A Starbucks berobban az NFT piacra
Lassan már nem marad olyan nagyvállalat, amely ne szállna be valamilyen módon a metaverzumba. A giga cégek olyan ütemben özönlenek be a virtuális világba, mintha legalábbis valaki ingyen csokit osztogatna. Ugyan virtuális ingyen csoki (még) nincs, ám a metaverzum egy végtelen nagy és kiaknázatlan piac. Az egyik nemzetközi bankóriás, a Citi szerint 2030-ra a metaverzum forgalma 8 és 13 billió(!) dollár között lesz majd.
Jön a virtuális kávé
Howard Schultz, a Starbucks alapítója, idén áprilisban ismét elfoglalta a cég vezérigazgatói székét. A milliárdos üzletember egyből bele is csapott a lecsóba, és több nagyszabású reformot is bejelentett. Ezek egyike volt az, hogy a cég még az idén beszáll az NFT üzletbe. A bejelentés ugyan meglepte a nyílt fórum résztvevőit, de jobban belegondolva nem egy légből kapott elképzelés.
Valódi gyűjteményből virtuális kincsek
Schultz kifejtette, hogy az NFT-k piaca még mindig a fejlődés szakaszában van, és számtalan cég, influenszer, és híresség dolgozik azon nap mint nap, hogy beindítsa saját NFT vállalkozását. Velük szemben azonban a Starbucks egy olyan hatalmas céges hagyatékkal rendelkezik, amivel egyetlen digitális művész se képes versenyezni. A cég ugyanis nem csak kávét árul, hanem a saját márkanév alatt kiegészítő termékeket és gyűjthető kollekciókat is. Mivel a cég több mint 50 éves múltra tekint vissza, ez a gyűjtemény egy kincsesbányával ér fel. Ha a Starbucks csak ezeket a tárgyakat konvertálja NFT formába már úgy is egy akkora digitális kollekciót képes létrehozni, amivel a világ eddigi legnagyobb NFT piacát alapíthatja meg.
Összeállhatnak a nagyok
Azt még nem tudni, hogy ezt a digitális vagyont milyen platformon hozza majd forgalomba a Starbucks. Felmerült annak a lehetősége, hogy más nagyvállalatokkal társulva indítanak majd egy új piacot. A Coca-Cola, a Budweiser, vagy a Pepsi-Cola mind ideális partner lenne ebben, hiszen mindegyik cég rendszeresen kedveskedik vevőinek limitált kiadású, gyűjteményként forgalomba hozott termékekkel.
A régi és az új találkozása
Ám az is lehetséges, hogy a Starbucks végül az OpenSea-vel lép majd megállapodásra. Noha a legismertebb NFT piac értéke már meghaladta a 13,3 milliárd dollárt, mégis eltörpül a kávé óriás 96,7 milliárd dolláros értéke mellett. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy ezt a méretet az OpenSea a 2017-es indulása óta érte el. Egy ilyen dinamikus fejlődő piac pedig természetes, hogy felkelti a nagyok figyelmét is.