A Ford az autóival fogja figyelni és jelenteni a gyorshajtást

Azok számára, akik szeretnek gyorsabban menni, mint a megengedett sebességhatár, előbb-utóbb biztos egyre nehezebbé válik az élet. A hatalmas mennyiségű traffipax mellett egyre jobban érik az, hogy maguk az autók fogják megakadályozni a gyorshajtást. Vagy ami rosszabb, jelenteni a gyorshajtást, ahogy az most a Ford esetében felmerült. Ugyanis a cég olyan rendszert akar szabadalmaztatni, amely automatikusan jelentené a gyorshajtókat a rendőröknek. Amennyiben jóváhagyást kap a vállalat, a jövőbeni járműveik kamerái a rendőrséget is segíteni fogják. Mondjuk felmerül a kérdés, hogy ez mennyire tisztességes és egyáltalán, van-e ehhez joga a cégnek.

Még nem biztos, hogy megvalósul a Ford ijesztő szabadalma

Az amerikai Szabadalmi és Védjegyhivatal július 18-án tette közzé a Ford szabadalmi bejelentését, amelynek címe „Rendszerek és módszerek a sebességtúllépések észlelésére”. A szabadalom szerint a rendszer a Ford autókon elhelyezett érzékelők segítségével észlelné a sebességhatárt túllépő más járműveket. A Ford azt állítja, hogy az autók gyorshajtók elleni harcra való felhasználása megkönnyítené a rendőrök dolgát, mivel nem nekik kellene azonosítani a gyorshajtókat. És ezt a technológiát az önvezető autókba is be lehetne építeni, így azok is elvégezhetnék a rendőrség helyett a feladatot. Ha a rendszer gyorshajtáson kapna egy autót, aktiválná a kamerákat, hogy képeket készítsen, majd a képeket, GPS-adatokat és egyebeket elküldené a rendőrségnek. A rendőrség ezután döntene arról, hogy üldözni kell-e az autót, vagy bármilyen intézkedést kell-e tenni. De fontos megjegyezni, hogy ez csak egy szabadalmi kérelem, és még ha jóvá is hagyják, a Ford lehet, hogy sosem fogja megvalósítani. De az is lehet, hogy a Ford a rendőrségi járművekbe szeretne ilyen technológiát építeni.

Viszont ha tovább gondoljuk, az egész ötlet komoly kérdéseket vet fel a biztonsággal, a jogszerűséggel és egyáltalán, a jogossággal kapcsolatban. Emberek már találtak engedély nélküli GPS-nyomkövetőket az autóikban korábban, de hackerek kezébe kerültek egyes autótulajdonosok személyes adatai is. A biztosítótársaságok pedig a járművezetők tudta nélkül rögzített viselkedés alapján emelték a gépjárművezetők biztosítási díjait. Nem csoda, hogy a közösségi média és a fórumok forronganak. A kapcsolódó reddites témának rengeteg hozzászólója van és hát nem kell nagyon kiemelni, hogy a többség kritikusan vagy komikusan közelíti meg a szabadalmat. Egyesek már vizionálnak előfizetéses szolgáltatásokat is, amikor a célba megérkezéskor borravalót kell fizetni. Persze a felháborodóknak tisztában kell lenni azzal, hogy már nagyon régóta van a legtöbb autóban eseményadat-rögzítő (EDR) azaz fekete doboz. Ezt a nyomozók vagy biztosítótársaságok használhatják fel egy baleset okainak meghatározására. Olyan adatokat rögzít, mint a fékhasználat, a gázpedál állás vagy éppen a biztonsági öv használata.