Átlagosan többszázezer forintot költünk streamingre évente

Az előfizetéses szolgáltatások elterjedése folyamatos és kiszámítható bevételforrást jelentenek a vállalatok számára. A havidíjas rendszerek a fogyasztók számára is előnyösek, hiszen nem kell egyszerre nagy összeget kifizetni egy termékért vagy szolgáltatásért.

Ugyanakkor kisebb utánaszámolást követően rájöhetünk, a SaaS modellekhez hasonlóan most már előfizetéseinkkel havonta többszázezer forintot adunk ki a streaming szolgáltatásokra. Kérdés az, megér-e ennyi pénzt a folyamatos hozzáférés és a kényelem.

Az előfizetési modell sikere

A szoftveriparban kifejlesztett SaaS, vagyis Software as a Service modell, a felhasználó mindig a legfrissebb, legjobb verzióban részesül külön díjfizetés nélkül. A digitális világban a fogyasztók megszokhatták a folyamatos hozzáférést, a kényelmet és az azonnali használatot. Az előfizetéses modellek ezt a kényelmet biztosítják úgy, hogy hosszú távú kapcsolatot hoznak létre a szolgáltató és a fogyasztó között.

A vállalatok a modellnek köszönhetően jobban megismerhetik ügyfeleik szokásait és preferenciáit, ami lehetővé teszi egy személyre szabott élmény értékesítését. Az üzleti szempontból jobban tervezhető, stabilabb növekedést teremtő modell a fogyasztók számára is rendkívül kényelmes lehet, hiszen nincs szükség arra, hogy egy nagyobb, egyösszegű kiadást kelljen eszközölni.

A fogyasztók a kisebb költségeknek hála kipróbálhatnak egyszerre több szolgáltatást is, és könnyen lemondhatják azokat, ha nincs rá szükség rájuk. A zenehallgatás, a filmnézés, a szoftverhasználat olyan szolgáltatások, melyek a mindennapjaink szerves részét képezik, ugyanakkor ezek a kis összegek egyszer összeadódnak.

Az előfizetés költsége

Az elmúlt években a streaming szolgáltatások hatalmas növekedése olyan dinamikát teremtett, ahol több előfizetésre van szükség a kívánt tartalmak eléréséhez. A mozik beköltözése a nappalinkba és a piac felaprózása szükségessé tette, hogy egyszerre több előfizetéssel is rendelkezzünk.

A tévéműsorokon és filmeken kívül már az edzésre, a főzésre és az oktatásra is különböző szolgáltatásokat veszünk igénybe. Ennek következtében egy átlagos amerikai 4,5 előfizetéssel rendelkezik, amiért cserébe évente átlagosan 924 dollárt, vagyis 330 ezer forintot fizet ki.

„Az előfizetési fáradtság már egy ideje valóság.” – mondta Dan Goman, az Ateliere Creative Technologies vezérigazgatója és alapítója

Az all-inclusive prémium előfizetések költsége az öt legnépszerűbb streaming szolgáltatásnyújtónál nagyjából havi 150 dollárt tesznek ki. Ebbe beletartozik a Netflix, a Disney+, a Discovery+, a Paramount+ és az Amazon Prime Video.

„A jó hír, hogy nagyon sok lehetőség áll rendelkezésre. Miközben a streaming szolgáltatások növelték a költségeket, bővítették a hozzáférési szinteket, és kisebb csomagokat vezettek be a megtakarítás érdekében. Az olyan cégek, mint a Netflix, átgondoltan integrálták a hirdetéseket anélkül, hogy túlzottan behatolnának az ügyfelek életébe.” – egészítette ki Goman

Megoldás a túlfizetés ellen

Természetesen a streamingnek nem kell olyan drágának lennie, mivel számos TV biztosít streaming szolgáltatást is Amerikában és Európában egyaránt. A mobiltelefon-előfizetésekhez választható Netflix vagy Max előfizetés mellett a Telekom és a Vodafone is kínál személyre szabható kínálatot, míg a tengerentúlon a Hulu kínál hasonló csomagokat.

A kábeltévé megkerülhetetlensége Európában továbbra is fennáll. Míg a fiatalabb generációk előszeretettel váltanak a streamingre, addig az idősebb, nyelvet nem beszélő felhasználók kénytelenek a kábeltévénél maradni, mivel csak itt találnak számukra megszokott és érthető tartalmakat.

A sportcsatornák jelenléte a másik megkerülhetetlen kérdés. A Netflix felfedezte, mekkora érdeklődés van az élő sportesemények iránt, és beépítette kínálatába az NFL legfontosabb mérkőzéseit. Ennek ellenére, Európában a hagyományos sportok, mint például a labdarúgás és a kézilabda még mindig a televízióban érhetők el a legegyszerűbben. Néhány sportcsapat kísérletezik saját mérkőzéseit saját applikációba átvinni, ugyanakkor a 2024-es párizsi olimpia Max-on történő közvetítésén kívül nem sok eseményt ültettek át a streamingbe.

Bárhogyan is alakul a jövő, érdemes utánaszámolni, hogy mire és mennyit adunk ki.