Fekete péntek Olaszországban: megbénulhat az egész gazdaság
Beláthatatlan következményei lehetnek a holnaptól kötelező green pass-nek Olaszországban. A kikötői munkások már sztrájkolnak, közben több szervezet arra figyelmeztet, hogy az áruszállítás akadozhat, emitt pedig áruhiány lehet majd az üzletekben.
Rémálomszerű péntek várható Itáliában. Mint arról korábban írtunk, október 15-től, azaz holnaptól kötelező lesz az országban a munkavégzéshez a green pass néven elhíresült védettségi igazolás, amelyet oltás, tesztelés vagy a koronavírus fertőzésből való kigyógyulás esetén lehet megszerezni. A green pass ellen már korábban is voltak tüntetések Olaszországban, eredménytelenül, ugyanis Mario Draghi és kormánya hajthatatlan a kérdésben. Bár az ország lakosságának 80%-a felvette az oltást, a fertőzöttek száma pedig igen kevés, a miniszterelnöknek esze ágában sincs a green pass kötelezettséget eltörölni.
Holnapra azonban csúnya meglepetést tartogatnak a kikötők munkavállalói, akik közölték, hogy sztrájkolnak. A Huffington Postnak Stefano Puzzer, a trieszti kikötő szóvivője azt nyilatkozta:
„Az egyetlen nyitás, amit felénk tehetnek, az az igazolás visszavonása.”
Úgy tudni azonban, hogy nemcsak a trieszti kikötő fog majd leállni, hanem például a genovai is. Puzzer állította, hogy nagy meglepetés lesz, amikor Olaszország szinte minden kikötőjében leáll az élet. A kikötők lezárásával a gazdasági kár óriási. De az olasz munkavállalók úgy vélik, hogy ez csakis az olasz kormány makacsságától függ. Többen azt kifogásolták, hogy ilyen drasztikus intézkedéseket egyetlen európai ország sem hozott a covid oltással összefüggésben, és a munkához mindenkinek joga van védettségi igazolás nélkül is.
Tegnap a kikötői dolgozók teljes blokádot hirdettek péntek 15-től, tárgyalási lehetőség nélkül. A Belügyminisztérium körlevelét, amely arra kérte az ágazatban működő vállalatokat, hogy fontolják meg a munkavállalók számára az ingyenes tesztek lehetőségét, a Coordinamento Lavoratori Portuali Trieste (Clpt), azaz a kikötői dolgozók szakszervezete elutasította.
Fedriga: „Óriási károkat kockáztatunk”
Fedriga, a Friuli Venezia Giulia régió elnöke aggodalmát fejezte ki: „Remélem, hogy józan ésszel sikerül egyensúlyt teremteni, különben azt kockáztatjuk, hogy óriási károkat okozunk, nemcsak a város gazdaságának, hanem mindazoknak a munkavállalóknak is, akik a kikötő kapcsolódó iparágaiban dolgoznak, és nem csak a kikötőben.”
Fedriga azt javasolta, hogy október 15-től a cégek szerezzenek a patikákban kapható „csináld magad” tesztet, amivel a dolgozóknak a főnökük előtt kellene önmagukat letesztelniük. Az elnök szerint ez alternatíva lehetne a green pass helyett, ugyanakkor kijelentette, hogy a kormány eddig a javaslatát még válaszra sem méltatta. Sajnos már több tartományban lehetetlen karácsonyig időpontot kérni antigén tesztelésre a különféle tesztelőhelyeken és patikákban, így akinek nincs oltása, már teszteltetni se nagyon tud, akkor sem ha akar. Ezek nélkül viszont nincs green pass, azaz nem veheti fel a dolgozó a munkát.
Eközben Zeno D’Agostino, a Kelet-Adriai Kikötői Hatóság elnöke lemondással fenyegetőzik: „Nem lehet egy olyan stratégiai fontosságú infrastruktúrát, mint a kikötő, a végsőkig lezárni.” A kikötők szervezete kijelentette, hogy vagy eltörli az olasz kormány az igazolást, vagy nem dolgozik senki. Egyes adatok szerint a be nem oltott munkavállalók aránya Triesztben megközelíti a 40%-ot, Genovában a 20%-ot, így beláthatatlan következményei lesznek annak, ha ennyi dolgozó nem végzi a feladatát.
A fuvarozó cégek is széttárják a karjukat
A fuvarozó cégek nem tudják, hogy elindítsák-e járműveiket, a sofőrök pedig nem tudják, hogy mit tegyenek, holnap.
