Donald Trump az autóipart sem kíméli: 25%-os vám a külföldi járművekre

Donald Trump első ciklusához hasonlóan ismét vámháborút indított beiktatását követően, a kereskedelmi háború pedig lassan minden iparágra kiterjed. Most a külföldről származó járművekre jelentett be egy 25%-os vámtarifát, ezzel felforgatva a globális piacokat. A döntés célja az amerikai autóipar és az olyan márkák védelme, mint a Ford, vagy a GM. A külkereskedelmi egyensúly helyreállítása azonban komoly gazdasági következményekkel járhat. Úgy néz ki a republikánus elnök nem foglalkozik az inflációval, a dollár gyengülésével, valamint a részvénypiacok hanyatlásával. De akkor mégis ki nyer, és ki veszít ebben az újabb játszmában?
Trump vámokkal ösztönözné a növekedést
Annak ellenére, hogy az elmúlt néhány napban kifejezetten jó teljesítményt nyújtottak a tőzsdék, szerda délután ismét lefordultak az árfolyamok. Az esés hátterében Donald Trump által bejelentett újabb vám áll, mely most az autóipart célozza meg. A 2025 februárjában bejelentett 25%-os vám a kanadai és mexikói importra most egy újabb 25%-os vámtarifával bővül a külföldről származó gépjárművekre, mely Trump szerint akár 100 milliárd dollár bevételt is eredményezhet az amerikai gazdaság számára, mivel a növekedés ösztönzése a cél.
A republikánus elnök terve szerint a döntés hatására az amerikaiak az amerikai gyárakban készülő autókat részesíthetik előnyben, melyek után az állampolgárok levonhatják a kamatokat később. A Mexikóra, Kínára, Kanadára és az Európai Unióra kivetett vámok listája így tovább nő, a reakció pedig megosztó:
- Doug Ford, Ontario-i miniszter, arra figyelmeztet, hogy Trump célja minél nagyobb kereskedelmi fájdalmat okozni északi szomszédjának.
- Mark Carney, kanadai miniszterelnök, szerint az amerikai vámok közvetlen támadásnak minősülnek a kanadai autóiparban dolgozók számára.
- Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője, csalódottságát fejezte ki, mivel szerinte az európai autóexport növeli az innovációt és a versenyképességet, és a magas színvonalú munkahelyek mozgatórugója.
A vámok hatása a gazdaságra
Kína beleáll a kereskedelmi háborúba, az EU azonban továbbra is a tárgyalásos megoldásokra törekszik, miközben megvédené gazdasági értékeit. Az autóvámok a globális kapcsolatok átfogóbb átalakításának a részét képezik ugyanakkor Trump részéről, aki április 2-án újabb vámokat jelenthet be. Ezek célja az Egyesült Államok jelentős kereskedelmi mérleghiányának a rendezése, és többek között az előbbi szereplőkön túl Vietnámot, Tajvant, Japánt, Dél-Koreát és Indiát is érinthetik.
Ennek hatására emelkedhetnek a Vietnamból származó fogyasztói elektronikai cikkek, a mexikói friss gyümölcsök és zöldségek, a dél-koreai autók ára, valamint a megnövekedett költségek és a piaci bizonytalanságok miatt csökkenhet a beruházási kedv, ami negatívan befolyásolhatja a gazdasági növekedést.
Egyelőre az autóipart érintő vámtarifák szintje és hatálya nem világos, beleértve azt sem, milyen mentességekkel lehet majd számolni. Az sem derült ki, hogy ezek a vámok idővel lépnek-e életbe, az alkatrészeket is érintik-e, vagy csak a kész járműveket.
Tegnap délután a háromnapos emelkedést követően az S&P 500 részvényindex 1,1%-os értékvesztést szenvedett el, a Nasdaq 100 értéke pedig közel 2%-kal csökkent. Az autóipari részvények közül a Ford változatlanul maradt 10 dollár körül, azonban a General Motors árfolyama 3,1%-kal 50,95 dollárra, a Tesla árfolyama pedig több mint 5,5%-ot zuhanva 272 dollárra esett vissza.
Mindeközben a kincstári hozamok tovább csökkentek. Trump elnök elmondása szerint azonban ezeknek az illetékeknek az is a célja, hogy a hazai autóipar növekedését célozza meg azáltal, hogy arra kényszerítik a vállalatokat, hogy több termelést helyezzenek át az Egyesült Államokba.
Érdekelhet még: Már a németeket sem engedik be az Egyesült Államokba?