Az Európai Unió gázválságát az egész világ megszívja
Az Európa Unió csillapíthatatlan szomjúsága az LNG – cseppfolyósított gáz – iránt áramkimaradásokat okoz a fejlődő országokban.
Az Európai Unió attól tartva, hogy Oroszország csökkenti a gázszállítást, a közösség létezése óta először több LNG-t importált az Egyesült Államokból, mint vezetékes gázt Oroszországból. A földgáz iránti csillapíthatatlan szomjúság olyan magasra hajtotta az árakat, hogy a fejlődő országok már nem engedhetik meg maguknak a létfontosságú árucikket. Míg Európa LNG-importja az év eleje óta 49%-kal emelkedett, addig Pakisztán importja 15%-kal csökkent, és az országban már most áramkimaradások vannak.
„Az ukrajnai háború miatt minden egyes molekulát, amely a régiónkban rendelkezésre állt, Európa vásárolt fel, mert megpróbálják csökkenteni az Oroszországtól való függőségüket” – mondta a hónap elején Musadik Malik pakisztáni kőolajminiszter, akit a Wall Street Journal idézett.
Pakisztán áramkimaradásoktól szenved, mivel nem áll rendelkezésre elegendő LNG, amelyre az országnak szüksége lenne az erőművek működéséhez. Az elégtelen ellátás oka pedig az, hogy Európa többet tud fizetni az áruért, ezért a kereskedők oda küldik a szállítmányokat, köztük az eredetileg Pakisztánnak és más ázsiai országoknak szánt LNG-t is.
A Wood Mackenzie adatai szerint míg Európa LNG-importja az év elejétől június közepéig 49 százalékkal emelkedett, addig Pakisztán importja ugyanebben az időszakban 15 százalékkal csökkent, az Indiába irányuló bevitel 16 százalékkal esett vissza, Kína LNG-importja pedig több mint ötödével esett vissza.
„Az európai gázválság kiszipolyozza a világból az LNG-t” – mondta Valery Chow, a Wood Mackenzie ázsiai-csendes-óceáni gáz- és LNG-kutatási vezetője. „Az ázsiai feltörekvő piacok viselik ennek a fő terhét, és nem látszik a vége”.
Vannak azonban, akik optimisták.
„Arra számítunk, hogy az EU, Törökország és az Egyesült Királyság LNG-importja 2022 második felében alacsonyabb lesz, mint amit az első hat hónapban láttunk, körülbelül 16%-os, azaz 10 millió tonnás csökkenés várható” – mondta Tamir Druz, a Capra Energy ügyvezető igazgatója.
„Ázsiában már most készülnek a télre, az LNG-hajókat több hónapos bérleti szerződésekkel kapkodják el, mivel a bérlők attól tartanak, hogy a válságos hónapokban szállítási kapacitás nélkül maradnak” – jelentette ki egy másik elemző, Kaushal Ramesh a Rystad Energy-től.
Ez lehet, hogy így van, de Pakisztán a múlt héten nem tudott ajánlatot tenni a cseppfolyósított földgázra kiírt 1 milliárd dolláros tenderre – jegyezte meg a WSJ a jelentésében -, és Indiában több széntüzelésű erőművet indítottak be, hogy legyen a lakásokban áram. Bangladesben, akárcsak Pakisztánban, áramszüneteket kellett több helyen elrendelni.
Eközben egyre népszerűbbek a hosszú távú LNG-szerződések, mivel a vevők rájöttek, hogy jó ötlet lehet rögzíteni a jelenlegi árakat, bármilyen magasak is legyenek azok, hogy elkerüljék a további ársokkokat, amelyek elég valószínűek, mivel a globális gázpiac az olaj nyomdokaiba lép, és a kereslet megelőzi a kínálatot.
Kína, a világ legnagyobb LNG-importőre, miután tavaly megelőzte Japánt, ebben az évben 23 ilyen hosszú távú szerződést kötött – jelentette a héten a Nikkei Asia.
Európa ezzel szemben az energetikai átállási tervei miatt közismerten vonakodott attól, hogy hosszú távú szerződéseket kössön. Most lehet, hogy újra kell gondolnia ezt: Katar arról tájékoztatta az európai vásárlókat, hogy ha katari cseppfolyósított földgázt akarnak, akkor hosszú távú kötelezettséget kell vállalniuk.
Az amerikai LNG-exportőrök szintén a hosszú távú megállapodások hívei. Az EnBW német közműszolgáltató a múlt hónapban hosszú távú LNG-szállításról szóló megállapodást kötött a Venture Globallal. A francia Engie az év elején kötött hosszú távú szállítási szerződést a NextDecade-del, miután eredetileg a kibocsátási aggályok miatt visszalépett az üzlettől.
Ezek a hosszú távú szerződések nagy valószínűséggel újabb rossz hírt jelentenek a fejlődő országok számára, amelyek aligha engedhetik meg maguknak a szűkös kínálat idején kialkudott árakat. Ez azt jelenti, hogy a gazdag Európa kiszipolyozza az LNG-piacot. Ez viszont az európai fogyasztók számára azt jelenti, hogy mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk.
Az árak akkor enyhülhetnek egy kicsit, amikor – vagy ha – az EU-nak sikerül az év elején tervezett szintre, azaz novemberre 80 százalékra feltöltenie gáztározóit.