Az elektromos átállás térdre kényszeríti Európát

Németországban az Európai Unió által megáldott elektromos autózásra való átállás brutális visszaeséseket okoz, már ami a munkahelyeket illeti. Elindult a leépítési hullám. A kisember fogja megfizetni ennek az árát?

A zöld autózás már azelőtt óriási gondot okoz, hogy komolyan elkezdődött volna. És fennáll a veszélye annak, hogy egy egész, már amúgy is szenvedő ágazatot sújt. A veszély legkonkrétabb jelei ez esetben Németországból érkeznek, ahol az Európai Unió által megáldott elektromos autóra való átállás okozza az első komoly visszaeséseket. Nevezetesen a munkahelyek leépítésének újabb hullámát.

Most jelentették be, hogy a Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója 2026 végéig 1200 alkalmazottat akar elbocsátani szoftverfejlesztő részlegéből. A leépítések bejelentésekor a multinacionális vállalat az elektromos motorra való átállással kapcsolatos magas költségekre hivatkozott, amelyeket az infláció, valamint az emelkedő nyersanyag- és energiaköltségek terhelnek. Mivel azonban Európa elrendelte, hogy 2035 után nem lehet majd belsőégésű (benzin- vagy dízelmotorral hajtott) új autókat értékesíteni, az irányváltás már nem lehetséges. Így az ökodiktátumnak való megfelelés érdekében az embereket feláldozzák. A környezet megmentése érdekében (valójában ez a meggyőződés) az európai GDP közel 8%-át kitevő autóipart megnyomorítják.

A költséges elektromos meghajtásra való áttérés negatív következményei a német multinacionális vállalatot, a ZF Friedrichshafent is érintik, amely a közlekedési ipar számára alkatrészeket gyárt. A világszerte mintegy 165 000 embert foglalkoztató vállalat bejelentette, hogy 12 000 munkahely szűnhet meg. A drámai forgatókönyv ellen tiltakozva szerdán 3000 alkalmazott vonult utcára a dél-németországi Friedrichshafenben, ahol a vállalat székhelye található. „Tudjuk, hogy az elektromos mobilitásra való átállás munkahelyekbe fog kerülni” – ismerte el a multinacionális vállalat a Financial Times cikkében, kifejtve, hogy az elektromos járművek egyes alkatrészei feleannyi munkaerőt igényelnek, mint a belső égésű motorok megfelelői.

Olaszországban sem jobb a helyzet. A Campi Bisenzio-i Gkn-től a trieszti Wärtsilä-ig; a Livornóban működő Continentaltól a modugnói Boschig, a crevalcore-i Magneti Marelli-n keresztül a motorok és autóalkatrészek számos gyárát fenyegeti a bezárás veszélye.

Ebben a vészhelyzetben az olasz kormány többször is kijelentette, hogy ellenzi az energetikai átállással kapcsolatos szélsőségeket. „Ami most történik, az nem más, mint az EU szélsőséges zöld politikájának következménye, amely amellett, hogy környezetvédelmi szempontból hatástalan, mert az olyan nagy szennyezők, mint Kína, továbbra is zavartalanul tevékenykednek, súlyos károkat okoz a vállalatoknak, a munkavállalóknak és a családoknak” – ismételte meg Marco Zanni jobboldali képviselő.