Az AOL-tól a Google-ig: Melyek voltak a legnépszerűbb weboldalak 1993-2022 között
Az elmúlt három évtizedben az internet elképesztő ütemben fejlődött. 1993-ban kevesebb mint 200 weboldal volt elérhető a világhálón. Ha gyorsan előre ugrunk 2022-ig, ez a szám mára már 2 milliárdra nőtt. Az alábbi animációs grafika nagyszerűen összefoglalja az internet fejlődésének történelmi áttekintését, bemutatva a legnépszerűbb weboldalakat az 1993 és 2020 közötti időszakban.
A 90-es évektől a 2000-es évek elejéig: a betárcsázós internet korszaka
Az internet alapköveteit már az 1970-es években lerakták az ARPANET megalkotásával, de a ma ismert, felhasználóközpontú és szélesebb körben elérhető változat csak az 1990-es évek elején jelent meg a betárcsázós internetes modemek megjelenésével.
Az 1990-es években több különböző portál is létezett az internethasználatra, például a Prodigy és a CompuServe, de az AOL hamar a legnépszerűbbé vált.
Az AOL közel egy évtizeden át tartotta első helyét a leglátogatottabb weboldalak rangsorában. Az online portál 2000. júniusára több mint 400 millió havi megtekintést ért el. Összehasonlításképpen ekkoriban világszerte mintegy 413 millió internet-felhasználó volt.
Amikor azonban a szélessávú internet megjelent a piacon, és elavulttá tette a betárcsázós internetet, az AOL elvesztette a vezető szerepét, és egy új weboldal vette át a helyét – a Yahoo.
A 2000-es évek közepe: a Yahoo és Google párharca
Az 1994-ben alapított Yahoo egy webes könyvtárként indult, amelynek eredeti neve a „Jerry és David útmutatója a világhálóhoz” volt. Amikor a cég kezdett felpörögni, a neve Yahoo-ra változott, ami a „Yet Another Hierarchical Officious Oracle” (Még egy hierarchikus, hivatalos orákulum) rövidítése lett.
A Yahoo gyorsan növekedett, és a 2000-es évek elejére az internet legnépszerűbb weboldalává vált. Több éven keresztül megőrizte első helyét, például 2004. áprilisában a Yahoo-t havi 5,6 milliárd felhasználó kereste fel.
A Google azonban szorosan a nyomában volt. Az 1998-ban alapított Google egyszerűbb és hatékonyabb keresőmotorként indult, és a weboldal gyorsan teret nyert.
Érdekesség, hogy a 2000-es évek elején a Google volt a Yahoo alapértelmezett keresőmotorja, amíg a Yahoo 2004-ben le nem állította a Google-t, hogy saját keresőmotor-technológiáját használhassa.
A következő néhány évben a Google és a Yahoo keményen versenyzett egymással, és mindkét név felváltva vezette a legnépszerűbb weboldalak listáját. Aztán a 2010-es években a Yahoo pályája egy sor elszalasztott lehetőség és sikertelen lépés után kezdett lefelé ívelni.
Ez bebetonozta a Google helyét a csúcson, és a weboldal a 2022. januári adatok alapján még mindig a legnépszerűbb weboldal.
A 2000-es évek vége: A közösségi média elhozza az internet következő korszakát
Bár a Google közel két évtizede tartja már a vezető helyét, érdemes kiemelni az olyan közösségi médiaplatformok megjelenését, mint a YouTube és a Facebook.
A YouTube és a Facebook természetesen nem az első közösségi médiaplatformok voltak, amelyek teret nyertek. A MySpace már 2007-ben is sikeres volt – egy időben a harmadik legnépszerűbb weboldal volt a világhálón.
A YouTube és a Facebook azonban új korszakot jelentett a közösségi médiaplatformok számára, részben a tökéletes időzítésük miatt. Mindkét platform nagyjából akkor lépett a színpadra, amikor az okostelefon innovációk a feje tetejére állították a mobiltelefon iparágat. Az iPhone dizájnja és az App Store 2008-as bevezetése minden eddiginél könnyebbé tette az internethez való hozzáférést a mobilkészüléken keresztül.
2022. januárjában a YouTube és a Facebook még mindig a második és a harmadik leglátogatottabb weboldal az interneten.