Ázsia olajimportja 8 hónapos csúcsot ért el januárban
Ázsiába, a világ legnagyobb olajimportőr régiójába a nyersolajszállítmányok mennyisége 2024. januárjában napi 28,57 millió hordóra (bpd) emelkedett, szemben a 2023. decemberi 27,03 millió bpd-vel – derül ki Clyde Russell, a Reuters rovatvezetőjének adataiból.
Eredetileg a kínai nyersolajimportot a decemberihez képest kissé alacsonyabb szintre becsülték, de jóval magasabbra, mint 2023. januárjában. India a maga részéről valószínűleg rekordmennyiségű nyersolajat importált a múlt hónapban az erős gazdasági növekedés és az ázsiai üzemanyagárrések emelkedése közepette.
Kínába, a világ legnagyobb nyersolajimportőr országába januárban napi 11,31 millió hordó olaj érkezett, ami alig marad el a decemberi 11,48 millió bpd importtól az LSEG adatai szerint. A Kínába irányuló múlt havi import több mint 1 millió bpd-vel magasabb volt, mint a 2023. januári 10,24 millió bpd. Kína október óta, amikor az olajárak a szeptemberi 95 dolláros 2023-as csúcsról elkezdtek lefelé csúszni, növelte a nyersolajvásárlásokat, hogy kihasználja az alacsonyabb árakat.
Tekintettel arra, hogy a nyersolaj vásárlások, valamint a nyersolaj Kínába érkezése között körülbelül két hónapos időeltolódás van, arra lehet következtetni, hogy a kínai finomítók már akkor is több olajat vásároltak, mielőtt az árak elkezdtek csökkenni.
Kína emellett nagy mennyiségű nyersolajimport-kvótát osztott ki a finomítóknak, egyeseknek egész éves kvótákat is kiadott. A nagy mennyiségű import mennyiségek korai kiosztása az elemzők szerint segíti a finomítóknak abban, hogy jobban megtervezhessék a 2024-es nyersolajvásárlásaikat.
India, a világ harmadik legnagyobb nyersolajimportőre és Ázsia második legnagyobb importőre, a becslések szerint januárban rekordmagas, 5,33 millió bpd nyersolajat importált, szemben a decemberi 4,65 millió bpd-vel az LSEG hajókövető adatai szerint. Oroszország megőrizte első helyét India legnagyobb nyersolajszállítójaként, valamivel megelőzve a második helyen álló Irakot.