Tényleg évi 575 millió órát töltünk a cookie-bannerekre való kattintgatással?
A cookie-bannerek mára az online böngészésünk szerves részévé váltak. Minden alkalommal, amikor egy új webhelyre érkezünk, arra kérnek minket, hogy fogadjuk el a süti-beállításokat. Gondoltad volna, hogy ez a pár másodperces bosszantó apróság évente több százmillió órájába kerül az európaiaknak?
A Legiscope egyik szerzője egy érdekes gondolatkísérletre vállalkozott. Kiszámolta, hogy az európaiak mennyi pénzt és időt veszítenek a süti-bannerekre való folyamatos kattintgatással.
A cookie-bannerek megdöbbentő költségei
Az Európai Unió 2002-ben bevezetett adatvédelmi rendelete előírja a weboldalak számára, hogy beleegyezést kell kérniük a felhasználóktól az adataikhoz való hozzáféréshez. Bár a szabályozások mögött álló szándék célja az volt, hogy fokozza a magánélet és az adatok védelmét, a felhasználók magánéletére gyakorolt tényleges hatás mára elhanyagolhatóvá vált. A legtöbb süti ma már a webanalitika megkönnyítésére, a felhasználói viselkedés megértésére, valamint a hirdetések és a kulcsszavas forgalom hatékonyságának javítására szolgál.
Emellett az Unióban szigorú adatvédelmi szabályok vannak érvényben. Ezért egy felhasználó aktív nyomon követése a weboldalon tett látogatásán túl szinte lehetetlen, és ehhez bírósági végzésre lenne szükség. Így a süti-beleegyezés, a jó szándék ellenére, sokaknak bosszantó és kellemetlen élménnyé vált. A bannerek ismétlődő jellege „banner-fáradtsághoz” vezethet. Ilyenkor a felhasználók érzéketlenné válnak, és gondolkodás nélkül az „Elfogadom” gombra kattintanak, hogy minél hamarabb visszatérjenek a feladataikhoz.
575 millió óra és 14,37 milliárd euró – ennyibe kerül a süti-banner?
A Legiscope a következőképpen jutott a megdöbbentő számokra. Az Unióban körülbelül 404,28 millió fő rendelkezik internettel. Egy felhasználó évente átlagosan 1200 weboldalt látogat meg, és az esetek 85%-ában találkozik valamilyen cookie-bannerrel. Azt feltételezték, hogy átlagosan 5 másodpercbe telik kezelni a bannert, ami összeadva évi 1,42 órát jelent egy embernek. Ezt megszorozva az internettel rendelkező lakossággal megkapjuk, hogy évente 575 millió órát tölt Európa a cookie-bannerekre való kattintgatással.
Érdekelhet: 54 milliárd cookie került hackerkézre: mire jók a sütik miért vadásznak rájuk?
Ha a kiesett időt gazdasági szempontból is vizsgáljuk, a cookie-bannerekre fordított idő pénzben is kifejezhető. Az európai 25 eurós átlagos órabérrel számolva a teljes összeg 14,375 milliárd euró. Ahhoz, hogy az évben előforduló összes süti-bannert kezeljük, 287 500 embernek kellene 8 órán keresztül kattintgatnia.
Bár ezek az adatok csupán egy egyszerű becslés eredményei, így lehetnek túlzóak, de a lényeg ugyanaz. Összeadva rengeteg időt és energiát vesznek el a jószándékú süti-bannerek, és ezért sokan egyre kevésbé kedvelik őket. Ezért felmerülhet a kérdés: vajon tényleg javítják az adatvédelmet?
Valóban megvédik az adatainkat?
A cookie-bannerek 2002-es bevezetése egy olyan időszakban történt, amikor az adatok és azok védelme mindennapos témának számított, és sokan a globális megfigyeléstől is tartottak. Ezért a szabályozók általános alapelvként vezették be, hogy a felhasználóknak hozzá kell járulniuk az adataik tárolásához. Voltak tervek a szabályok frissítésére, de végül nem történt változás. Azonban a sütik szerepe és fontossága jelentősen megváltozott.
Manapság a kisvállalkozások többnyire a felhasználók pontos azonosítása nélkül használják a sütiket. De ez nem jelenti azt, hogy egyes vállalkozások ne alkalmaznának tömeges nyomon követést. Néhány vállalat tömegesen osztja meg a felhasználói adatokat a jelentős partneri csoportjával, és ilyen esetekben bizony a sütik segítségünkre lehetnek.
Összegzés
A cookie-bannerek a modern internethasználat szükséges, de problematikus elemei. A megnyugvás helyett sokkal inkább frusztrációt és időveszteséget keltenek. Csak Európában több százmillió órát emésztenek fel, és hozzájárulnak a termelékenység romlásához. Ezért egyre többen gondolják úgy, hogy felül kéne vizsgálni a már 2002 óta érvényben lévő szabályozást.
Kapcsolódó:
Ezek a legjobb privacy böngészők 2024-ben
Tényleg megfigyel a Nagy Testvér, vagy csak paranoiás vagy?
A Google új Privacy Sandbox sütije nagyon nem tetszik a versenyhivataloknak