Bírósági perekkel néznek szembe az egykor FTX-et reklámozó hírességek
Sam-Bankman Fried, a kriptovilágból közös erővel kiutált ex-vezérigazgató egykoron sztársportolók és hírességek segítségével csábította az embereket kriptotőzsdéje befektetőivé. Az érintett celebeknek most van okuk megbánni a reklámokban való szereplésüket.
„Az FTX a sztárok nélkül sosem nőtt volna ekkorára”
A cég masszív promóciós erőfeszítéseivel kapcsolatban a kegyvesztett FTX vezérigazgatója, Sam Bankman-Fried listavezető sportolók és hírességek segítségét vette igénybe, hogy a potenciális befektetők számára az FTX-et népszerűsítsék. Mi több, néhány ilyen támogatónak még részvényt is adott a cégében. Köztük volt „minden idők legjobb” irányítója, Tom Brady amerikai focista is, aki három televíziós reklámban is szerepelt, volt felesége, Gisele Bündchen mellett, győzködve az embereket az FTX-en való kereskedés biztonságáról. Mások, mint például a Shark Tank sztárja és televíziós személyiség Kevin O’Leary, konferenciákon és közösségi médiaplatformokon keresztül hirdették az FTX biztonságát. Megbízhatónak titulált idolok és márkák hangjától vezérelve Bankman-Fried szépen lassan becsalogatta az áldozatokat abba, amiről ma már tudjuk, hogy minden idők egyik legnagyobb Ponzi-csalása volt. Ennek eredményeképpen Brady, Bündchen, O’Leary és sok más híresség került perbe az FTX fizetett promótereiként való részvételük miatt, és várhatóan további bírósági eljárásokat is indítanak az elkövetkező hónapokban.
A pert Edwin Garrison amerikai állampolgár és oklahomai lakos vezeti, a többi felperes Kanadából, Ausztráliából és az Egyesült Királyságból érkezett. A magánszemélyeknek YBA-számlájuk volt az FTX-nél.
A YouTuberekre is rászálltak
„Bizonyítékokat tártak fel, amelyek azt mutatják, hogy több ifluencer is jelentős szerepet játszott az FTX katasztrófájában. A kriptotőzsde nem emelkedhetett volna ilyen nagy magasságokba ezen személyiségek masszív hatása nélkül, akik a több tízezer dollártól a több millió dolláros kenőpénzekig terjedő, nyilvánosságra nem hozott kifizetésekért hirdették a megtévesztő FTX platformot.”
A csoportos kereset, amelyet az Egyesült Államok Kerületi Bíróságának nyújtottak be, azt állítja, hogy néhány prominens YouTube-influencer az FTX YBA-k eladását népszerűsítette több millió követőjének anélkül, hogy felfedte volna, mennyit fizetett nekik a tőzsde.
Egy másik csoportos kereset ügye is elhíresült, melyet nem sokkal az FTX 2022 novemberi bukása után nyújtott be egy magánszemély a Golden State Warriors ellen. A pert kezdeményető fél azt állítja, hogy a San Francisco-i székhelyű profi kosárlabdacsapat az FTX-et biztonságos platformként népszerűsítette a kriptopénzbe való befektetéshez.
Mik azok a yield-bearing számlák és hogyan veszítettek ezekkel milliárdokat a befektetők?
Az FTX számos más szolgáltatása mellett, olyan yield-bearing számlákat (YBA) is kínált, amelyek 8%-os éves százalékos hozamot (APY) garantáltak a 10 000 dollár alatti összes fiat valuta vagy kriptopénz betétre, és 5%-os APY-t a 10 000 és 100 000 dollár közötti összes betétre. Azonban az FTX – mint az mára már mindenki számára világossá vált miért – elmulasztotta nyilvánosságra hozni a kockázatokat és azt, hogy ezek a számlák pontosan hogyan generálták az alkalmazandó hozamot.
De valóban jogosan hibáztatják őket?
Noha igaz, hogy a mostanra csődbe ment kriptotőzsde népszerűsítésében nagy szerepet játszottak az FTX-et hirdető hírességek és influencerek, igazságtalan lenne azt mondani, hogy SBF után egyből őket kell okolni. A véleményük megosztásával, esetleges hirdetéseikkel senki fejéhez nem fogtak fegyvert, hogy szaladjanak az FTX-re kereskedni. Ne feledkezzünk el arról, hogy befektetőként mindig saját felelősségre vásárolunk, nem számít, hogy kitől hallottuk a tippet. Mindenkinek, aki kriptrovaluta befektetésre (vagy igazából bármilyen befektetésre) adja a fejét, tisztában kell lennie azzal, hogy az iparágon belül az egekbe lövő árfolyamok mellett vannak olyan kockázatos eszközök is, amelyeken a kellő óvatosság nélkül nagyon nagyokat lehet bukni. Ezért bátorítunk mindenkit a DYOR (Do Your Own Research) módszer alkalmazására, azaz a saját, részletes kutatás, utánanézés, utánaolvasás elvégzésére. Így kerülhető el annak a helyzetnek kialakulása, hogy másokat okuljunk balul elsült döntéseinkért.