Európa nekimegy az elektromos autókat gyártó kínai cégeknek
Az elmúlt években Kína egyértelműen uralni kezdte az elektromos autók piacát Európában, köszönhetően annak az egyszerű ténynek is, hogy Kínában gyártják a legtöbb ilyen autót. Az MG, a BYD vagy éppen a Nio is komoly piaci részesedéssel bír. Ez az előrenyomulás komoly vészharangokat kongatott meg az öreg kontinensen, ahol a munkaerő 6%-át az autóiparban foglalkoztatják. Nem csoda, hogy szeptember 13-án az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak a Kínából érkező elektromos autókra kiszabott büntetővámok lehetőségeire.
Az EU vizsgálatának számos pozitív és negatív hatása is lehet
Egy büntetővám még azelőtt akadályozhatja meg a kínai térnyerést, hogy a kínaiak a saját hazai pályájukon győzzék le a régi, jól ismert autógyártókat Európában. Jelenleg úgy tűnik, hogy meg is fogja, hiszen alig 24 órával von der Leyen bejelentése után két, Európában kifejezetten jól teljesítő kínai elektromos autógyártó részvényei estek jelentősen. Hagyományosan Európa több autót adott el Kínában, mint amennyit onnan hoztak be a kontinensre. Ez a trend 2022. decemberében fordult meg először. A kínai elektromos autókra pedig van kereslet Európában, főleg a sok állami támogatás és az európaiak relatív gazdagsága okán.
Ha nem lépnek az európai jogalkotók, akkor egyszerűen az európai autógyártók nem fogják tudni felvenni a versenyt a kínaiakkal. És ha nem tudják a vetélytársaikkal versenyképes áron adni az elektromos autóikat, akkor az a végzet kezdete. Amikor pedig a német Wolkswagen bajba kerül, akkor annak súlyos hatásai lehetnek Magyarországra is.
De hogy tudnak ilyen olcsók lenni a kínai elektromos autók?
Bár teljesen egyértelműen nincs ilyen jellegű állami támogatás, de a szektor Kínában piaci árak alatt kap hitelt, szinte ingyen kapnak földterületeket és rengeteg adókedvezményük is van. A szakértők szerint a piaci árak alatti hitel olyan erejű támogatás, amely nagyon masszív segítség. Ha az EU vizsgálata bebizonyítja, hogy a kínaiaknak jogosulatlan előnyük van, akkor komoly büntetővám bevezetése jöhet. Emlékezhetünk, 2012-ben a napelemek kaptak majdnem 47%-os büntetővámot.
Viszont egy büntetővámra a kínaiak is büntetővámmal reagálnának, ami pedig felveti a kérdést, hogy az európai autógyártóknak mekkora a kitettségük Kínában. Eláruljuk, jelentős. A kínaiak viszont egy módon kikerülhetik a problémát, azzal, ha Európában építenek autógyárakat. Még nem volt ilyenre példa, de gyárépítéssel valószínűleg képesek lehetnek megtartani és növelni a megszerzett piaci részesedésüket. Az EU vizsgálatának komoly hatásai lehetnek, és nem csak Európára és Kínára. Brazília is régóta szeretne szereppel bírni az elektromos autógyártók piacán. És egy európai büntetővám akár nekik is lendületet adhat.