A Stellantis autógyár a piac összeomlására figyelmeztet
Az egyik legnagyobb autógyártó vállalatcsoport, a Stellantis arra figyelmeztet, hogy ha nem csökkennek drasztikusan az elektromos autók árai, annak fatális következményei lesznek.
Miközben az Európai Unió a környezet megmentésén dolgozik, az autóipar aggódik az EU döntése miatt, miszerint 2035-től nem lehet majd belső égésű motorral rendelkező új autót értékesíteni. Az egyik legnagyobb európai autógyártó, a Stellantis arra figyelmeztet, hogy ha az elektromos gépkocsik nem lesznek olcsóbbak, akkor az iparág halálra van ítélve.
A Bloomberg/MSN új jelentése szerint a vállalat 2030-ig 40%-kal kívánja csökkenteni az elektromos autók gyártási költségeit.
Arnaud Deboeuf gyártási vezérigazgató szerdán azt mondta, hogy „a piac össze fog omlani, ha az elektromos járművek nem lesznek olcsóbbak. Ez egy nagy kihívás.”
A Stellantis igyekszik lépést tartani a megnövekedett kormányzati szabályozással – több mint 75 teljesen elektromos járműmodell bevezetésén dolgozik ebben az évtizedben, és számos francia autógyárát átalakítja, hogy kizárólag elektromos járműveket gyártson. A vállalat emellett 5 akkumulátorgyár fejlesztésén munkálkodik Észak-Amerikában és Európában, azzal a céllal, hogy 2030-ra 400 gigawattórányi cellát állítson elő. A Fiatok és Peugeot-k gyártója azt tervezi, hogy egyes alkatrészeket házon belül gyárt, és nyomást gyakorol a beszállítókra is, hogy csökkentsék termékeik árát. Emellett úgy tűnik, hogy elbocsátásokkal is próbálja mérsékelni a kiadásait.
Nincs elég nyersanyag, az EU döntéshozóit ez azonban nem érdekli
Az elektromos autók árai azonban nem csökkennek, hanem épp fordítva: emelkednek. A Tesla például az elmúlt hónapban járművenként mintegy 6000 dollárral emelte az árait. A Ford is hasonló lépéseket tett. Az áremelést mindkét vállalat azzal magyarázta, hogy nehézkes a nyersanyag beszerzése, hiány van belőlük, ezért kénytelenek voltak a piachoz igazodni.
Carlos Tavares vezérigazgató szerint az Európai Unió döntéshozói a jelek szerint „nem törődnek azzal, hogy az autógyártók rendelkeznek-e a szükséges nyersanyagokkal ahhoz, hogy képesek legyenek egy ilyen óriási változást követni.”
A 2024 és 2027 között megnövekedett akkumulátor-kereslet az ázsiai gyártóknak kedvez mondta, és veszélyezteti a nyugati termelést.
Közben a vállalat azt is kijelentette, hogy az orosz-ukrán konfliktussal és a globális inflációval összefüggő növekvő energiaárak miatt vizsgálják a saját villamosenergia termelést. „Jelentős területeink vannak, ahol napelemeket tudnánk elhelyezni” – nyilatkozta Tavares.