Mérföldkő a repülés történetében: átlépte a hanghatárt egy polgári repülőgép (Videó)

Az XB-1 az első polgári repülőgép lett, amely szuperszonikus sebességet ért el az Egyesült Államok szárazföldi része felett.

A Boom Supersonic január 28-án történelmet írt, amikor az XB-1 típusú gépe először törte át a hanghatárt. A Boom Supersonic vezető tesztpilótája, Tristan „Geppetto” Brandenburg a forradalmi repülőgéppel a kaliforniai Mojave légibázisról szállt fel. A felszállást követő 12. percben a tesztrepülőgép mintegy 35 000 láb (10 668 méter) magasságban túllépte a Mach 1 sebességet, azaz a hangsebességet. Az XB-1-es ezzel az első polgári repülőgép, amely szuperszonikus sebességgel repült az Egyesült Államok szárazföldi része felett.

„Ez a repülőgép valóban rendelkezik az alaptechnológiák nagy részével, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy továbblépjünk és megépítsünk egy kereskedelmi szuperszonikus utasszállítót, amely tömegek számára lesz elérhető” – mondta Greg Krauland, a Boom tanácsadója és korábbi főmérnöke.

Egyedi futóművel landolt az XB-1-es

Az XB-1 további két alkalommal, a repülés 17. és 22. percében váltott szuperszonikus sebességre, hogy a pilóták tesztelhessék a repülőgép kezelhetőségét a hangsebességnél gyorsabb repülés közben.

„Egyszerűen elképesztően izgatott vagyok, hogy milyen jól sikerült” – mondta Krauland az élő közvetítés során.

A repülést két különböző repülőgép filmezte és kísérte: egy Dassault Mirage F1 vadászgép és egy Northrop T-38 Talon – ugyanaz a repülőgép, amelyet a NASA az űrhajósok kiképzésére használ. Érdemes megjegyezni, hogy a T-38-as egy Starlink Mini egységgel rendelkezett, így az XB-1-es repüléséről elképesztő minőségű élő videót lehetett közvetíteni.

XB-1 hangsebesség átlépése

Az XB-1 (elöl) és a T-38 (hátul)

A Boom Supersonic repülőgépe egyébként nagyjából 30 perccel a felszállás után landolt a kifejezetten erre a repülőgépre tervezett, egyedi fejlesztésű futómű segítségével.

Szuperszonikus utasszállítót fog piacra dobni a Boom Supersonic

Az XB-1-es egy technológiai demonstrátor, ami azt jelenti, hogy a Boom Supersonic azért teszteli, hogy élesben is megvizsgálja a sugárhajtómű működését és alrendszereit. A vállalat célja ugyanis, hogy megépítse és piacra dobja az Overture-t, egy szuperszonikus utasszállító repülőgépet.

Az Overture a tervek szerint egy 64-80 férőhelyes szuperszonikus gép lesz, amely a Concorde óta az első, hangsebességnél gyorsabban repülő utasszállító lehet.

XB-1 hangsebesség átlépése

Illusztráció az Overture-ről

A coloradói székhelyű Boom Supersonicnak már több mint 100 megrendelése van az Overture-re több nagy légitársaságtól is, így például az American Airlines-tól és a United-től is. A vállalat azt reméli az új modelltől, hogy a segítségével felére csökkenhetnek a megszokott repülési idők.