Elektromos autótemető: ez vár az elektromos mobilitásra?
Megbukott az elektromos autó? Sokáig úgy tűnt, hogy fenntartható megoldás, az elektromos autózás azonban számos kihívással néz szembe.
Az elektromos autókat gyakran a fenntartható mobilitás végső megoldásaként mutatták be. De vajon ez valóban így van? A mai napig az útjuk messze nem akadálymentes. Az akkumulátorok újrahasznosításával kapcsolatos problémák és az ipari kudarcok megkérdőjelezik valódi környezeti hatásukat. Számos olyan felvétel, fénykép látott napvilágot, melyek szerint az elektromos autózás nem igazán azt hozta, mint sokan remélték.
Az akkumulátorok ártalmatlanítása megbukott?
Az akkumulátorok ártalmatlanítása nem a vártak szerint alakul, ami bizony megtöri az elektromos autók idilljét. Bár sokan ódzkodnak a csekély autonómiával rendelkező autóktól, a legvitatottabb témája mégis az akkumulátorok újrahasznosítása. 2030-ra várhatóan mintegy harmincmillió elektromos autó fog közlekedni az európai utakon. Ez a CO2-kibocsátás jelentős csökkenéséhez fog vezetni, de milyen áron?
A hagyományos autókban található ólom-sav akkumulátorokkal ellentétben (amelyek könnyen újrahasznosíthatók), az elektromos autók lítium akkumulátorai olyan veszélyes és értékes anyagokból állnak, mint a kobalt, a mangán és a nikkel. Ezen anyagok újrahasznosítása bonyolult folyamatokat igényel. Sok európai országban egyáltalán nincs meg az infrastruktúra az újrahasznosításukra. Jelenleg a legtöbb akkumulátort Németországba küldik ártalmatlanításra, de a meglévő megoldások még nem képesek minden anyagot gazdaságosan és hatékonyan visszanyerni.
Németországban tizenöt olyan üzem van, amely képes az anyagok egy részének visszanyerésére. Ez azonban még mindig nem elég. Ezért az akkumulátorok egy részét Kínába szállítják, ahol a technológiák lehetővé teszik a jobb újrahasznosítást. Fabio Orecchini, az energetikai és környezeti rendszerek professzora rámutatott, hogy vannak szabadalmaztatott eljárások az akkumulátorok újrahasznosítására, de a költségek még mindig nagyon magasak. Ezért a bennük lévő anyagok egy részét (az akkumulátorok lítiumot, mangánt, kobaltot és nikkelt tartalmazó része) a Távol-Keletre (Koreába és a Fülöp-szigetekre) szállítják.
Mi jelenthet akkor megoldást?
Néhány autógyártó innovatív megoldásokat dolgoz ki az akkumulátorok újrahasznosításának problémájára. A Volkswagen újrahasznosító üzemet nyitott a németországi Salzgitterben. Az üzem célja az akkumulátorokból származó anyagok visszanyerése. A Nissan viszont a Leaf akkumulátorokat újrahasznosítja, hogy önvezető járműveket működtessen az üzemeiben. Jó hír a Renault-nak, amely már most is képes újrahasznosítani elektromos autóinak akkumulátorát (még ha évente csak mintegy kétszázat is). Eközben az Európai Unió olyan jogszabályról tárgyal, amely kötelezné a gyártókat, hogy gondoskodjanak az akkumulátorok teljes újrahasznosításáról, de ez jelenleg csak az esetek 5%-ában történik meg.
Ahhoz, hogy felvehessük a versenyt Kínával és más nemzetekkel, minél előbb hatékony és biztonságos technológiákba kell beruháznunk. A legjobb perspektíva az lenne, ha a lehető legjobban automatizált munkára összpontosítanánk. Ez megőrizhetné a munkavállalók egészségét.
Ezen kívül vannak olyan kutatási projektek, amelyek forradalmasíthatják az akkumulátorok újrahasznosítását. A finnországi Aalto Egyetem tanulmánya egy elektrolízis-módszert javasol a kiégett akkumulátorok elektródáinak újrahasznosítására. Ezáltal újra felhasználhatóvá válnának a járművekben vagy a közvilágításban. Bár ígéretes, ez a technológia sajnos még mindig drága. Általában véve nem tekinthető nagyüzemi gyártásra késznek. Ezzel párhuzamosan egyes autógyártók olyan alternatívákat vizsgálnak, mint a hidrogénüzemű járművek, amelyek a jövő fenntarthatóbb megoldásának tekinthetők.
Halomban állnak az eladatlan elektromos autók
Sokak szerint az elektromos autózás már most elbukott, amire példaként az ElectraMeccanica Solo vállalat csődjét említik. Ez a vállalat sajátos kialakítású, háromkerekű elektromos autókat gyártott, viszont óriási nehézségekkel nézett szembe, ami egyesek szerint az egész iparág vérző sebeire hívja fel a figyelmet. Az arizonai Gilbertben található autótemető képe igen megrázó. A cég ambiciózus célja az volt, hogy forradalmasítsa a városi ingázást egy háromkerekű elektromos járművel, amelyet úgy terveztek, hogy környezetbarát és praktikus legyen.
A jó kezdés és a pozitív kaliforniai fogadtatás ellenére komoly műszaki problémák merültek fel, amelyek az összes legyártott autó visszahívásához, majd megsemmisítéséhez vezettek. A projektet sújtó egyik fő probléma a kormánymű hibája volt, ami az összes eladott jármű visszahívásához vezetett. Ez a hiba a motor és az inverter vezérlőegységével, illetve az akkumulátor vezérlőegységével kapcsolatos problémákhoz kapcsolódott. A mérnökök nem tudtak hatékony megoldást találni, így a vállalat kénytelen volt az összes járművet gyakorlatilag kukázni, ami komoly pénzügyi következményekkel járt.
Ez az eset kiemeli a megbízható technológiák és a hatékony értékesítés utáni támogatás fontosságát az elektromos autók hosszú távú sikerének biztosítása érdekében.
Hogyan tovább?
Az elektromos autó évek óta mindenki fejében egy technológiai álom. Papíron ígéretes megoldást jelentenének a CO2-kibocsátás csökkentésére. De nem minden arany, ami fénylik. A fejlett technológiákba történő beruházásokra és az iparágak és intézmények közötti nagyobb együttműködésre van szükség ahhoz, hogy az elektromos autók valóban hozzájárulhassanak egy fenntarthatóbb jövőhöz. Addig is az olyan alternatívák, mint a hidrogénüzemű járművek érdekes lehetőséget jelenthetnek. Az elektromos autózás tehát még nem bukott meg, de a valóban fenntartható mobilitáshoz vezető út még igen hosszú és összetett.