Az EU konzultációt folytat a MiCA-rendelet alóli kivételekről

A további tanácskozásra április 29-e után kerül sor.

Tavaly az Európai Unió egyhangúlag szavazta meg a Markets in Crypto Assets (MiCA) törvényjavaslatot. A rendeletet a legtöbben az első olyan átfogó jogszabályként tartják számon, amely a kriptoipar egészével foglalkozik.

A MiCA önmagában a DORA néven ismert nagyobb pénzügyi törvénycsomag része, de számos kriptovállalatnak is okot adott arra, hogy fontolóra vegyék működésük nagy részének az óceánon túlra történő áthelyezését.

Számos kiigazítás a törvényjavaslathoz

Bár a MiCA-t még 2023 júniusában hozták nyilvánosságra, a törvényjavaslattal kapcsolatban már két konzultációra került sor. Egy újabb áprilisban esedékes, mielőtt a jogszabály első része 2024 júniusában hatályba lép. A többi rendelkezés várhatóan 2024 decemberében lép hatályba.

A javasolt kivételek nagyobb szabadságot biztosítanának az európai fogyasztóknak, miközben a kevésbé műszaki ismeretekkel rendelkezőket is megvédik.

A „fordított ajánlattétel” engedélyezése

Az Európai Értékpapír-piaci Felügyeleti Hatóság (ESMA) által benyújtott dokumentum figyelembe vette az EU-n kívül működő vállalatokra vonatkozó előzetes visszajelzéseket, és úgy döntött, hogy szükség esetén kivételt tesz számukra.

Korábban a hatóság meg kívánta tiltani a nem uniós vállalkozásoknak, hogy kriptoeszközöket és szolgáltatásokat kínáljanak az uniós polgároknak. Az új rendelkezés lehetővé teszi számukra, hogy ezt megtehessék, ha fordított ajánlattételre kerül sor – vagyis ha egy uniós polgár kifejezetten kéri a szolgáltatótól ezek valamelyikét.

Ez lehetővé tenné a tapasztalt kriptobefektetők számára, akik hiánypótló ajánlatokat keresnek, hogy jobban tudjanak legálisan befektetni. Miközben a tapasztalatlan befektetőket is megvédi az olyan vállalkozásokkal való üzletelés lehetséges következményeitől, ahol a jogorvoslat nehezebb lehet.

Az ESMA korábban hangsúlyozta, hogy a kripto-eszközökkel kapcsolatos szolgáltatások vagy tevékenységek harmadik országbeli cégek általi nyújtása a MiCA értelmében szigorúan azokra az esetekre korlátozódik, amikor az ilyen szolgáltatást az ügyfél saját kizárólagos kezdeményezésére nyújtják. Ezt a mentességet nagyon szűk keretek között kell értelmezni […], és nem lehet feltételezni, illetve nem lehet kihasználni a MiCA megkerülésére. Az ESMA és az illetékes nemzeti hatóságok felügyeleti és végrehajtási hatáskörük révén minden szükséges intézkedést megtesznek annak érdekében, hogy aktívan megvédjék az uniós székhelyű befektetőket és a MiCA-nak megfelelő kriptovaluta-eszköz szolgáltatókat az indokolatlan beavatkozásoktól.

Az ESMA azt ajánlja, hogy a befektetők olvassák el a dokumentumot és április 29-ig nyújtsák be a dokumentummal kapcsolatos kéréseiket, amikor a szabályozó hatóságok megvitatják azt.

A szabályozó hatóság visszajelzést kér a kriptoeszközök pénzügyi eszköznek – monetáris szerződésként meghatározott – minősítésével kapcsolatban is. Amennyiben egy kriptoeszköz monetáris szerződésnek minősülne, az már nem tartozna a MiCA hatálya alá, hanem a MiFID II néven ismert másik törvénytervezet szabályozási hatálya alá.