Teljeskörű a cenzúra a Google Search keresőszolgáltatásban
A Google Search, azaz a Google saját keresőszolgáltatásának a piaci részesedése körülbelül 70%-os az amerikai online térben. De ha hozzáadjuk a Google további szolgáltatásait mint az Images, Maps és YouTube, akkor már a részesedés 94% fölé nő. Valószínűleg te is abba a csoportba tartozol, aki használja a Google Search-öt. Sajnos van egy rossz hírünk.
Egy ismert amerikai podcast szerint ugyanis kiderült, hogy a Google ‘elrejti a felhasználók elől’ a valós információt.
Ez lehet sokakat már nem lep meg, mert valójában már sok éve ismert tény, de a koronavírus-járvány idején vált különösen nyilvánvalóvá és súlyossá.
Valójában a Google cenzúrája annyira felerősödött, hogy manapság a haladó internetezők elsősorban a cenzúra jelenlegi mértékének figyelésére használják a Google-t, nem pedig arra, hogy keressenek bármit is. Dr. Robert Epstein amerikai kutató keresőmotor-manipulációs effektusnak (SEME Search Engine Manipulation Effect) nevezte ezt el.
Megjegyzendő, hogy a Google cenzúrája nem csak a keresési eredményekre, de még a keresési javaslatokra is hatással van. Más szóval, a Google először azt manipulálja, amit a felhasználó keres, csak azután manipulálja, hogy milyen eredményeket kapjon. Érdemes ezt magad is kipróbálni, hogy értékeld a hatást.
Mit is titkol előled a Google?
Röviden: „a nem hiteles forrásokat” rejtegetik. Más szóval, olyan dolgokat rejtegetnek, amelyekről a hatalmon lévők nem akarják, hogy az egyszerű felhasználó tudjon vagy csak gondoljon róla.
Ez nem is annyira meglepő, mivel a Google kezdetben egy egyetemi kutatási és startup projekt volt, amelyet az amerikai hírszerzés és a hadsereg finanszírozott és támogatott, hogy „megőrizze az információs fölényét”. A Google Search lényegében egy online börtönkönyvtár lett.
Szerencsére van néhány alternatívája a Google Search-nek, bár nem olyan sok, mint gondolnánk. Valójában jelenleg csak két valódi alternatívája van a Google keresőszolgáltatásának. Ez a két alternatíva a Microsoft Bing és az orosz Yandex.
Az a tény, hogy a Microsoft monopolista nagyvállalatként és a Yandex, mint orosz szolgáltató többé-kevésbé cenzúrázatlan keresési eredményeket kínál, némileg ironikus is lehet. De mindkettőnek megvan a maga oka arra, hogy miért van így. De jelenleg ezek az egyetlen valódi alternatívák a Google-val szemben.
De mi a helyzet a sok más, független keresőmotorral? Az igazság az, hogy legtöbbjük nem független, de nem is tényleges keresőmotor. Ugyanis sok közülük egyszerűen a Google vagy a Bing által adott találatokra támaszkodik. Például a Startpage is egyszerűen a Google keresési eredményeit kínálja.
A DuckDuckGo, a Yahoo, a Qwant, az Ecosia, a Swisscows, a MetaGer és más keresőmotorok elsősorban a Microsoft Bing-re támaszkodnak, bár néhányan más kontextuális forrásokat vagy fontos adatvédelmi funkciókat is hozzáadnak. De a legtöbb keresésnél egyszerűen Bing-eredményeket adnak.
Van más valódi alternatíva a Google Search mellett?
Ha a Microsoft Bing egy napon a Google-féle cenzúra útjára térne át (vagy arra kényszerülne), a szofisztikált nyugati internetfelhasználóknak vagy az orosz Yandexre kell hagyatkozniuk, vagy végre létre kell hozniuk egy független, valódi és cenzúrázatlan keresésőmotort. Ellenkező esetben az internet a szó szoros értelmében elég sötét hellyé válik.
Van azonban néhány reményt keltő próbálkozás.
2021 júniusában a független böngészőfejlesztő, a Brave elindította saját keresőjét, a Brave Search beta verzióját, amely saját keresőindexet készít és használ. Ha sikerül a projekt, akkor a Brave Search a Google Search és a Microsoft Bing első valódi, nem orosz alternatívája lehet.
Még egy fontos dolog. A YouTube 2006 óta a Google-hoz tartozik. Emiatt egyre nehezebb „vitatott témákról” szóló YouTube-videókat találni. Sok esetben előfordulhat, hogy a keresett tartalmat már törölte a YouTube, de még ha nem is törölte, előfordulhat, hogy nem jelenik meg a szigorúan cenzúrázott YouTube keresési eredmények és ajánlások között.
Ehelyett egy Bing alapú alternatív keresőt kell használni – amely önállóan indexeli a YouTube-videókat –, majd a „site:youtube.com” hozzáadásával keresni kell a témát.
Vagy, ami még jobb, alternatív videóplatformokat kell használni, mint például az Odysee, a Bitchute, a Rumble, a Brighteon, a DTube vagy akár az Archive.org.
A független videógyártóknak is egyre gyakrabban kell váltaniuk ezekre az alternatív platformokra, hiszen manapság a YouTube-on videókat készíteni olyan, mintha egy homokvárat építenének túl közel a vízhez.
Nézzünk rá egy példát: Google vs. Yandex
Úgy tűnik, hogy az orosz Yandex a Google-vel ellentétes módon manipulálja a keresési javaslatokat. Például, amikor a „Pfizer vakcina” kifejezésre keresünk, az első két keresési javaslat jelenleg a „Pfizer vakcina halálozása” és a „Pfizer vakcina mellékhatásai”. Eközben a Google-on a „Pfizer vakcina” automatikusan kitöltődik a „közelben”, „erősítő”, „FDA-jóváhagyás”, „gyermekeknek” vagy „hatékonyság” szavakkal.