Az EU célkeresztjében az OKX: pénzmosási vizsgálat a Bybit-hack kapcsán

Az Európai Unió szabályozói azt vizsgálják, hogy az OKX Web3 szolgáltatásai a MiCA (Markets in Crypto-Assets) szabályozási keretrendszer hatálya alá tartoznak-e, miután felmerült, hogy ezek segítségével mostak tisztára 100 millió dollárt a Bybit hackből.
Az Egyesült Államokban és Európában zajló szabályozási változások átalakítják a kriptovaluta-piacot, mivel a hatóságok újragondolják az érvényesítési stratégiáikat. Az USA-ban az Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) állítólag eláll a kriptovaluta YouTuber, Ian Balina elleni eljárástól, ami a szabályozási politika szélesebb körű változására utal az új adminisztráció alatt. Ezzel párhuzamosan Európában a hatóságok vizsgálják, hogy az OKX Web3 szolgáltatásai a MiCA keretrendszer hatálya alá tartoznak-e, miután felmerült, hogy a platformot a Bybit-hackből származó pénzmosásra használták.
Célkeresztben az OKX: az EU szabályozói a Bybit-hack nyomában
Az Európai Unió pénzügyi szabályozói vizsgálatot indítottak a kriptotőzsde OKX ellen a Web3 tárcája és decentralizált pénzügyi (DeFi) platformja miatt, amelyet a Bloomberg március 11-i jelentése szerint a Bybit-hack során ellopott 100 millió dollár tisztára mosására használhattak.
A vizsgálat hátterében az a kérdés áll, hogy az OKX szolgáltatásai a MiCA szabályozás hatálya alá esnek-e, amely az EU teljes területén a digitális eszközökre vonatkozik. A vita középpontjában az áll, hogy az OKX decentralizált platformját és tárcáját ugyanolyan megfelelőségi előírásoknak kell-e alávetni, mint a központosított tőzsdéket.
A Bloomberg által idézett források szerint az EU tagállamainak nemzeti szabályozói március 6-án az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) Digitális Pénzügyi Állandó Bizottsága által szervezett találkozón vitatták meg az OKX érintettségét.
A vita középpontjában az áll, hogy az OKX Web3 proxyja és tárcaszolgáltatása közvetlen szerepet játszott-e a januári, 1,5 milliárd dolláros Bybit-hackhez köthető illegális tranzakciók feldolgozásában. A Bybit vezérigazgatója, Ben Zhou azt állítja, hogy 40 233 ETH-t (körülbelül 100 millió dollár értékben) mostak tisztára az OKX Web3 proxyján keresztül, és az összegek egy része már nyom nélkül eltűnt.
Mivel az OKX januárban teljes MiCA-engedélyt szerzett, a szabályozók most azt vizsgálják, hogy Web3 tárcaszolgáltatása és decentralizált tőzsdéje a MiCA felügyelete alá tartozik-e. Amennyiben megszegte az EU-s előírásokat, szankciókra is számíthat.
Az osztrák és horvát hatóságok különösen határozottan érveltek amellett, hogy az OKX Web3 szolgáltatásainak az EU szabályozási keretébe kell tartozniuk, noha a tőzsde azzal védekezik, hogy decentralizált platformként működik. A MiCA előírásai szerint a teljesen decentralizált platformok mentesülhetnek a szigorú megfelelési követelmények alól, de az OKX helyzete továbbra is bizonytalan.
A vádak ellenére az OKX tagadja, hogy az EU szabályozói formális vizsgálatot indítottak volna ellene. Az X-en (korábban Twitter) közzétett nyilatkozatában a tőzsde visszautasította a Bybit állításait, és azzal vádolta a céget, hogy félrevezető információkat terjeszt az OKX Web3 tárcájáról és platformjáról.
