Az EU a 15 évnél idősebb belső égésű járművek javításának betiltását fontolgatja
Az EU azt fontolgatja, hogy betiltja a 15 évnél idősebb járművek javítását, állítja egy brit autós szaklap.
Az Európai Bizottságtól származó javaslat célja, hogy a régebbi, környezetszennyezőbb járműveket fokozatosan kivonják a forgalomból.
Az EU korlátozná a 15 évnél idősebb járművek javítását
A Wheels Alive brit szaklap szerint a Bizottság által javasolt és ratifikálásra váró intézkedés célja a régebbi, nagy károsanyag-kibocsátású járművek fokozatos megszüntetése a környezetbarátabb alternatívák elterjedése érdekében.
Korlátozás alá esne minden olyan autó javítása, aminél a főbb alkatrészek, például a motor, a sebességváltó, a fékek vagy a kormánymű meghibásodása tapasztalható, és ami öregnek (kb. 15 évesnek) minősül. Ha ezeket a járműveket “maradéknak” minősítik, nem lehet majd jelentős javításokat végezni rajtuk, és valószínűleg selejtezésre kerülnek.
Ez azt jelentené, hogy a 2009-ben vagy azt megelőzően gyártott járművek nem kerülnének nagyobb javításra, hanem kivonnák őket a forgalomból. De az aggályok ellenére a rendelet célja nem az összes 15 évnél régebbi autó azonnali kivonása.
A Bizottság jóváhagyásra váró javaslata kifejti, hogy pontosan milyen esetekben minősül egy jármű elhasználódott autónak. Egy jármű akkor minősül javíthatatlannak, ha bármelyik alkatrésze nem javítható vagy cserélhető ki, illetve ha a javítás meghaladja az autó piaci értékét. Hasonlóképpen, ha szerkezeti elemeiben visszafordíthatatlan műszaki hibák vannak, a gépkocsi javíthatatlannak minősül.
A javaslat függelékei szerint az intézkedések egyik célja, a környezetvédelem mellett, a használt autók piacán történő visszaélések megakadályozása az elhasználódott autók értékesítésének korlátozásával. Sok ilyen értékesítés hozzájárul a közúti balesetek és a környezetszennyezés növekedéséhez.
Mivel a javaslat számos vitát váltott ki és rengeteg kérdés merült fel, várhatóan nem kerül egyhamar bevezetésre.
Az Európai Unió nagyratörő tervei és a valóság
Az EU ambiciózus programja 2050-re kívánja megszüntetni a közvetlen közlekedési kibocsátásokat. Az időközi célok között szerepel, hogy 2030-ra a kibocsátás az 1990-es szinthez képest 55%-kal csökkenjen. A cél elérése érdekében a legjelentősebb és talán legismertebb lépés a belső égésű motorral hajtott autók 2035-ig történő betiltása. A valóság azonban kihívásokkal teli, mivel az alacsony vagy zéró kibocsátású járművek elterjedése elmarad a várakozásoktól.
A magasztos célok ellenére az alacsony vagy zéró kibocsátású járművek elfogadása az EU-ban közel sem egyenletes. Spanyolországban például a járművek átlagéletkora meghaladja a 14 évet, és a járművek több mint 47%-a 15 évnél idősebb. Ehhez hasonló a helyzet többek között Magyarországon, Szlovákiában, Lengyelországban. Az autók átlagéletkora 2022-ben Ausztriában volt a legalacsonyabb (8,9 év), míg Görögországban a legmagasabb (17,3 év).
A szabályozások fogadtatása sem mondható egységesnek. Az elektromos autók iránti érdeklődés számos országban csökken, és több autógyártó is aggodalmát fejezte ki az erős szabályok és kvóták miatt. A BMW vezérigazgatója például az év elején fejezte ki ellenérzését a 2035-ös tiltással kapcsolatban, kiemelve az elektromos autókhoz szükséges villamos energia közel sem fenntartható előállítását.
Minotaurus (MTAUR) – A Kihagyhatatlan Előértékesítés!
- Akár 70% Kedvezmény a Tokenvásárlás Után
- Ajánlói Program és Ösztönző Juttatások
- 100 000 USDT Nyereményjáték: Kiemelkedő Nyerési Esély
- In-Game Hasznosság a 14.78 Mrd. USD Alkalmi Játék Piacon
- A SolidProof és a Coinsult Által Auditált Okosszerződés