A hatóságok vizsgálatot indítottak a Google anyagvállalatának önvezető autója miatt
Az önvezető autók fejlesztése és kutatása az 1920-as évekre vezethető vissza, ugyanakkor a modern önvezető autók korszaka a 2000-res években kezdett fellendülni. Az első projektet a Google anyavállalata, az Alphabet Inc. által birtokolt Waymo jelentette be, melynek célja az autonóm járművek fejlesztése és tesztelése volt. A 2010-es években több nagy autógyártó, többek között a Tesla, a Ford és az Uber is csatlakozott a kezdeményezéshez.
2024-re számos film és dokumentáció készült a szuverén gépjárművek teljesítményéről és kockázatáról, most azonban az autóbiztonsági hatóságok vizsgálatot indítottak a Waymo viselkedése miatt.
Vizsgálat indult a Waymo autói miatt
A Waymo önvezető autók fejlesztésével foglalkozó technológiai vállalatot a Google anyavállalata, az Alphabet Inc. indította el. A projekt célja egy autonóm járműfejlesztés volt, mely képes önálló közlekedésre emberi beavatkozás nélkül. A cég vezetője, John Krafcik szerint a Waymo technológiája a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás legújabb fejlesztéseit használja fel a biztonság és hatékonyság fokozására a közlekedésben.
Más véleményen van az Egyesült Államok autóbiztonsági hatósága, mely közölte, hogy vizsgálatot indít a Waymo teljesítményével kapcsolatban. A bejelentések szerint a vezető nélküli taxi olyan vezetési viselkedést mutatott, mely potenciálisan megsértette a közlekedésbiztonsági törvényeket. Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóság közlése szerint a 444 Waymo-járművekkel kapcsolatban 22 bejelentés érkezett, melyekből 17 ütközés történt. A hivatal szerint az esetek egy részében az automatizált vezetési rendszerek nem engedelmeskedtek a vezérlőberendezéseknek, néhány baleset pedig röviddel azután történt, hogy a vezérlőberendezések „váratlan viselkedést” tanúsítottak a KRESZ szabályrendszerével kapcsolatban.
Rövid adatbázis, kevés minta
A Tesla ugyancsak az önvezető autók tesztelésével foglalatoskodik az elmúlt években, ugyanakkor a több milliárd megtett kilométer jelentősen nagyobb adathalmazt szolgáltat, mint a nagyjából 600 fős flottával rendelkező Waymo útinaplója. Habár startup 2020 óta szeli Phoenix utcáit, Los Angeles területén pedig ingyenes utakat biztos a felhasználók számára, a minta rendkívül alacsony. Azáltal, hogy a Waymo által használt LIDAR technológia rendkívül drága és összetett, a közel 3000 alkalmazottal rendelkező cég nem képes ugyanolyan körülmények között „tesztelni”, mint például a Tesla, mely az elektromos autózás vezető képviselője.
Az úti viszonyok változásához való alkalmazkodását nehezíti továbbá a Waymo HD-térképekre való támaszkodása, mely a hatékony működéshez nagy felbontású útitervvel kell rendelkezzen. Az útszakaszokat folyamatosan frissíteni kell, a nem szkennelt területek pedig jelentős kihívásokat rejtenek az önvezető autó számára, mely kockázatot nem biztos, hogy bármelyik utas vállalná.
Potenciál az önvezető autózásban
Annak ellenére, hogy a Waymo nem uralja az önvezető autók iparát, jelentős részesedéssel rendelkezik a városi telekocsizás iparában. A Waymo és a tágabb értelemben vett autonóm vezetési ágazat kétség kínál a jövő egyik bizonytalan, ugyanakkor dinamikus ipara lehet. A céget egyébként 2018-ban a Morgan Stanley 175 milliárd dollárra értékelte, mely egy szűk tízéves vállalat esetében rendkívül ígéretesnek tűnik. A COVID-19 járvány kezdetére a cég értéke visszaesett 30 milliárd dollárra, most pedig az UpMarket adatai alapján nagyjából 51 milliárd dollárt ér.
A Waymo IPO-ja egyelőre várat magára, ha pedig piacra lépne a vállalat, az az év egyik legnagyobb dobása lehetne a részvénypiacon. A cég 2019-ben 5,5 milliárd dolláros tőkeinjekción esett át, melyben többek között a Fidelity Management and Research és a T. Rowe Price is részt vett. Az UpMarket adatai alapján a cég jelenlegi értéke a beszámolói alapján nagyjából 51,5 milliárd dollárra tehető, mely 205,60 dolláros részvény-fair value-t jelentene. A cég részvényei nem kereskedhetők nyilvánosan, legutóbb 2024 februárjában 60 dollár körül kereskedtek velük.