F-47: a világ első hatodik generációs vadászgépe Amerika kezében

Március 21-én az Egyesült Államok Légiereje és Donald Trump volt elnök egy újabb technológiai mérföldkőről számolt be: 20 milliárd dolláros szerződést írtak alá a Boeing Aerospace vállalattal, amelynek célja az NGAD (Next Generation Air Dominance) program keretében az F-47 vadászgép megépítése. Az F-47 a tervek szerint az F-22-es vadászgép utódja lesz, és az amerikai légi fölény új korszakát hivatott megtestesíteni.
David Allvin tábornok, az amerikai légierő vezérkari főnöke úgy fogalmazott, az új repülő „monumentális előrelépés” az Egyesült Államok légi dominanciájának hosszú távú biztosítása felé. Az F-47 képességei lehetővé teszik, hogy „túlszárnyaljon, túljárjon és felülmúljon minden ellenfelet”.
„Az F-47 esetében nem csupán egy újabb vadászgépet építünk – a hadviselés jövőjét formáljuk” – tette hozzá a tábornok.
Trump elnök az Ovális Irodában tartott sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott: „Az F-47 lesz a valaha épített legfejlettebb, legütőképesebb és legveszélyesebb harci repülőgép. A világon semmi nem fogható hozzá.”
Technológiai áttörések és futurisztikus fejlesztések
Bár a gép pontos műszaki részletei titkosak, a 2023-as NGAD-pályázat során Frank Kendall, akkori légierő-államtitkár elárulta, hogy az F-47 „technológiai ugrást” jelent majd az F-22-eshez képest, különös hangsúlyt fektetve a túlélőképességre, interoperabilitásra és alkalmazkodásra.
A program egy úgynevezett „rendszercsaládra” épül, amely különböző fejlett rendszereket – köztük hiperszonikus drónokat és akár irányított energiaalapú fegyvereket – egyesítene egyetlen platformban. A Skunk Works, a Lockheed Martin fejlett technológiai részlege, egy promóciós videóban egy deltaszárnyú, ember vezette gépet is bemutatott, amely sokak szerint a NGAD-hoz tartozhat.

Az F-47 a haditechnika új korszakát hozhatja el: a gép lopakodó képessége, adaptív hajtóműve és lézerfegyverei is forradalminak ígérkeznek. (Forrás: USAF)
2024-ben a Pratt & Whitney bejelentette, hogy teszteli az XA-103 típusú prototípust, amely a következő generációs adaptív hajtóműrendszerrel van felszerelve. A cél: nagyobb sebesség, jobb üzemanyag-hatékonyság, hatékonyabb hőkezelés és megnövelt túlélőképesség – minden, ami a modern hadszíntereken létfontosságú.
A légierő szimulációs hadgyakorlatokon vizsgálta a lézeres és kinetikus fegyverek működését is. Ezek közül több várhatóan az F-47 arzenáljába kerülhet, jelentősen növelve a gép támadóképességét.
Egyes nem hivatalos jelentések szerint a gép rendelkezhet „termikus álcával”, amely nemcsak a radar, hanem a hő- és hangérzékelés ellen is védelmet nyújt, tovább finomítva a lopakodóképességet.
A világ első hatodik generációs, személyzettel működő vadászgépe
Az F-22 annak idején az ötödik generációs vadászgépekAz USA egyetlen kapcsolóval távolról is leállíthatja Európa fegyvereit? új korszakát hozta el – most pedig az F-47 lehet az első hivatalosan is hatodik generációsnak minősülő, személyzettel repülő vadászgép. Bár Kína és Oroszország is állítja, hogy hasonló fejlesztéseken dolgozik, az amerikai légierő szerint az F-47 az első, amely valóban teljesíti e szint követelményeit.
„Ez a gép azért született, hogy uralja a legmodernebb hadszíntereket, és bármely fejlett ellenféllel szemben is megállja a helyét” – mondta Allvin.
Pete Hegseth védelmi miniszter szerint: „Ez a fejlesztés üzenet a szövetségeseinknek és az ellenségeinknek is: maradunk, és készek vagyunk bármikor globálisan reagálni.”
„Az ‘Airpower Anytime, Anywhere’ több mint jelszó – ez egy ígéret” – zárta Allvin. A légierő közleménye szerint az F-47 már Donald Trump hivatali ideje alatt a levegőbe emelkedhet, noha az NGAD-program eredetileg 2030-ra tervezte az első repülést.
(Nyitókép: Freepik)