Egekbe szökő autóárak: lehet, hogy az autógyártók kapzsik?

Nehéz idők járnak azokra, akik új autót szeretnének vásárolni. Az utóbbi hónapokban egy autó átlagára Európában elérte a 30 000 eurót, így érthető, hogy sokaknak nehézséget okoz a régi gépkocsi cseréje. De vajon mi állhat a drasztikus áremelkedés mögött?

Van valami, ami nem áll össze, és ez az, amire az Ernst and Young is rámutatott: az autóipari ágazat pénzügyi eredményei az elmúlt hónapokban rekordszintű árrésről tanúskodnak.

A vállalatok sorban áremelkedést jelentettek be a Covid-világjárvány, a chipválság, az ukrajnai háború kitörése és az energiahordozók drágulása miatt. Eközben elképesztő bevételt produkálnak és brutális árréssel dolgoznak annak ellenére, hogy az autóeladások a Covid előtti időszak óta meredeken zuhantak, és csak az elmúlt hónapokban tapasztaltak az európai kereskedések némi fellendülést.

“A világ legnagyobb autógyártói továbbra is növekedési pályán vannak” – mutat rá az E&Y. “A 16 legnagyobb autógyártó eladásai a második negyedévben 18%-kal emelkedtek, új csúcsot elérve. Az össznyereség 31%-kal nőtt. Ez új rekord”.

Az árrés tekintetében a Stellantis (a Fiat, Jeep, Citroen, Opel és Peugeot gyártója) vezet több mint 14 százalékkal a Mercedes, a Kia és a BMW előtt. Elemzők szerint azonban az infláció 2024-ben elérheti a gyártók világát, ami véget vethet az idei rekordnyereségeknek. “A legtöbb vállalatnak ismét sikerült megőriznie a magas nyereségességet. Meg kell azonban néznünk, hogyan alakul a piac. Mert amint a chiphiányos napok megrendelései teljesültek, az autógyártóknak szembe kell nézniük az új valósággal: gazdasági gyengeség, csökkenő kereslet, árnyomás, túlkapacitás. Az autógyártóknak egyre nehezebb lesz magas árakat erőltetniük a piacra és árengedményeket adni” – mondja Constantin M. Gall, az EY nyugat-európai régióért felelős ügyvezető partnere és mobilitásért felelős vezetője.

És mindezek tetejébe még az elektromos autók problémája is felmerül: “Az elektromos autók iránt a kereslet messze nem olyan erős, mint remélték” – zárja Gall.

Úgy tűnik az egyetlen autógyár, amely áremelés helyett árcsökkenést jelentett be a Tesla. Elon Musk korábban azt mondta: “önköltségi áron is el tudnánk adni az autókat”.