek során tokeneket bocsát ki a blokkláncon, ezekkel kicserélve a részvényeit, ezután decentralizálja üzleti modelljét, amely lehetővé teszi a token tulajdonosok számára, hogy részesedjenek a vállalat nyereségéből és részt vehessenek a cég által hozott döntésekben. A tokenizált üzleti modell nagyszerű eszköz a vállalkozások tulajdonosai, az ügyfeleik és az ökoszisztéma más résztvevői számára az ösztönzőknek az összehangolására. Mivel ez már egy bizonyítottan jól működő struktúra a blokklánc startupok számára, emiatt még nagyobb dobás lehet az olyan cégek számára, amelyek már évek óta működnek.
Milyen előnyökkel jár a fordított ICO?
A fordított ICO-k egyik előnye, hogy a mögöttük álló cég egy már működő üzleti modellt alkalmaz. Ez előnyös helyzetbe hozza őket a startupokkal szemben, amelyeknek még nincs kész termékük és mégnem ültették be a gyakorlatba a piaci stratégiájukat. Az established vállalkozások esetében sikeres termékek valósultak meg, így nagyobb esély van arra, hogy beváltsák ígéreteiket. Ezen cégeknek egy nagyon értékes eszköze is van a decentralizációs tervek megvalósításához, ez pedig a szilárd felhasználói bázis. Példaként említhető a Telegram, amely az idei év folyamán fogja tartani tokenvásárát. A Telegram 200 milliónyi felhasználóval rendelkezik, akik vélhetően részt kívánnak venni a vásárban. Egy ilyen már meglévő és erős bázis megoldja a decentralizált platform feltöltését a felhasználókkal, ami azért fontos, mivel a userek csak akkor hagyják el alkalmazásaikat, ha a barátaik, munkatársaik vagy ügyfeleik is megteszik ugyanezt a lépést. Azok a vállalatok tehát, amelyek már kiépítették felhasználói bázisukat, egy új platformra való áttérés helyett egyszerűen ugyanazon alkalmazás új ökoszisztémájába integrálják őket.
A decentralizáció lehetővé teszi a költségcsökkentést is a cégek számára, mivel a felhasználók és ügyfelek megoszthatják a nem használt erőforrásaikat a platformmal, például a lemezek kapacitását és a hálózati sávszélességet, amiért cserébe tokeneket kapnak. Az olyan cégek mint például Snapchat, évente többszáz millió dollárt fizet a felhőalapú szerverekért, a decentralizált modell azonban lehetővé teszi a közösségi erőforrás toborzását.
Ők már meglépték
A fordított ICO-k egyik példája a Kik, amely egy népszerű üzenetküldő alkalmazás és ami több mint 300 millió felhasználóval rendelkezik. A Kik tavaly több mint 100 millió dollárt gyűjtött a tokenvására során. Korábban a cég különböző nehézségekbe ütközött, így például a növekedés területén, köszönhetően a WhatsApp és a Facebook Messenger konkurenciájának. A platform tokenizálásával azonban a Kik a felhasználói interaktivitás irányába mozdult el és lehetővé tette a fejlesztőknek mindenféle üzleti modellek létrehozását a Kin tokenre épülve.
“A végső víziónk a Kik számára, hogy az digitális szolgáltatások százaiból és ezreiből álljon”, mondta Ted Livingston CEO egy tavalyi interjúban. “Mi lenne, hogyha megnyernénk ezeket a fejlesztőket a Kin integrálására és aztán én mint fogyasztó, kereshetek és költhetek Kint az összes létező helyen?”
A fejlesztők például az általuk generált interaktivitás és a felhasználóktól kapott érdeklődés alapján is szerezhetnek Kin tokeneket. Ez a modell tehát ösztönzi őket az olyan Kik alkalmazások és botok létrehozására, amelyek kizárólag a felhasználói tapasztalatatra fókuszálnak.
A Cool Cousin közösségi városi app egy másik ilyen jó példa. A 2016-ban indított alkalmazás lehetővé teszi az utazók számára, hogy kapcsolatba lépjenek a helyiekkel és személyre szabott útmutatást, ajánlatokat és segítséget kaphassanak tőlük. A cég, amely 500 ezer felhasználóval rendelkezik, most szintén a tokenizált modellre szeretne áttérni a saját kriptojával, a Cuz tokennel. A Cool Cousin idén márciusban zárta le privát tokenvásárát és áprilisban kezdte meg a publikusat. A vállalkozás áttérése a blokkláncra azt jelenti, hogy egy önnfenntartó, önigazgatásű közösség jön létre. “Így tehát sem a cég, sem a közösség tagjai sem tudják manipulálni vagy elrontani a tartalmat a rejtett vagy kereskedelmi érdekek miatt”, mondta egy interjúban Itay Nagler, a Cool Cousin társalapítója.
Nem csodaszer
Miközben sok lehetőség van arra, hogy a blokklánc alapú, tokenizált üzleti modell komoly értéket biztosítson a vállalatoknak és az ügyfeleknek, ez mégsem csodaszer a problémák megoldásában. Sajnos több vállalat is megpróbálja kihasználni a kriptopénzek és blokklánc körüli hype-ot a gyors pénzszerzésre, vagy a cég értékének a növelésére. A Tulip BioMed például 42500%-os növekedést szerzett mindössze azzal, hogy Bitcoin Service névre keresztelték át magukat. Egy másik cég, a Long Island Iced Tea szintén nevet változtatott és az új név, a Long Blockchain 500%-kal ugrasztotta meg a részvényeik értékét. A cég később visszavonta azon tervét, hogy részt vegyen a blokklánc technológiában.
A blokkláncnak és a kripto tokeneknek csak akkor van értelmük, ha egy specifikus értéket adnak az ökoszisztémához, így például ha átláthatóbbá teszik azt, vagy ha a közösségnek is juttatnak a bevételeikből. Ha nem megfelelően használják a technológiákat, akkor az káros hatással lehet a közösségre és magára az iparágra is.
Nem tudni pontosan, hogy mekkora is a fordított ICO-k és a tokenizált gazdaságok teljes potenciálja. Érdemes ezért tehát továbbra is figyelemmel követni, merre halad a történet, hogyan változtatja meg a jelenlegi üzleti modelleket, az IPO-kat és a pénzügyi ágazat más részeit. Annyi bizonyos, hogy nagyon ígéretesnek tűnnek azon ökoszisztémák, amelyek az értékük és tulajdonuk demokratizálódása felé haladnak.
Referencia:
Ben Dickson: Meet the ‘reverse ICO’, where existing companies run a token sale (TheNextWeb)