Brutális mennyiségű adatot gyűjt rólunk a Facebook, senki sincs biztonságban
A Facebook már több mint 2,5 milliárd felhasználóval rendelkezik, sokan azonban még mindig igyekeznek figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy lényegében sokszor csak a tech óriás jóakaratán múlik személyes belépési adataink biztonsága. Emlékezzünk csak vissza a nemrégiben történt elég komoly adatszivárgásra, mely több mint félmilliárd felhasználót érintett. Ha pedig mindez nem lett volna elég, az elmúlt héten ismét történt egy s más, melyek mögött sokkal komolyabb figyelmeztetés áll.
Egy ördögien okos támadásban a Signal a Facebookot saját csapdájába ejtette, és adatgyűjtési szokásaira világított volna rá egy fizetett hirdetéssel. A történet lényege annyi, hogy az üzenetküldő alkalmazás készítői egy érdekes módot találtak arra, hogyan népszerűsítsék appjukat, és fényt deríthetsenek arra, milyen brutális mennyiségű információkkal rendelkezik a Facebook a felhasználóiról. A Signal úgy döntött, reklámjaikkal nem csak megcéloznák a kívánt közösséget, de egyenest azt is megmutatnák, pontosan miért az adott felhasználó olvashatja hirdetésüket.
„Azért láthatod ezt a hirdetést, mert egy friss házas pilates oktató és a mesefigurák rajongója vagy. A hirdetés tudja, hogy éppen La Jolla városában tartózkodsz. Szereted a szülőknek szóló blogokat, és gondolkozol az LGBTQ örökbefogadáson” – ilyesfajta hirdetéseket jelenített volna meg a Signal a profilján, a Facebook azonban elvileg tiltotta a fiókját.
A Facebook természetesen tagadja a vádakat, és elmondása szerint a Signal soha nem adott fel ilyen hirdetést. De vajon ki mond igazat? A Facebook ugyanis nyíltan kimondta, hogy „ha a Signal megpróbálta volna megjeleníteni hirdetéseit, néhány azon nyomban el lett volna utasítva, mivel a hirdetési irányelvek tiltják azon tartalmakat, melyek konkrétan rámutatnak például a szexuális beállítottságra.”
A Facebook-ra marad a piszkos munka
Így vagy úgy, a Signal lényegében egyetlen problémát akart a nyilvánosság elé tárni, mégpedig azt, hogy a hírhedt közösségi weboldal minden adatot összegyűjt. A cél pedig nem más, mint minél jobban betolakodni a felhasználók életébe. Itt pedig nem csak a nyilvános profiljainkban feltüntetett adatokról van szó, hanem az érzékenyebb, személyes információkról. A Facebook ugyanis képes mindenféle apró kis részletet megragadni… És a hirdetők valóban nem tudják megmondani, milyen alapon célozták meg a közönséget, mindez azzal magyarázható, hogy a „piszkos munkát” maga a Facebook végzi el.
A legtöbben azt feltételezik, hogy a Facebook és a többi óriás által összegyűjtött adatok általában ártalmatlanok, de a valóságban ez nem így van. Már többször írtunk adatszivárgásokról, a Gmail titkos adatgyűjtéséről és arról is, hogy válogassuk meg, milyen appokat használunk – nem hiába. Az adatgyűjtés ugyanis rendkívül veszélyes, különösen akkor, ha mindez a kulisszák mögött történik. A Facebook is lényegében a saját politikája rabja és lényegében pontosan ezen a gondolatmeneten alapszik: titokban befolyásolni felhasználóit.
Vajon van remény?
A Signal a kampányában konkrétan a reklámokra összpontosított, de ne feledjük, hogy ugyanezen személyes adataink, melyet egy személyre szabott algoritmus megtervezésére használnak, egy-kettőre rossz kezekbe kerülhetnek. Tehát nem konkrétan csak a reklámokról van szó, hanem maga az adatgyűjtésről, mely sokkal veszélyesebb és súlyosabb problémákhoz vezethet. A mai világban pedig nem csak a Facebook vagy a Google, de a teljes digitális marketing ipar ily módon működik.
Az Apple néhány hónapja kötelezővé tette a fejlesztők számára, hogy tüntessék fel alkalmazásaik mellett, pontosan milyen típusú adatokat gyűjtenek a felhasználókról. Akkor kaptunk is egy összehasonlítást arról, hogy a többi népszerű csevegőappal (köztük a Signal is) szemben mennyi adatot gyűjt a Facebook Messenger. Később kiderült, hogy az Apple azt is bevezetné, hogy a felhasználóknak beleegyezésüket kelljen adniuk ahhoz, hogy a hirdetésekhez felhasználják adataikat. Ez a kezdeményezés nyújt némi reményt a jövőre nézve. Azt viszont ne felejtsük el, hogy személyes adataink védelme csak rajtunk áll. És bár egyáltalán nem könnyen, de csipetnyi óvatossággal elkerülhetjük azt, hogy a tech óriások áldozataivá váljunk.