Az OKX Web3 tárcája 53 millió címet kezel, és 100 blokklánchoz csatlakoztatható, ezzel az egyik legnagyobb decentralizált ökoszisztémát alkotja a kriptovilágban. A vállalat hangsúlyozza, hogy önkiszolgáló tárcaként működik, így nem rendelkezik közvetlen ellenőrzéssel a felhasználói tranzakciók felett – ez különbözteti meg a központosított szolgáltatásoktól, amelyek letéti számlákon keresztül könnyebben lehetőséget biztosíthatnak pénzmosásra.
A Bybit-hack során 1,5 milliárd dollár értékű Ethereumot (ETH) és ETH-alapú tokent loptak el, így ez minden idők legnagyobb kriptovaluta-hackjévé vált. Kiberbiztonsági szakértők és blokklánc-elemző cégek szerint a támadásért a Lazarus-csoport, egy Észak-Koreához köthető hackercsoport felelős, amely több nagy horderejű kriptovaluta-lopásban is érintett.
A Bybit vezérigazgatója, Ben Zhou agresszív fellépést hirdetett a támadók ellen, nyíltan hadat üzenve a Lazarus-csoportnak. A cég együttműködik a hatóságokkal a lopott eszközök visszaszerzése érdekében. Eddig a lopott összegek 3%-át sikerült befagyasztani, miközben a pénz 20%-a továbbra is nyom nélkül eltűnt, ami felerősíti az aggodalmakat azzal kapcsolatban, hogy a hackerek hogyan mossák tisztára az eszközöket DeFi szolgáltatásokon és decentralizált tárcákon keresztül.
A MiCA kihívása: a decentralizált pénzügyek szabályozása
Az OKX körüli vita rávilágít arra, hogy a szabályozók továbbra is nehézségekbe ütköznek, amikor a hagyományos megfelelési előírásokat próbálják alkalmazni a decentralizált pénzügyi (DeFi) szolgáltatásokra és a nem letéti (non-custodial) tárcákra.
A MiCA szabályozás értelmében az EU-ban működő kriptoszolgáltatóknak szigorú pénzmosás elleni (AML) és Ügyfélazonosítási (KYC) előírásoknak kell megfelelniük. Ugyanakkor a teljesen decentralizált platformok továbbra is szabályozási szürke zónában maradnak. Az EU még mindig nem határozta meg egyértelműen, hogy a MiCA keretében mi számít „megfelelő mértékben decentralizáltnak”, ami további bizonytalanságot okoz.
Az OKX esete precedenst teremthet arra vonatkozóan, hogyan kezelik a jövőben a DeFi platformokat és a nem letéti tárcákat az EU egyre szigorodó kriptoszabályozási keretein belül.
Miközben a szabályozók továbbra is vizsgálják az OKX működését, egyelőre nem világos, hogy indítanak-e hivatalos eljárást a tőzsde ellen. Ha az EU úgy dönt, hogy az OKX Web3 szolgáltatása a MiCA hatálya alá tartozik, a vállalatnak megfelelési követelményekkel, bírságokkal vagy akár működési korlátozásokkal is szembesülnie kell.
Az SEC ejti a kriptós YouTuber Ian Balina elleni pert – új irány a szabályozásban
Más hírek szerint az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) állítólag készül elállni a Token Metrics vezérigazgatója és több mint 100 000 követővel rendelkező kriptós YouTuber, Ian Balina elleni perétől. Az ügyben Balinát azzal vádolták, hogy értékpapírjogi szabályokat sértett a Sparkster (SPRK) tokenek 2018-as népszerűsítésével. A SEC eredetileg 2022-ben nyújtott be keresetet ellene, azonban az ügy most az új Trump-adminisztráció alatt megváltozott szabályozási álláspont áldozatává vált.
A döntés tükrözi a szabályozó hatóságok változó prioritásait, miután az előző SEC-elnök, Gary Gensler januárban távozott, helyére pedig Donald Trump elnök ideiglenesen Mark Uyedát nevezte ki.
A SEC keresete szerint Balina nem tájékoztatta követőit arról, hogy kompenzációt kapott a SPRK tokenek népszerűsítéséért. A 2022 szeptemberében benyújtott panasz állítása szerint Balina vállalta, hogy a Sparkster elsődleges tokenkibocsátásában (ICO) vásárolt 5 millió dollár értékű token után 30%-os bónuszt kap, de ezt az információt nem hozta nyilvánosságra.
