Drasztikus lépés: fizetsz vagy nézheted a reklámokat agyeldobásig

A YouTube azzal kísérletezik, hogy figyelmezteti, majd legvégső esetben letiltja a reklámblokkoló (Adblocker) szoftvert használó felhasználókat. A cég célja, hogy minél több ilyen felhasználót becsatornázzon a Premium előfizetők közé.

Amennyiben nem szeretnénk reklámokat látni a YouTube-on, akkor két lehetőségünk van: vagy elő kell fizetnünk a prémium szolgáltatásra, vagy lehetőségünk van egy olyan szoftvert telepíteni a gépünkre, ami megakadályozza a reklámok megjelenését. Utóbbi több szempontból is jogi szürkezónás megoldás, hiszen az interneten ingyen tartalmat publikáló oldalak üzleti modellje a reklámbevételekre épül, melytől a reklámblokkoló használata megfosztja a cégeket és az alkotókat. A YouTube minden bizonnyal úgy látja, hogy aki veszi arra a fáradtságot, hogy ilyen szoftvert telepítsen, az talán a reklámmentes szolgáltatás havi előfizetési modelljére is nyitott lehet, hiszen már bizonyította, hogy zavarják a reklámok.

A YouTube kampányának a részeként agresszívabb megközelítést szeretne alkalmazni annak érdekében, hogy megakadályozza a nézőket abban, hogy hirdetésblokkolókat használjanak, miközben videókat néznek a platformon. A BleepingComputer jelentése szerint többen is képernyőképeket osztottak meg a közösségi hálózatokon, melyeken egy felugró üzenet figyelmezteti őket arra, hogy a lejátszójukat letiltják három videó megnézése után. A figyelmeztetés szerint a YouTube csak akkor tiltja le a videók lejátszását, ha a felhasználó nem kapcsolja ki a reklámblokkolót.

A képernyőképek szerint az üzenet emlékezteti a felhasználókat, hogy „A hirdetések lehetővé teszik, hogy a YouTube ingyenes maradjon több milliárd felhasználó számára világszerte.” A reklámmentesség érdekében a vállalat azt javasolja a felhasználóknak, hogy fizessenek elő a YouTube Premium szolgáltatásra, így az alkotók továbbra is megkapják a pénzüket. A YouTube korábban csak előugró ablakokat jelenített meg a reklámblokkolót használó felhasználóknak, emlékeztetve őket arra, hogy ez a webhely általános szerződési feltételeivel ellentétes. Végül időzítőt adtak a figyelmeztetésekhez, hogy biztosítsák a nézőknek elegendő időt az elolvasásra.

A Youtube a BleepingComputer megkeresésére megerősítette, hogy az új figyelmeztetések egy kísérlet részét képezik. A szóvivő a kiadványnak elmondta, hogy a YouTube „világszerte egy kísérletet folytat, amely ösztönzi a hirdetésblokkolót használó nézőket, hogy engedélyezzék a hirdetéseket a YouTube-on, vagy próbálják ki a YouTube Premium szolgáltatást”. Hozzátették, hogy végső esetben a YouTube ideiglenesen letilthatja a lejátszást is, ha a felhasználó nem kapcsolja le a reklámblokkolót.

Jelenleg ez az új megközelítés csak kis számú felhasználót érint, és a YouTube nem közölte, hogy pontosan hány felhasználó vesz részt a tesztben, és milyen országokban, vagy régiókban kísérleteznek. A céget az sarkallhatta a drasztikus lépésre, hogy fő bevételi forrása, a hirdetések az elmúlt három negyedévben csökkentek.