A Tesla 25 ezer dolláros új modellje hozza el az olajkorszak alkonyát

Múlt héten rendezték meg a Tesla Battery Day-t, bár nem sikerült úgy, ahogy mindenki várta. A Tesla részvények az esemény után közel 10%-ot estek. A csalódottság abból fakadt, hogy elmaradt a ‘millió kilométeres akkumulátor‘ bejelentése. A befektetői közösség ugyanis nagyon várta ezt a forradalmi hírt, amely áttörést hozhatna az elektromos autók akkumulátor kapacitásában. Azonban mégis volt az eseménynek egy nagyon fontos üzenete, amit lehet úgyis értelmezni, hogy a tradicionális autóipar koporsójába beverték az utolsó szöget.

Elon Musk prezentációjának ugyanis egyik legfontosabb mondanivalója az volt, hogy az akkumulátor technológia fejlődése a következő években a költségek 56%-os csökkenését is elhozhatja. Ez egyúttal elvezet a 25.000 dolláros Tesla modellekig önvezető funkcióval. Musktól szokatlanul most nem nevezett meg egy dátumot sem, hogy mikor kerülhetnek piacra ezek a modellek. De lehet a sorok között olvasni.

Az este másik nagy meglepetése, hogy Musk törölte a Model Y Standard Range verzióját, ugyanis szerinte a 250 mérföldes hatótávolság nagyon kevés, és ma már elvárható a 300 mérföldnyi kapacitás. Ebből arra lehet következtetni, hogy a 25.000 dolláros modell is legalább 300 mérföldes hatótávolsággal gördül le a gyártósorról. Abban is biztosak lehetünk, hogy nem lesz lassú az új modell, mert olyan nincs, hogy lassú Tesla. A 100 km/órára gyorsulás 6 másodperc alatt várható. Arról is megjelentek hírek az elmúlt hónapokban, hogy a Tesla egy új kisebb hatchback modellt is tervez.
Tesla

Tesla vs. hagyományos autó

A 25 ezer dolláros árcédula azért nem tűnik annyira attraktívnak. AZ USA-ban egy benzin motoros Toyota Corollát már 20 ezer dollár környéken meg lehet kapni. De valószínűleg az új modell nem ezt a piaci szegmenst célozza meg. Kiindulva a Tesla Model 3 marketingjéből és 40.000 dolláros árából, az a modell is egyértelműen a BMW 3-as széria fémjelezte luxus szegmenssel versenyzik.
Lehet, hogy új modellt a méltán közkedvelt európai zászlósvivő VW Golffal akarják összeereszteni, aminek az ára 23.000 dollár körül alakul az USA-ban.

Felmerülhet még választási faktorként, hogy a belsőégésű motorokkal ellentétben a 300 mérföldnyi hatótávolság még mindig kevéske. De 2-3 éven belül a töltőhálózat annyira kiépített lesz, hogy nem kell megtervezni minden utunkat méterre pontosan, mert úton-útfélen gyorstöltők sorakoznak majd. Ha sikerül a hatótávolság problémáján túllépni, akkor karbantartás szempontjából az elektromos autókra nagyságrendekkel kevesebbet kell költeni, mert sokkal kevesebb alkatrészből épülnek fel. Így ha az elektromos autók és a belsőégésű motors autók teljes élettartamát vizsgáljuk, akkor a vételár alapvetően megegyezik, a karbantartás költsége az elektromos autóknak sokkal alacsonyabb, így már csak az ‘üzemanyag’ költsége marad. A benzin és a dízel literjének az ára az elmúlt években stagnált a 1.4-1.7 dolláros sávban. A villamos áram egységköltsége számottevően alacsonyabb, így összességében azt mondhatjuk, hogy ‘tankolni’ sokkal kevesebb pénzből lehet a Tesla modelleket.

A végére tehát nem marad más csak az, hogy kijelentsük. Ha megjelenik a 25.000 dolláros Tesla modell, azzal belépünk az olajkorszak alkonyába.