Akinek nem tetszett az olimpiai megnyitó, őt szimplán letiltották

Forr az internet a párizsi olimpiai játékok megnyitóünnepsége miatt. Közösségi médiában,nagy hírportálokon, véleménycikkekben támadják a megnyitót, amely számos technikai probléma és állandó esőzés mellett zajlott le. Az időjárási problémák miatt nehézkes volt a közönség számára az esemény követése, amelyen pedig Lady Gaga és közel 3000 előadőművész igyekezett szórakoztatni a jelenlévőket és a közvetítés követőit. Viszont nem ez váltotta ki a felháborodást, mert azért összességében a szervezők a problémák ellenére igyekeztek a maximumot kihozni a rendezvényből.

A felháborodást az a részben LMBTQ-divatbemutató váltotta ki, amelyet a Szajna fölötti hídon rendeztek. Attól függ, hogy hol nézelődünk az interneten, valahol az egyenlőség nagyszerű példájaként hivatkoznak rá, máshol pedig agresszív támadások érik a bemutatót. A bemutató egy ünnepi összejövetel hangulatát volt hivatott megidézni. Ez a Leonardo da Vinci által megfestett, ikonikus bibliai jelenetet, Az utolsó vacsorát mutatta be, de drag előadók segítségével.

A francia értékekről, például a szabadságról és az egyenlőségről szóló művészi bemutatók sorozatának része volt ez a szegmens. Ebben modellek, divatikonok és transzvesztiták szerepeltek egy ünnepség keretében, amelyhez a Szajna fölött átívelő híd szolgált kifutóként. Elon Musk nemtetszését fejezte ki az X-en, hangsúlyozva, hogy az ábrázolás „rendkívül tiszteletlen a keresztényekkel szemben”. És a keresztény kulturális befolyás vélt hanyatlását siratta, arról írt, hogy a „kereszténység foghíjas lett”.

Masszív cenzúra a kritikákkal szemben

A ceremóniában volt egy jelenet, amelyen egy fakó lovon lovagló lovas szerepelt, aki a Szajna mellett volt látható. Ez a lenyűgöző jelenet is szélesebb körben váltott ki online beszélgetéseket. Az X-en egy felhasználó képet posztolt a lovasról és lovasáról, rámutatva, hogy a kép egy az egyben a Jelenések könyvéből testesíti meg a Halált egy lovon. De rengetegen támadták az eseményt és a bemutatókat, mert sokan a kereszténység és az olimpiai eszme elleni támadást látták a művészi megjelenítésben.

Viszont már nem egyszerű megnézni, hogy mi is történt. Amerre csak a szem ellát, mindenhol a jogtulajdonos általi kérésre eltávolított képeket, videókat találunk, letiltott és törölt posztokat. Ez pedig aztán további vitát váltott ki a felhasználók körében a tisztességes felhasználás határairól, különösen egy nyilvános megtekintésre szánt globális esemény kapcsán. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság egyre agresszívabb álláspontot képvisel a szerzői joggal védett anyagok védelmében. Ez a védelmi magatartás kiterjed a videoklipek és képek jogosulatlan megosztására is. Különösen akkor, ha azokat kritikaként használják a közösségi médiaplatformokon. A kritikusok szerint az ilyen szigorú jogérvényesítés nemcsak a tisztességes felhasználást korlátozza, hanem az olimpiát övező nyilvános vitát is elfojtja.

A tisztességes felhasználás egy olyan jogi doktrína, amely lehetővé teszi a szerzői joggal védett anyagok korlátozott mértékű felhasználását a szerzői jog tulajdonosának engedélye nélkül. Különösen kritika, kommentálás, oktatás és hírközlés céljából. Ez a doktrína támogatja a szabad véleménynyilvánítást azáltal, hogy elismeri, hogy az olyan felhasználások, mint a kritika és a kommentár, új felismeréseket vagy jelentéseket adnak az eredeti művekhez, és ezáltal átalakító jellegűek, így megengedettek.

Maga Elon Musk is reagált a cenzúrára, hangsúlyozva, hogy ez a „DMCA túlbuzgó alkalmazása”. A DMCA az az 1998-as törvény, amelyet a digitális világban a szerzői jogok védelmére terveztek. Lehetővé teszi a szerzői jogtulajdonosok számára, hogy kérjék a szerintük jogaikat sértő tartalmak gyors eltávolítását, anélkül, hogy az intézkedés megtétele előtt bizonyítékot követelnének meg.