Mit kapunk a bitcoin, okosszerződés és önvezető autók kombinációjából?
A bitcoin, okosszerződés és önvezető autók kombinálásával olyan innovatív megoldáshoz jutunk, amellyel az Uber és Lyft közösségi utazásmegosztó szolgáltatások feleslegessé válnak.
Az Egyesült Államokban jelenleg is több vállalat dolgozik önvezető autók fejlesztésén és tesztelésén. A Google és Apple után a közösségi utazásmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber és Lyft is hasonló projekteken dolgozik.
Azonban utóbbiak esetében ez lényegében annyit jelent, hogy idővel lecserélik majd a sofőröket az önvezető autókra – persze mindezt a profitmaximalizálás jegyében. Az Uber jelenleg a fuvardíj 20%-át tartja meg, de könnyen belátható, hogy az önvezető autók esetén gyakorlatilag a teljes fuvardíjat bezsebelhetné.
Szükségünk van egyáltalán közvetítőkre?
Ha belegondolunk, az Uber és a Lyft nem mások, mint közvetítők az utasok és fuvarozók között. Nem valódi peer-to-peer szolgáltatásról beszélünk, hiszen az Uber megtartja a maga 20%-át, egyfajta közvetítői díjként.
A pénzügyi közvetítő szerep közel sem olyan hangzatos, mint a diszruptív innováció elnevezés – mégis pontosabban leírja az Uber vagy Lyft működését.
Ahogyan Andreas Antonopoulos, a Let’s Talk Bitcoin podcast házigazdája fogalmazott:
Ők egy peer-to-peer taxi szolgáltatás. Vagyis, peer-to-Goldman Sachs-to-peer taxi szolgáltatás. Hiszen ők nem P2P. Az Uber ül középen. Az Uber maga a kerekeken guruló Goldman Sachs.
Mivel az Uber például biztosítást is nyújt a fuvar mellé, ezért nem állíthatjuk, hogy pusztán pénzügyi közvetítés a szerepük a tranzakció során.
A mindent összekötő kapocs? A bankkártya.
Manapság csak készpénz használatával van lehetőségünk arra, hogy közvetlenül a szolgáltatást nyújtó személyt fizessük ki. A bankkártyás tranzakció által a felhasználó adatai egy központi adatbázisban kötnek ki, ahol aztán könnyedén hackerek prédájává válhatnak.
De mi történne, ha a bitcoin, okosszerződés és önvezető autók összekapcsolásával egy olyan rendszer jönne létre, amelyben már nincs is szükség az Uberre vagy Lyftre?
Egy ilyen kezdeményezés az Arcade City: szabadságot ad a saját tarifák kialakításához, az utassal való megegyezéshez és önszerveződéshez is.
A peer-to-peer fizetések terén még van hova fejlődni. Az új technológiák megjelenésével végre valóban lehetőség nyílik a pénzügyi közvetítők kizárására és közvetlen fizetségek lebonyolítására.