A Temu és a Shein meghódította Európát, az Amazonnál foghatják a fejüket
A nagy európai e-kereskedelmi cégek valósággal szenvednek a „feltörekvő kínai márkák” térnyerésétől, olyannyira, hogy tavaly 18%-kal visszaesett a forgalmuk. A tempót most a Shein és a Temu diktálja, amelyek jelenleg elképesztő népszerűségnek örvendhetnek a kontinensen.
A Temu és a Shein európai felemelkedése
A Shein és a Temu komoly kihívást jelentenek európai riválisaiknak, köztük elsősorban az Amazonnak, a Zalandónak vagy az Ikeának, nem is beszélve a gyors divat spanyol óriásáról, az Inditexről. A kínaiak újraírják a játékszabályokat, próbára téve ezzel nyugati versenytársaik ellenálló képességét. A Cross-Border Commerce Europe tanulmánya szerint az európai e-kereskedelmi szektor 500 vezető szereplője nehéz éven van túl a Shein és Temu által diktált erős verseny miatt, amely 2023-ban jelentős, 18%-os csökkenést eredményezett a határokon átnyúló eladásokban.
A gyors divat területén a Shein felülmúlta az olyan hagyományos vezetőket, mint az Inditex és az H&M, és tavaly több mint 1,5 millió modellt dobott piacra, ami messze meghaladta a Zara elérhető árú divatáru-kínálatát.
A Shein 2008-ban alakult, alapítója Chris Xu vállalkozó, aki kezdetben esküvői ruhákat árult ZZKKO márkanévvel. Ezután átalakult Sheinside-dá, majd Shein néven érte el mostani arculatát. A New York-i tőzsdén való jegyzés szándékával a tervek szerint az IPO értéke elérheti a 90 milliárd dollárt, ami rekordot jelentene a divatiparban. 2021-ben a Shein alkalmazás letöltései még meg is haladták az Amazonét több európai országban is.
Az elmúlt évben azonban a Shein mellett az élre tört egy másik új e-kereskedelmi alkalmazás is, a Temu. Európában a felemelkedés látványos volt: a tavaly áprilisi indulása óta rekordot rekordra halmozott. Franciaországban és Olaszországban például majdnem nyolc százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a tíz legnagyobb többkategóriás kiskereskedő között, a Sensor Tower kutatása szerint pedig az alkalmazásra regisztrált felhasználók hetente átlagosan huszonhárom percet töltenek az alkalmazásban, szemben az Ebay huszonkettő és az Amazon tizennyolc percével. A Temu sikerének titka? Filléres árak és egy ultra-agresszív hirdetési stratégia, amely a közösségi médián keresztül bombázza a felhasználóit.
Az Amazonnál nincs nagy öröm
De miközben a Temu és a Shein egymással csatározik az árak és az ingyenes kiszállítás tekintetében (a nemzetközi szállítmányok naponta meghaladják a kilencezer tonnát) az Amazon joggal aggódhat, hogy elveszíti vezető szerepét azokon a területeken, amelyekre eddigi sikerét alapozta, és profitmargói egyre csökkennek. Annak ellenére ugyanis, hogy a vállalat több mint másfél millió alkalmazottal rendelkezik és diverzifikálódott a felhőszámítástechnika és a kapcsolódási szolgáltatások terén, a Temu és a Shein felemelkedése veszélyeztetheti az Amazon pozícióját Európában és az Egyesült Államokban egyaránt.
Az utóbbi piacot különösen sújtotta a Temu tengerentúli terjeszkedése, beleértve a dollármilliárdos nagyságrendű reklámkampányát, melynek részét képezte egy Super Bowl alatti reklámszpot is, és összességében a Meta platformjainak egyik fő hirdetőjévé vált. 2022 szeptemberi indulása óta az Egyesült Államokban a havi felhasználók száma 2023 nyaráig meghaladta az 50 milliót, míg a Shein felhasználói bázisa 20,9 millióról több mint 26 millióra nőtt. Eközben az Amazon felhasználóinak száma 69,6 millióról 67 millióra csökkent.
Emellett az Apple legtöbbet letöltött alkalmazásokról kiadott ranglistái szerint 2023-ban az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Németországban is a Temu volt a legtöbbet letöltött alkalmazás.
Ehhez képest a Sheinnek jelenleg több mint 45 millió havi aktív felhasználója van az EU-ban, ezért az Európai Bizottság a platform nagyságára való tekintettel intézkedést kért a fogyasztóvédelmi szabályok betartásának biztosítása érdekében. Azonban a méret és az antitröszt hatóságok lassú cselekvése miatt az Amazon egyelőre érinthetetlennek tűnik a kínai platformokkal szemben.