Elég az autók érintőképernyőjéből, fizikai gombok kellenek a biztonságos vezetéshez
Az Euro NCAP 2026-ban új tesztelési szabályokat vezet be, amelyek szerint a legmagasabb biztonsági pontszám eléréséhez a járműveknek fizikai kezelőszervekkel kell rendelkezniük.
Az európai autók biztonságával foglalkozó szervezet, az Euro NCAP arra ösztönzi a gyártókat, hogy a biztonságosabb vezetés érdekében ne használjanak érintőképernyőket olyan alapvető funkciókhoz, mint az irányjelzők és az ablaktörlők. Amint arról a Times beszámolt, az NCAP 2026 januárjától új szabályokat vezet be, amelyek értelmében az általa értékelt járműveknek fizikai kezelőszervekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy megkapják a maximális, ötcsillagos biztonsági minősítést.
Annak ellenére, hogy az Euro NCAP-nél való tesztelés önkéntes, több uniós kormány széles körben támogatja, emellett pedig olyan vállalatok, mint a Tesla, a Volvo, a VW és a BMW az ötcsillagos pontszámokat arra használják, hogy a potenciális vásárlók előtt dicsekedjenek járműveik biztonságával.
„Az érintőképernyők túlzott használata az egész iparágra kiterjedő probléma, mivel szinte minden autógyártó a központi érintőképernyőkre helyezi át a legfontosabb kezelőszerveket, ami arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a szemüket az útról, ez pedig növeli a figyelemeltereléssel járó balesetek kockázatát.” – mondta Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója a Timesnak.
Ezért erőltetik az érintőképernyőket az autógyártók
Egyes gyártók, mint például a Tesla és a Volkswagen, már a legalapvetőbb funkcióknál is érintőképernyős kezelőfelületet használnak. És bár az ilyen funkciókkal kapcsolatos panaszokból nincs hiány, a gyártók továbbra is az érintőképernyős felületeket erőltetik, mivel ezek előállítása költséghatékonyabb, mint a fizikai gomboké.
Az Euro NCAP biztonsági irányelvei egyébként nem jelentenek jogi követelményt, azonban az autógyártók meglehetősen komolyan veszik a biztonsági értékeléseket, így az ilyen értékelések során a pontlevonás kockázatát valószínűleg figyelembe fogják venni.
„Mivel a projekt még folyamatban van, még nem véglegesítettük az értékelési eljárást.” – mondta Avery. „Szándékunk azonban az, hogy az új követelményeket 2026-ban az elmondottaknak megfelelően elfogadjuk, a járműgyártók pedig tisztában vannak a kezdeményezéssel, és támogatják azt.”