„400 000 alkalmazottunk van a szállítmányozási vállalatoknál, és ugyanennyien dolgoznak a raktározási létesítményekben. Ha ezeknek a 30%-a, akiknek nincs green pass-ük, nem jelenik meg a munkahelyén, akkor nekünk annyi. Kormányzati beavatkozás nélkül holnap itt káosz lesz” – mondta Ivano Russo, a Confetra főigazgatója, a mintegy 110 ezer vállalatot tömörítő, 85 milliárdos értékű, a GDP mintegy 9%-át előállító ágazatot képviselő szervezet.
A szállítmányozás világa, amelyet a világjárvány idején annyira dicsértek, hogy a termelés leállítása alatt sem szűnt meg az ellátás biztosítása, most október 15-ig számolja az órákat. A szervezet szerint a green pass már nem egészségügyi, hanem politikai kérdéseket vet fel.
„Hétfőtől kezdve vállalataink kénytelenek lesznek lemondani tervezett útjaikat, ami további káoszt okoz az ellátási láncokban, amelyeket a világjárvány már így is komolyan próbára tett, és amelyet még nem hevertünk ki” – folytatta Russo. „Mindent importálunk, az ipari termelésben felhasznált nyersanyagaink vagy az élelmiszerek 90%-a külföldről származik. Bár a probléma először a közlekedési vállalatokat érinti, a következmények az egész iparban éreztetik majd a hatásukat. Nemcsak a zöldkártya bevezetésével járó bürokratikus káosz miatt, hanem az olasz rendszer kritikus jellege miatt is, amely megfizet azért, hogy évekig alábecsülték a logisztikai folyamatot.”
Russo arra is felhívta a figyelmet, hogy az olasz vállalatok tehergépkocsi-vezetőinek nagyjából 40%-a külföldi, a többségük Kelet-Európából származik. Egyesek már bevannak oltva, csak van egy kis bökkenő. Rengetegen orosz vagy kínai vakcinát kaptak a származási országukban, amelyeket az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) vagy az Olasz Gyógyszerügynökség (AIFA) nem ismer el, és ezért nem érvényesek a green pass kiadásához. A teherautókon a fehérorosz sofőrök a tésztaipar számára búzát szállítanak – Olaszország ennek 50%-át importálja – a törökök például agyagot, amit az olasz kerámiaipar használ van. Nem is beszélve az olajról, amely szintén külföldről jön. Ha ezek a sofőrök tömegével nem dolgozhatnak, alapanyaghiány lehet a gyárakban, mely később áruhiányt fog okozni a boltokban.
A logisztikai ágazat már egy ideje a következő kérdéseken gondolkodik: „Mi értelme van zöldkártyát kivetni egy olyan sofőrre, aki több ezer kilométeren át egyedül van bezárva a vezetőfülkéjébe, és megakadályozni, hogy az árut kirakodja, ahogyan eddig is tette? Nem kérünk kivételezést, de egyértelmű, hogy az intézkedést az egyes ágazatok igényeihez kellene igazítani.”
Draghi nem egyezkedik
A kormány azonban megmondta, minden munkavállalónak kell ágazattal függetlenül a green pass. Ez azt jelenti, hogy holnaptól tizenötmillió privátszférában dolgozó alkalmazottnak, hárommillió közalkalmazottnak és ötmillió önfoglalkoztatónak kell felmutatnia a bűvös QR-kódot. Azok számára pedig, akiknek nincs zöldkártyájuk, csak egy lehetőség van: a munkából való kizárás. Több nagyvállalat már bejelentette inkább állják a dolgozó tesztelését, csak ne kelljen őket hazaküldeni. A döntés azonban minden vállalatnál egyéni, van olyan társaság, mely nem hajlandó a dolgozók tesztelését kifizetni.
Jelenleg a közúti fuvarozásban dolgozók 30%-a nincs beoltva, nekik tesztelnie kell, saját költségen. Ha viszont ennyire ember kiesik a munkából, annak valóban beláthatatlan következményei lesznek. Draghi természetesen már tisztában van azzal, hogy holnap egyes ágazatok megbénulhatnak, ugyanakkor azt mondta, szilárdan kitart az elképzelése mellett, nem törli el a green pass-t és nem ad ingyenes tesztelési lehetőséget sem, hiszen nem akarja a kormány büntetni azokat, akik betartották a játékszabályokat. Ha most hirtelen ingyenes lenne a tesztelés, a kutya nem oltatná magát, ez pedig nem jó irány. Draghi szerint az ország csak azért tudott nyitni, mert az oltási kampány jól halad, és a fertőzést vissza tudták szorítani. Roberto Speranza, egészségügyi miniszter szerint „az igazi nemzeti béke a munka, vakcina és green pass nélkül azonban nincs munka.”