50 éve a decentralizáció jegyében kezdte el egy zenekar a zenélést
1965-ben a Grateful Dead olyan zenekarként indult el pályafutásán az Egyesült Államokban, amely nemcsak újradefiniálta a zeneipart, de fel is rúgta a normákat, új és ismeretlen irányt felmutatva. A Grateful Dead pszichedelikus felfedezéseik által táplálva olyan kezdeményezéseket indított el, mint a „jam band” vagy éppen a Deadhead nevet viselő követők. A „jam band” ugye egy olyan bandát jelöl, akik fellépéseiken vagy akár a felvételeiken is rengeteget improvizálnak és örömzenélnek. Az őket mindenhova elkísérő rajongóik pedig a Deadhead nevet kapták, mivel annyira sok fellépésre akartak elmenni.
De a Grateful Deadnek köszönhetőek az ún. Shakedown Street rendezvények is. Ez egyfajta parkolói örömzenélést jelent. És hát velük jött el a felvevői közösség korszaka is, amikor a rajongók vették el a fellépéseket és a számokat, így átkerült az iparágtól a rajongókhoz az irányítás és a hatalom. Lényegében decentralizálták a társadalmat, mielőtt ez menő lett volna. Három évtizedes pályafutásuk alatt Jerry Garcia, Bob Weir, Bill Kreutzmann, Phil Lesh, Mickey Hart és a billentyűsök változó felállása nem csak a Deadheadek életét alakította át. Hatásuk az egész zenei világot bejárta, hatalmas fesztiválokat formáltak át, és olyan zenekarokat inspiráltak, mint a Phish, a Widespread Panic és a Moe.
A Grateful Dead decentralizált öröksége
Pont ahogy Satoshi Nakamoto Bitcoinja, vagy az internet maga, a Grateful Dead is komoly decentralizált trendet hagyott hátra örökségként. A Grateful Dead úttörő megközelítése a zenéhez párhuzamos a Bitcoin decentralizált természetével. Amely a hagyományos közvetítők megkerülésével közvetlen kapcsolatot teremt a rajongókkal. A BTC és a zenekar is egyaránt az autonómia és a közösségvezérelt innováció felé való elmozdulást támogatta, megkérdőjelezve a beégetett rendszerek működését. A Grateful Dead több mint 50 évvel ezelőtt kezdte meg merész zenei kísérleteit. Akkor amikor a rockzenészekre nagy nyomás nehezedett, hogy fülbemászó, öt percnél rövidebb slágereket alkossanak. Az akkoriban olyan neveken ismert Dead, mint a Mother McCree’s Uptown Jug Champions és a Warlocks, szembement az árral. És 15 perces vagy annál is hosszabb jam sessionöket tartott, amelyek minden egyes lejátszással egyedivé váltak.
Ez a stílus hozta létre azt, amit a rajongók ma „jam band”-nek neveznek. Bár a Grateful Dead nem lett a listavezető lemezekről híres, mégis a jam zenekarok egy olyan hullámát inspirálta, amely az aranylemezekre való támaszkodás nélkül virágzott. A zenekar nevét viselő albumuk ugyan kapott némi rádiós lejátszási időt is. De egészen „Workingman’s Dead” és az „American Beauty” albumukig kellett várni, hogy kilenc évvel később megkapják az aranylemezt. A zenekar rajongótábora a végtelen turnézás és az elkötelezett rajongói bázis révén nőtt, kikövezve az utat a mai jam zenekarok számára, hogy kövessék a Dead tartós örökségét.
A Shakedown Street
A Grateful Dead turnézása után is virágzó Shakedown Street él tovább, tele decentralizált árusokkal. A Wikipedia úgy írja le, hogy „egy jam zenekar parkolójának egy olyan területe, ahol árusítás folyik”. Gyökerei a Grateful Dead parkolói fellépéseiben keresendők az 1980-as évek elején.
A zenekar daláról elnevezett Shakedown Street pedig egy nyüzsgő piac lett, zenével, eladókkal, de szigorúan mindig ellenkulturálisan. A rajongók a dal által inspirálva egy decentralizált árusítói hálózatot építettek ki. Ez a Bitcoin vagy a Bittorrent mintájára kínálja a legkülönfélébb árucikkeket, így a Shakedown Street hálózatát nehéz megállítani.
Szembe mentek mindennel
Az úttörő jam sessionökön és a Shakedown Street egyedülálló kultúráján túl a Grateful Dead annak is örült, amikor rajongói felvették a fellépéseiket. Ezzel pedig elindítottak egy olyan trendet, amelyet azóta sok zenekar átvett. A Dead előtt nem léteztek külön részek a fellépésen a felvételek rögzítésére. De nyitottságuk megerősítette a rajongói bázist, és olyan módon táplálta a közösséget, ahogyan a hagyományos lemezeladás soha nem tudta volna. Ez a megközelítés, bár nem volt népszerű a lemezkiadók körében, sok rajongó számára az albumoknál is értékesebbé tette az egyes számok felvételét. Az olyan zenekarok, mint a Phish folytatják ezt a hagyományt, a Grateful Dead koncertjei pedig legendásak a felejthetetlen élő felvételek miatt. Az élő zenéhez való hozzáállásuk olyan hihetetlen élményt teremtett, amely túlmutat a lemezkiadók által uralt szektoron.
A lemezkiadók uralma is közeledik a végéhez
Mintegy 55 évvel ezelőtt a Grateful Dead előrevetítette azokat a trendeket, amelyek ma a decentralizált hálózatok alapját képezik, a kazettás kereskedéstől a digitális fájlmegosztásig. Az olyan online platformok, mint a Napster, a NYC Taper és a The Pirate Bay végül felváltották a kazettákat. Sok zenész alkalmazkodott ehhez a rajongók által vezérelt világhoz. Bár a Grateful Deadet laza hippikként bélyegezték meg, megelőzték korukat.Előre látták a digitális korszak nyitottság és szabadság felé irányuló elmozdulását. Előremutató szellemiségük olyan mintát adott, amely még ma is hatással van a zenei világra, és a decentralizált innovációt ösztönzi. A Grateful Dead öröksége párhuzamba állítható a Bitcoin középpontjában álló decentralizált megkzelítéssel. Ahogyan a zenekar megkerülte a lemezkiadókat, hogy közvetlenül kapcsolódjon a rajongókkal, a Bitcoin megkerüli a pénzügyi közvetítőket, és közvetlenül összekapcsolja az embereket az értékcserében.