Kigyulladt elektromos autó: senki nem tudja hogyan kellene eloltani

A széleskörű használat ellenére még mindig nincs egységes megoldás a lítium-ion akkumulátorok eloltására.

A világon egyre több vita lát napvilágot az elektromos autókkal kapcsolatos tüzek miatt. Augusztus 1-jén a dél-koreai Incheonban kigyulladt egy Mercedes Eqe, ami további 70, ugyanabban a mélygarázsban elhelyezett jármű megsemmisüléséhez vezetett. A szöuli kormány után most Amerikában és Európában is azon gondolkodnak a szabályozók, hogy miként lehetne az elektromos autók és a városi mikro-mobilitási járművek lítium akkumulátoraiban keletkezett tüzet eloltani. A politikai elit kicsit elszámította magát, hiszen már jó pár éve cirkálnak elektromos autók a forgalomban, egyre több tiltást vezetnek be a belsőégésű motorral rendelkező járművekkel összefüggésben, tűz esetén azonban nincs egységes protokoll annak eloltására vonatkozóan.

Az Automotive News beszámolói szerint csak New York városában 2019-től napjainkig 733 esetben történt elektromos autó- és e-bike-tűz, amely összesen 29 ember halálát követelte és 442 sebesülést okozott. A 2023-as számokat is vizsgálva, 268 lítium-ion incidens történt, 18 halálos áldozattal és 150 sérülttel. Riasztó számok, amelyek megkérdőjelezik az elektromos autók biztonságát.

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal által eddig tett általános ajánlások után az akkumulátorok minőségi ellenőrzésére szólítottak fel a beszerelésük előtt. Ez nagyon szép kezdeményezés, de a tűzoltás kérdésére még mindig nem ad választ. Mielőtt az elektromos járművek ilyen széles körben elterjedtek, senki nem gondolt arra, hogy tűz esetén speciális oltási technikákat dolgozzanak ki a lítium akkumulátorok számára? A válasz úgy tűnik, hogy nem.

Az akkumulátor túltöltése vagy túlmelegedése, magas hőmérsékletnek való kitettsége, túl magas kisütési sebesség, rövidzárlat és ütközés okozta sérülés esetén igenis lángra lobbanhat. Mivel még mindig nincs szabvány, a víz vagy az abból álló habok esetleges használata nem a láng eloltására szolgál, hanem éppen arra, hogy az akkumulátor még ép részének hőmérsékletét a lehető legjobban lehűtse. A szén-dioxiddal vagy nitrogénnel történő permetezés szintén csak a lángra van hatással. Ami tehát hiányzik, az egy határozott és hitelesített, kifejezetten a lítium akkumulátorokra irányuló hőmérsékletcsökkentő módszer. Mielőtt még jobban elterjednének az elektromos járművek, szakemberekkel történő egyeztetés után jó lenne végre megoldást találni erre a problémára is, hiszen egyetlen lángra kapott gépkocsi több tucatnyi járművet semmisíthet meg maga körül, amire a fent említett koreai incidensen kívül, már jó párszor volt példa.