A hagyományos bankoknak annyi, a jövőben nem lesznek bankfiókok

A Temenos által nemrégiben közzétett jelentés szerint nem lesznek többé bankfiókok. 

A megkérdezett banki vezetők 65%-a úgy véli, hogy a bankfiókok öt éven belül egyszerűen eltűnnek. Négy évvel ezelőtt ez az arány még csak 35% volt.

A kutatás kiemeli, hogy a COVID-19 vészhelyzet miatt számos bankfiók zárt be. Emellett a fintech vállalkozások és a technológiai óriások által támasztott fokozott verseny felgyorsította az ágazat digitális átalakulását, és változást idézett elő a bankok üzleti modelljében is.

A Temenos egy banki szoftverfejlesztő vállalat, és az Economist Intelligence Unit (EIU) által végzett felmérés 305 globális banki felsővezető véleményét összesíti.

A bankok sötét jövője

A felmérésből az is kiderült, hogy a bankok 80%-a úgy véli, hogy a kínált termékek helyett az ügyfélélmény alapján igyekeznek majd megkülönböztetni magukat, míg 47%-uk arra számít, hogy üzleti tevékenységük már a következő két évben valódi ökoszisztémává fejlődik, beleértve a banki és nem banki harmadik felekkel való együttműködést.

Ráadásul a bankok kétharmada az új technológiákat tartja a változások fő mozgatórugójának a következő négy évben, szemben a három évvel ezelőtti 42%-kal.

Konkrétan az új technológiák közül a felhőszolgáltatás, a mesterséges intelligencia és az API-k azok, amelyek a legnagyobb hatással lehetnek az iparágra az elkövetkező években. A jelentésből az is kiderül, hogy a bankok technológiai beruházásaikat a kiberbiztonságra, a mesterséges intelligenciára és a felhőalapú számítástechnikára összpontosítják, és felgyorsítják a digitális átalakítási projektjeiket.

A válaszadók 81%-a úgy véli, hogy a konkurens bankok sikere között a különbség a mesterséges intelligencia révén előállított értéken fog múlni.

Ennek érdekében számos bank már most is a stratégiai partnerségekre és a technológiai beruházásokra összpontosít, hogy egyre inkább „fogyasztóbarát banki élményt nyújtó szolgáltatóvá” váljon.

Aalishaan Zaidi, a Standard Chartered digitális banki szolgáltatásokért felelős globális vezetője úgy nyilatkozott:

„A nagy változás számunkra az volt, hogy elhittük, hogy gyorsan tudunk változni, ha nagyon akarunk. A világjárvány előtt soha nem alakítottuk volna ki azokat a partnerségeket, amelyeket most kialakítunk.”

Kanika Hope, a Temenos stratégiai igazgatója hozzátette:

„Az új belépők által támasztott fokozott verseny arra készteti a bankokat, hogy újragondolják üzleti modelljeiket. Sokan most olyan digitális ökoszisztémák kialakítására törekszenek, amelyek a felhő, a SaaS és a mesterséges intelligencia erejét kihasználva emberibb és differenciáltabb élményt nyújtanak ügyfeleiknek. Ez a jelentés azt mutatja, hogy a bankárok már megértették, hogy a technológia lesz ezeknek az új üzleti modelleknek az eszköze, és kritikus fontosságú a versenyben való megkülönböztetésük szempontjából.”