Egy fotós harca a mesterséges intelligenciával
Egy német fotós kérte, hogy távolítsák el a képeit egy olyan adathalmazból, amelyet mesterséges intelligencia képgenerátorok tanítására használtak. Ehelyett nem csak az adathalmaz tulajdonosának elutasító válaszát kapta, hanem egy 979 eurós számlát is. Az indok pedig az volt, hogy jogosulatlan szerzői jogi igényt nyújtott be.
Jogosulatlan felhasználás?
A fotós, Robert Kneschke februárban tudta meg, hogy a Have I Been Trained? nevű oldalon keresztül az ő képeit is felhasználják a mesterséges intelligencia képzésére. Ez a weboldal lehetővé tette számára, hogy átnézze a LAION-5B-t. A több mint 5,8 milliárd képből álló adathalmaz és a nonprofit Large-scale Artificial Intelligence Open Network (LAION) tulajdonában van. Az adathalmazt olyan cégek használták képeket generáló mesterséges intelligencia modellek képzésére, mint a Stability AI, amely támogatta az adathalmaz fejlesztését. Kneschke úgy találta, hogy a portfóliójából „halomnyi kép” került be az adathalmazba – írta a honlapján található blogjában.
Miután Kneschke látta, hogy egy másik fotós az interneten azt kérte, hogy távolítsák el a képeit a LAION-adatkészletből, úgy döntött, hogy februárban kapcsolatba lép velük a saját munkájával kapcsolatban. Egy nappal később – írta a blogján – kapott egy levelet a szervezettől. Ebben közölték, hogy megfelelnek a szerzői jogi törvényeknek, és nem lehet eltávolítani a képeit.
„Ügyfelünk csak egy olyan adatbázist tart fenn, amely az interneten nyilvánosan elérhető képfájlokra mutató linkeket tartalmaz. Nem zárható ki, hogy az adatbázis olyan képekre mutató linkeket is tartalmazhat, amelyeknek Ön a szerzője” – áll a levélben, amelyet a Heidrich Rechtsanwälte ügyvédi iroda írt a LAION nevében. „Mivel azonban ügyfelünk nem tárolja az Ön által kifogásolt fényképeket, Önnek nincs joga a törlésre.”
A levélben kártérítési igények behajtásával is fenyegették Kneschkét, mondván, hogy indokolatlanul nyújtott be szerzői jogi igényt.
Az ügy folytatódik
Március végén Kneschke újabb kérelmet nyújtott be. Ebben kérte a LAION csapatát, hogy vegyék ki a képeit a képzési adathalmazból, és adjanak tájékoztatást arról, hogy milyen mértékben használták fel a műveket, mennyi ideig használták őket, és honnan szerezték a képeket.
A LAION csapata ismét azt válaszolta, hogy nem történt szerzői jogsértés.
„Amint azt már elmagyaráztuk, ügyfelünk nem tárol olyan másolatokat az Ön műveiről, amelyeket törölni lehetne, vagy amelyekről információt lehetne szolgáltatni. Ügyfelünk csak egy öntanuló algoritmus kezdeti betanításához talált képfájlokat az interneten úgynevezett crawlerek segítségével, és rövid ideig rögzítette és értékelte azokat, hogy információkat szerezzen”.
A német szerzői jogi törvény szerint „megengedett a szöveg- és adatbányászat céljából történő sokszorosítás”, ha azok „jogszerűen hozzáférhetőek”, és utána törlésre kerülnek. Az ideiglenes többszörözések akkor is megengedettek, ha a kizárólagos cél a mű „jogszerű felhasználásának” lehetővé tétele, és a többszörözésnek „nincs önálló gazdasági jelentősége”.
A levél egy 979 eurós számlát tartalmazott, és a kötelezettséget, hogy Kneschke 14 napon belül fizesse ki az összeget, különben a cég jogi lépéseket tesz. Az összeg a jogtalan szerzői jogi követelés benyújtásáért volt esedékes – érveltek az ügyvédek, mondván, hogy Kneschkének fizetnie kell, mert ügyfelüknek jogi költségei merültek fel az ügy kivizsgálásával kapcsolatban.
Precedens születik?
„Kérdem én, mint szerző, hogyan lehetséges az, hogy a törvényes jogom érvényesítése érdekében kártérítést kell fizetnem nekik? Ez olyan érzés, mintha a sérelmet sérelemmel tetézném” – mondta Kneschke.
A szerzői jogvédelem alatt álló anyagok felhasználása a mesterséges intelligencia képzéséhez továbbra is vitatott terület. Még nem született precedensértékű ügy, amely meghatározná az ügyben érintett bármelyik oldal jogosságát.
„A mesterséges intelligencia már széles körben és általánosan használatos, és nem számítok arra, hogy az ügyem ezen változtatni fog. Ugyanakkor reménykedem abban, hogy részt vehetünk az új technológia jogi kereteinek kialakításában, hogy az ne csak az AI használatára vonatkozzon, hanem az AI képzésére is. Ez különösen fontos lenne a sok művész számára, akiknek a műveit tudtuk és/vagy engedélyük nélkül használják fel. Remélem, hogy általánossá válik, hogy a művészek részesedést kapnak, ha adataikat AI-tréningben használják fel, hogy kompenzálják az AI-technológia fejlődése miatt elvesztett bevételeket” – nyilatkozta a fotós.
A per folyamatban
Kneschke bejelentette, hogy pert indított a LAION ellen a hamburgi tartományi bíróságon.
Jelenleg a Getty pereli a Stability AI-t a LAION fejlesztésének támogatásában játszott szerepe miatt, amely több mint 12 millió fotót tartalmaz a Getty Images gyűjteményéből. Számos művész is tiltakozott amiatt, hogy képeiket az AI képzéséhez felhasználják. Karla Ortiz, művész és a Concept Art Association, művészeket tömörítő érdekvédelmi szervezet elnökségi tagja adománygyűjtő kampányt indított. Célja, hogy lobbistát alkalmazzanak Washingtonban. Ortiz és a szervezet az amerikai szerzői jogi, adatvédelmi és munkaügyi törvényekben változtatásokat szeretne elérni, hogy megvédjék a művészek szellemi tulajdonát.
A Stability AI szerint elméletileg már most is lehetőségük van a művészeknek arra, hogy képeiket eltávolítsák a képzési adathalmazból. A Stability AI még tavaly bejelentette, hogy tiszteletben tartja az összes opt-out kérelmet, amelyet a Have I Been Trained? weboldalon gyűjtöttek össze. A LAION weboldalán egy rész is található, amely szerint az uniós polgárok, akik képeiket és más azonosítható adatokat találnak az adatállományban, kérvényezhetik személyes adataik eltávolítását a GDPR (adatvédelmi rendelet) alapján.