A Xiaomi 8700 eurót veszít minden egyes eladott autóján, ráadásul szándékosan
Az elektronikai szektorból jól ismert Xiaomi belevágott az autógyártásba: az SU7-es modellel debütált az ágazatban. Egy felső kategóriás elektromos autóról van szó, amit azonban rendkívül kedvező áron értékesítenek. A kínai óriás ezzel a húzással 8700 eurót veszít minden egyes eladott darabon; ez a furcsa árképzés azonban egy pontosan kidolgozott terv része.
A kínai okostelefon-óriás Xiaomi autóipari debütálása sikeres volt, viszont nem gazdasági szempontból. Az első elektromos autójának piacra dobását követő napokban már több mint 100 ezer megrendelést kapott a Xiaomi SU7-re (amelyből az első becslések szerint évente legfeljebb 150 ezer darabot tudnak előállítani). Az autó jelenleg csak Kínában kapható.
A felső kategóriás elektromos autó terveit a Porsche Taycan inspirálta és a Tesla Model 3-mal versenyez, és szinte berobbant az autóipar világába, különösen az elképesztően alacsony, mindössze 27.700 eurós eladási ára miatt. Az ár nemcsak jelentősen alacsonyabb a versenytársakénál, hanem még a gyártás költségeinél is alacsonyabb: a Citi Research elemzése szerint a Xiaomi 8700 eurót veszít minden egyes eladott darabon.
Több mint egy milliárd eurós veszteség egy év alatt
Eszerint tehát, ha az első évben mind a 150 ezer előállítható SU7-es egységet sikerül eladni, a Xiaomi összesen 1,3 milliárd eurót bukik majd. Ez az első látásra őrült húzás valójában egy alaposan megfontolt stratégia része.
Az, hogy a gyártási költségeknél alacsonyabb áron dobták piacra az autót, nem fogja a padlóra vinni a Xiaomit: a cég más részlegei által az elmúlt években generált jelentős bevételek (csak 2023-ban a nyereség meghaladta a 600 millió eurót) és az 1,28 millió euró beruházás, amelyet az új autóipari részleg finanszírozására fordítottak, gond nélkül fedezi a SU7 értékesítéséből származó veszteségeket.
Ezért adja ilyen olcsón első autóját a Xiaomi
Marad tehát a kérdés: miért választott a Xiaomi veszteséges árazási politikát az autóipari debütálásakor? A kínai óriás célja, hogy rövid időn belül a világ öt legnagyobb autógyártójának egyikévé váljon, és kihívja az elektromos autók világpiaci vezetőjét, a Teslát (nem véletlen, hogy az SU7 ára jelentősen alacsonyabb, mint a Tesla legolcsóbb modellje, a Model 3). Ezt erősíti meg a Reuters hírügynökség is, amely szerint a Xiaomi hajlandó veszteségesen működni, ha ez segíti őt abban, hogy gyorsan elérje a piacra lépéssel kitűzött céljait és legyőzze a versenytársakat.