A Lufthansa csaknem 18 ezer üresjáratot indít el ezen a télen

Az üresjáratoknak azért kellett felszállniuk, hogy a légitársaság megőrizhesse le- és felszállási jogait a legnagyobb reptereken. A belga kormány most az Európai Bizottsághoz fordul a probléma miatt.
A több ezer Lufthansa üresjárat egyetlen szabály miatt kerül elindításra
A Lufthansa német légitársaság nagyjából 18 ezer majdnem teljesen üres járatot indít el ezen a télen, jelentette a Le Soir belga híroldal. És hogy miért van erre szükség? Mindössze egyetlen ok miatt: hogy fenntarthassák a le- és felszállási jogukat a legnagyobb reptereken.
A pandémia előtti szabály szerint ugyanis ahhoz, hogy ezeket a jogokat fenntartsák az egyes légitársaságok, a tervezett járataik minimum 80%-át teljesíteniük kellett. Amennyiben ez nem történt meg, azt kockáztatták, hogy az összes landolási és felszállási jogukat elveszthették az adott helyszínen; a legforgalmasabb reptereken óriási kereslet volt ezekre a helyekre.
A járvány berobbanása után ez a szabály is módosításra került, és „csak” a tervezett járatok 50%-át kellet biztosan elindítania a társaságoknak. Ez azonban még mindig jóval magasabb járatszámot igényelt, mint amennyit a légitársaságok valóban elindítottak volna a jelentősen megfogyatkozott utazótömeg szükségei szerint. Az eddigi tervek szerint ráadásul ez a minimum szint 2022 márciusától egészen októberig újra emelkedne, egészen 64%-ra.
A Lufthansa üres járatai az egyik szóvivőjük, Boris Ogursky szerint egyetlen esetben sem voltak teljesen üresek, minimális számú utast vagy rakományt mindig szállítottak. A Euronews-nak adott válaszában Ogursky azonban kiemelte, hogy jóval nagyobb flexibilitásra lenne szükség a télen. Ez mind a környezet, mind a légitársaságok szempontjából fontos lenne.
A belga kormány közlekedésért felelős minisztere, Georges Gilkinet most az Európai Bizottsághoz, azon belül is Adina Valean közlekedésügyi felelőshöz fordult. A Lufthansa családjához tartozó Brussels Airlines ugyanis egymaga csaknem 3000 felesleges járatért felelős a fent említett 18 ezer közül.
Gilkinet szerint a jelenlegi szabályok „értelmezhetetlenek” mind gazdasági, mind ökológiai szempontból. A miniszter arra kéri a Bizottságot, hogy tovább lazítsanak a le- és felszállási jogok megtartásához szükséges feltételeken, hogy ezzel is növeljék a légitársaságok flexibilitását.
A Le Soir értesülései szerint a Lufthansa márciusig további 33 ezer tervezett járatot törölhet az omikron variáns terjedése miatt.