A Google fizet a telefongyártóknak a monopóliuma fenntartásáért
Eddig is mindenki tisztában volt azzal, hogy a Google maximálisan igyekszik kihasználni piaci monopolhelyzetét és ahol lehet, leszámol a versenytársakkal. Nincs nehéz dolga, hiszen az összes internetes keresés több mint 95%-át ez a cég biztosítja, így maximálisan uralja a piacot. Most viszont egyre több részlet derül ki arról, hogy hogyan is teszi mindezt. A játékfejlesztő Epic Games akkor indított pert a Google ellen, amikor a fejlesztő rendkívül népszerű játékának, a Fortnite-nak az appja kikerült a Google Play Store-ból. És ahogy folytatódik a pereskedés, egyre több dokumentum és információ lát napvilágot arról, hogyan is működik a Google.
A Google fizet azért, ha csak Play Store van a telefonokon
Egy kaliforniai bíró nemrégiben úgy döntött, hogy az Epic Google elleni perében a teljes panasz szövegét bele kell foglalni a periratba. Ezt már korábban is megtették más perekben, amelyeket szintén a Google monopoljellegű lépései miatt indítottak a keresőóriás ellen. Amit korábban már sejteni lehetett, azt ezek a dokumentumok csak megerősítették. A Google az eszközgyártókkal paktált le, hogy csak a Play Store-t installálják az eszközeikre eladáskor. Konkrétan a keresési bevételekből nagyobb részesedést kínált fel a cégeknek, ha nem szállítanak telefonokat más applikációs áruházakkal. A 2019-ben indult, Premier Device Program keretén belül nagyon sok gyártóval szerződött le a Google. A gyártók pedig a keresési bevételekből származó százalékuk tekintetében több százalékos növekedést kaptak.
A legjobban az LG és a Motorola járt, amelyek 3-6% közötti összeggel többet kaptak minden vásárlásból, amelyet a Google áruházában költöttek el a telefonjaikat megvásárló felhasználók. Mivel a szerződésekben benne foglalták azt a kitételt is, hogy csak mindkét fél beleegyezése esetén lehet publikálni az információkat, az Epic pere nélkül valószínűleg még évekig nem tudtunk volna erről. Az ajánlat nagyon csábító volt minden gyártó számára, hiszen az LG és a Motorola összes készülékének több mint 95%-án Play Store van 2020 óta. A kínai BKK esetén ez az arány 70%, míg a Sony 50%-os és a Xiaomi 40%-os arányt tud felmutatni. Az Epic mindenesetre reméli, hogy ezek az információk és maga a per is segíteni fog majd a Google monopolhelyzetét megtörni.