Döntött az EU: 45%-os vámot is kivethetnek az elektromos járművekre

Az Európai Unió tagállamai megszavazták, hogy akár 45%-os vámot is kivessenek a Kínában gyártott elektromos autókra.

Az Európai Bizottság véglegesítette a elektromos járművek kínai behozatalára vonatkozó vizsgálatát, amelynek eredményeképpen öt évre szóló vámot kezdeményeznek kiszabni ezen járművekre. A lépés kockázatosnak mondható, mivel jelentős feszültségeket kelt Kína részéről, amely komoly gazdasági következményeket hozhat a globális kereskedelmi viszonyokra, valamint az elektromos autók iparrá.

Az EU vámemelése

A Bloomberg értesülései szerint tíz tagállam szavazott a vámok mellett, Németország és négy másik ellene, 12 tagállam pedig tartózkodott. Az új vám mértéke 35%-os lesz a Kínából exportáló külföldi elektromos járműgyártók számára. Már most is létezik egy 10%-os vám, ami azt jelenti, hogy az EU-ba importált egyes járművek esetében ez akár 45%-ra is emelkedhet.

Az Európai Bizottság a következő közleményt hozta nyilvánosságra a döntéssel kapcsolatban:

„A mai napon az Európai Bizottság a Kínából származó elektromos járművek behozatalára vonatkozó végleges vámok kivetéséről szóló javaslata megkapta az uniós tagállamoktól az elfogadásához szükséges támogatást. Ez újabb lépést jelent a Bizottság vizsgálatának lezárása felé. Ezzel egyidejűleg az EU és Kína továbbra is keményen dolgozik egy olyan alternatív megoldáson, amely teljes mértékben összeegyeztethető a WTO-val, megfelelő a Bizottság vizsgálata által megállapított káros támogatásokkal szemben, ellenőrizhető és végre is hajtható” – olvasható a dokumentumban.

Mario Draghi, az Európai Központi Bank korábbi elnöke a múlt hónapban arra figyelmeztetett, hogy Kína államilag támogatott versenye fenyegetést jelent a tagállamokra. Tavaly az EU 739 milliárd euró értékben kereskedett Kínával. Ezzel ellentétben Orbán Viktor magyar miniszterelnök korábban azt mondta, hogy a Kínára kivetett uniós vámok „gazdasági hidegháborúhoz” vezethetnek.

Az elektromos autógyártókra nehezedő nyomásnak a kínai autógyártók növekvő befolyásának köszönhető. A BYD elnöke is aggodalmát fejezte ki, mondván, hogy a külföldi politikusok félnek a kínai elektromos járművektől. Wang Chuanfu azt is mondta, hogy a nyugati országok fontolóra veszik a Kínából importált elektromos autókra kivetett vám növelését, ami az EU részéről meg is történt.

Egyesek szerint az európai autógyártók jelenléte a kínai piacon veszélybe kerülhet, ha Peking megtorló intézkedésekkel reagál az Európai Bizottság döntésére.