Elindult a kizárólag blokkláncra építő Minecraft-változat

Mindenféle túlzás nélkül állítható, hogy az Egy Minecraft film című alkotás óriási siker, alig két hét alatt termelt a film félmilliárd dollár bevételt világszinten. És még az alapvetően kicsiny magyar piacon is sorban állnak az emberek, hogy bejussanak a filmre, már bőven 300 ezer felett jár a nézőszám hazánkban. Mondjuk érthető, az elmúlt évek meghatározó játékélménye a Minecraft, nem nagyon van olyan gyerek vagy fiatal, aki ne találkozott volna a játék valamelyik változatával.
Erre a nézettségre igyekszik építeni a Chunked nevű játék, amely az MSquared kísérletének első állomása. Az MSquared egyébként az Improbable nevű, jól ismert játékfejlesztő része. A Somnia blokklánc-teszthálózaton működő, Chunked nevű Minecraft-klón minden játékbeli műveletet a blokkláncra helyez – a játékos mozgásától kezdve minden elhelyezett, bányászott és elkészített blokkig.
A játék zökkenőmentes élményt nyújt, nincs észrevehető késés a blokkok elhelyezésekor vagy bányászásakor. Ennek ellenére a kraftolás során előfordulhat, hogy a blokkok pillanatnyilag eltűnnek a játékos inventory-jából avagy a holmijai közül. Ráadásul a játékvilág határai meglehetősen kicsik, ami jelentősen csökkenti az igazi Minecraft végtelen sandbox-élményét.
Talán a Chunked lehet az áttörés – eddig a Web3-as játékok nem tudtak igazi sikert elérni
Az MSquared vezérigazgatója arról beszélt egy interjúban, hogy bár még demo állapotban van a játék, a cél egy igazi Web3-as játék legyen. Nincs mögötte hagyományos szerver, mindent a Somnia tesztnet támogat. Így nem is lehetne csak úgy felfüggeszteni a játékot, a láncon örökké létezne. A Chunked világ összes adata és minden logika a Somnián van. Szabadon interakcióba léphetünk vele, és a végtelenségig olvashatunk belőle. A Chunked működési logikája egy sor on-chain okosszerződés, amelyek nyílt forráskódúak lesznek. A közösség vagy használhatja a meglévő világ adatait a láncon, vagy telepítheti a saját szerződéseit, és létrehozhatja a világ saját, teljesen különálló elágazását, más szabályokkal.
Ez nem újdonság, a fejlesztő vezérigazgatója rámutatott az autonóm világok mozgalmára, amely pontosan ilyen okokból próbálja a játékvilágokat blokkláncra helyezni.
Korábbi próbálkozások a blokkláncos játékok világában
A Dark Forest pont egy ilyen példa, egy űrkutató játék, amely mindent a blokkláncra helyez. És kihasználja a zéró-tudásbizonyítások előnyeit a titokzatosság fenntartása érdekében. A CCP Games készülő Eve Frontier nevű játéka nagyjából ugyanezt teszi Ethereum-alapú architektúrával. A legnagyobb probléma egyébként a blokkláncokon alapuló játékokkal, hogy ezek a láncok nem rendelkeznek elég teljesítménnyel ahhoz, hogy ilyen nagyszabású játékokat kezeljenek. Egyszerűen korlátozott, gyengébb játékélményt kínálnak. Ezen próbál most meg változtatni a Chunked. Nemrégiben egy Crossy Road-klón a MegaETH nyilvános tesztnetjén tett szert népszerűségre, és ott is minden játékbeli adat a láncon került rögzítésre.
A Chunkedhez hasonlóan ez is csak a rendkívül nagy teljesítményű hálózatok új korszakának kialakulása miatt jöhetett létre. Az Ethereum mainnet biztosan nem lett volna alkalmas a feladatra. A Somnia várhatóan valamikor idén kerül a mainnetre. Az MSquared pedig egy sor más blokkláncos kísérletet tervez bevezetni, a legsikeresebb tesztek pedig teljes értékű kereskedelmi projektekké válnak, amint a Somnia teljes mértékben elindul a mainneten. A Minecraft másolása egyébként jó irány, ez ugyanis minden idők legkelendőbb játéka. 2023 októberére 300 millió példányt adtak el belőle valamennyi platformon, továbbá havi szinten 100 milliónál is több aktív játékosa van.