2024 májusában egy bíró kimondta, hogy a SPRK tokenek értékpapírnak minősülnek, ami megerősítette a SEC jogi álláspontját. Balina jogi csapata fellebbezést tervezett, és az ügyben eredetileg 2025 januárjára tűztek ki esküdtszéki tárgyalást, amelyet később határozatlan időre elhalasztottak.
A cikk megjelenésének időpontjában az Egyesült Államok Nyugati Körzeti Bíróságán (Texas) még nem nyújtottak be hivatalos kérelmet az ügy elutasítására. Ha azonban a per hivatalosan megszűnik, az jelentős visszalépést jelentene a SEC kriptós véleményvezérek elleni agresszív fellépésében.
Balina, aki a SEC „végrehajtás-központú” szabályozási megközelítésének egyik legélesebb kritikusa volt, üdvözölte a fejleményt, és a washingtoni politikai változásokat nevezte meg a döntés fő mozgatórugójaként.
A SEC Balina ügyének ejtése illeszkedik az új Trump-adminisztráció szélesebb szabályozási irányváltásába, amely a kriptovalutákhoz barátságosabb megközelítést képvisel. Mióta Trump 2025 januárjában hivatalba lépett, a SEC több jelentős kriptoszereplő elleni eljárást is megszüntetett vagy visszafogott, köztük az alábbi cégek esetében:
- Robinhood Crypto
- Gemini
- Uniswap
- OpenSea
- Coinbase
- Consensys
- Kraken
Ezen túlmenően a SEC visszavonta azt a törekvését, hogy a kriptovállalatokat új szabályozási keretek alapján tőzsdének minősítse – ami hatalmas győzelem az iparág számára.
A kritikusok szerint a kriptoszektor Trump kampányát és beiktatását támogató pénzügyi hozzájárulásai szerepet játszhattak ezekben a döntésekben. Számos nagy kriptovállalat és vezető beosztású szakember támogatta a kriptobarát politikusokat a 2024-es választási ciklusban, és jelentős adományokkal járult hozzá Trump beiktatási alapjához.
A Trump-adminisztráció és a kriptoszektor közötti szoros kapcsolatot tovább erősítette a március 7-én a Fehér Házban tartott kriptocsúcstalálkozó, amelyen többek között a Robinhood, a Gemini, a Coinbase és a Kraken képviselői is részt vettek.
A SEC és a Ripple-ügy továbbra is folyamatban van
Bár a SEC több ügyben visszakozott, egy jelentős per továbbra is lezáratlan: a hatóság jogi csatája a Ripple Labs ellen. Az immár 2020 óta húzódó ügyben 2024 augusztusában 125 millió dolláros ítélet született a Ripple ellen. Azonban mind a Ripple, mind a SEC fellebbezett, így az ügy hosszú távú hatása a kriptoszabályozásra továbbra is bizonytalan marad.
Mivel a SEC hozzáállása a kriptoszektorhoz változóban van, sok iparági szereplő egy vállalkozásbarátabb környezetre számít a következő években. Balina ügyének esetleges ejtése precedenst teremthet más kriptos véleményvezérek és projektek számára, amelyek korábban a szabályozói figyelem célkeresztjébe kerültek.
Ennek ellenére továbbra is kérdéses, hogy a SEC hogyan fogja kezelni az új kriptoügyeket Mark Uyeda vezetése alatt. Noha az érvényesítési intézkedések enyhülni látszanak, az iparágnak még mindig égetően szüksége van egyértelmű szabályozási iránymutatásokra.
Egyelőre Balina ügye újabb győzelmet jelent a kriptoipar számára, miközben Washington újradefiniálja a digitális eszközökhöz való hozzáállását. Hogy ez a váltás hosszú távú szabályozási tisztasághoz vagy csak ideiglenes deregulációhoz vezet-e, az még a jövő zenéje.